Podstawy psychologii ogólnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1HEO | Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii ogólnej | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.zimowy Przedmioty obowiązkowe - stac. jednolite kier. Ped. Spec. |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
||
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: - przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów - zapoznanie z głównymi psychologicznymi koncepcjami człowieka - zapoznanie z biologicznymi podstawami procesów psychicznych - przedstawienie przebiegu i funkcji procesów psychicznych (świadomość, percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie, emocje, motywacja) - omówienie podstawowych koncepcji osobowości(pojęcia i struktura osobowości) - przedstawienie zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, styl poznawczy) - wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej |
||
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki psychologia Rok studiów/semestr rok pierwszy, semestr pierwszy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 10 godzin, ćwiczenia 10 godzin Metody dydaktyczne praca z tekstem, praca w grupach, analiza materiałów wizualnych i audiowizualnych, ćwiczenia praktyczne, studium przypadku, przygotowywanie prezentacji Punkty ECTS 2 Bilans nakładu pracy studenta - udział w wykładach 10 x 1h =10h - udział w ćwiczeniach 10 x 1h =10h - przygotowanie do zajęć 5 x 1h =5h - dokończenie w domu ćwiczeń, powtórzenie wiadomości 5 x 2h =10h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 x 1h = 5h - przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 9h + 1h =10h razem: 50h (odpowiada 2pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36h (odpowiada 1,5pkt ECTS) - o charakterze praktycznym – 30h (odpowiada 1pkt ECTS) |
||
Literatura: |
P.Zimbardo, R.Gerrig (2012). Psychologia i życia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
||
Efekty uczenia się: |
Posiada pogłębioną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów prawidłowego i zaburzonego rozwoju oraz procesów socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się (KA7_WG1) Zna terminologię z rożnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej (ujęcie psychologiczne) oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym (KA7_WG3) Posiada uporządkowaną wiedzę merytoryczną i metodyczną (ujęcie psychologiczne) niezbędną do prowadzenia zajęć w grupie uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych (zgodnie z wybraną specjalnością) (KA7_WG10) Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w celu analizy złożonych problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zapewnienia pełnego uczestnictwa ucznia w procesie kształcenia i wychowania oraz wzmacniania włączenia społecznego (KA7_UW1) Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę stałego samodoskonalenia się (KA7_KK3) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
wykład – egzamin pisemny (50% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny) lub ustny (50% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny) ćwiczenia - zaliczenie na ocenę pisemne (na zaliczenie50% punktów) lub ustne (50% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz, Katarzyna Skok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów. Zapoznanie z głównymi psychologicznymi koncepcjami człowieka oraz biologicznymi podstawami procesów psychicznych. Przedstawienie przebiegu i funkcji procesów psychicznych (świadomość, percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie, emocje, motywacja). Omówienie podstawowych koncepcji osobowości (pojęcie i struktura osobowości). Przedstawienie zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, styl poznawczy). Wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej. | |
Pełny opis: |
Ogólnoakademicki Studia stacjonarne 5-letnie Moduł specjalnościowy Pedagogika Specjalna Rok 1, semestr I 10 godz. wykładów 10 godz. ćwiczeń Punkty ECTS: 2,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 20 godz. - 1,00 ECTS - o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,00 ECTS | |
Literatura: |
Kozielecki J. (2007). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Żak". Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Sternberg R. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP. Zimbardo P., Gerrig R. (2012). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2017). Psychologia kluczowe koncepcje. Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów. Zapoznanie z głównymi psychologicznymi koncepcjami człowieka oraz biologicznymi podstawami procesów psychicznych. Przedstawienie przebiegu i funkcji procesów psychicznych (świadomość, percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie, emocje, motywacja). Omówienie podstawowych koncepcji osobowości (pojęcie i struktura osobowości). Przedstawienie zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, styl poznawczy). Wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej. | |
Pełny opis: |
Ogólnoakademicki Studia stacjonarne 5-letnie Moduł specjalnościowy Pedagogika Specjalna Rok 1, semestr I 10 godz. wykładów 10 godz. ćwiczeń Punkty ECTS: 2,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 20 godz. - 1,00 ECTS - o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,00 ECTS | |
Literatura: |
Kozielecki J. (2007). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Żak". Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Sternberg R. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP. Zimbardo P., Gerrig R. (2012). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2017). Psychologia kluczowe koncepcje. Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów. Zapoznanie z głównymi psychologicznymi koncepcjami człowieka oraz biologicznymi podstawami procesów psychicznych. Przedstawienie przebiegu i funkcji procesów psychicznych (świadomość, percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie, emocje, motywacja). Omówienie podstawowych koncepcji osobowości (pojęcie i struktura osobowości). Przedstawienie zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, styl poznawczy). Wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej. | |
Pełny opis: |
Ogólnoakademicki Studia stacjonarne 5-letnie Moduł specjalnościowy Pedagogika Specjalna Rok 1, semestr I 10 godz. wykładów 10 godz. ćwiczeń Punkty ECTS: 2,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 20 godz. - 1,00 ECTS - o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,00 ECTS | |
Literatura: |
Kozielecki J. (2007). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Żak". Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Sternberg R. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP. Zimbardo P., Gerrig R. (2012). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2017). Psychologia kluczowe koncepcje. Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.