Wprowadzenie do pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1IAH |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: Pedagogika specjalna Poziom kształcenia: Studia jednolite magisterskie Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne ECTS: 3 punkty Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok/ I semestr Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z przedmiotów humanistycznych i społecznych z zakresu szkoły średniej. Umiejętność samodzielnego formułowania poglądów dotycząca kwestii społecznych. Zaangażowanie i odpowiedzialność za proces własnego uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 h wykładów + 15 h ćwiczeń Cele przedmiotu: · Zapoznanie studentów z miejscem i znaczeniem nauk pedagogicznych w systemie nauk oraz ich specyfiką przedmiotową i metodologiczną.· Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami używanymi w badaniach nad edukacją i wychowaniem. · Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą o wychowaniu.· Przygotowanie studentów do korzystania z wiedzy z zakresu pedagogiki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych. · Przygotowanie studentów do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności.· Przygotowanie studentów do oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Treści przedmiotu: · Umocowanie pedagogiki wśród nauk społecznych i humanistycznych. Subdyscypliny pedagogiki. Paradygmaty pedagogiczne. Przedmiot badań i system pojęciowy współczesnej polskiej pedagogiki. Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Teorie, nurty i kierunki pedagogiczne. Konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice. Pedagogika autorytarna i nieautorytarna. Emancypacja i krytyczność w naukach o wychowaniu. Antypedagogika. Metody nauczania: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne. Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie ćwiczeń na ocenę, zaliczenie egzaminu na ocenę. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gnitecki J. (2006). Status metodologiczny nauk pedagogicznych, Poznań. Gutek G.L., (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk: GWP. Hejnicka - Bezwińska T., (1997). Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności. Warszawa. Hejnicka - Bezwińska T., (2015). Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa. Kamiński S., (1992). Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin. Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, 46(1), 21–40. Kohlberg L., Mayer R., (1993). Rozwój jako cel wychowania. W: Spory o edukację, Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Warszawa. Kowalczuk – Walędziak M. (2014). Transfer wiedzy miedzy uczelniami a instytucjami społecznej praktyki edukacyjnej. [w:] Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej. Możliwości, wyzwania, inspiracje, (red.) M. Kowalczuk – Walędziak, A. Korzeniecka – Bondar, K. Bocheńska – Włostowska, Kraków. Kunowski S. (1997). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa. Kwieciński Z. (2013). Edukacja wobec opóźnienia kulturowego. "Nauka", nr 1, s. 19 – 30. Dostępne w pdf na stronie: www.pan.poznan.pl/nauki/N_113_02_Kwiecinski.pdf Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. (2006). Tom 1, B. Śliwerski (red.). Gdańsk. Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. (2004). S. Palka (red.), Kraków. Prokopiuk W., (2000). Szanse urzeczywistnienia idei humanizacji kształcenia u schyłku XX wieku. W: Współczesność a kształcenie nauczycieli. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Warszawa. Rubacha K. (2008). Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. [w:] Pedagogika - podręcznik akademicki, T.1 .(red.). Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: PWN. Suchodolski B. (1985). Świat humanistyczny. „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2. Śliwerski B. (2008). Pedagogika antyautorytarna. [w:] Pedagogika - podręcznik akademicki, T.1 .(red.). Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: PWN. Śliwerski B. (2008). Pedagogika negatywna. [w:] Pedagogika - podręcznik akademicki, T.1 .(red.). Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: PWN. Śliwerski B. (2015). Potoczna wiedza pedagogiczna w popularnym piśmiennictwie poradnikowym. "Studia Poradoznawcze", nr 4, s. 15-29. Wołoszyn S. (1998). Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle porównawczym. Warszawa. Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. (2007). M. Dudzikowa, M. Czerepaniak – Walczak (red.), Tom I, Gdańsk. |
Efekty uczenia się: |
Przedmiotowe efekty uczenia się w powiązaniu z kierunkowymi efektami uczenia się: Posiada pogłębioną wiedzę pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się (KA7_WG1) Zna źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z naukami humanistycznymi, społecznymi (KA7_WG2) Potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje pedagogiczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (KA_7UW5) Potrafi analizować własne działania pedagogiczne wskazywać obszary wymagające modyfikacji (KA7_UU1) Jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; promowanie praw dziecka, ucznia i osób dorosłych z niepełnosprawnością oraz włączenia społecznego (KA7_KO1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę - test pisemny. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Korzeniecka-Bondar | |
Prowadzący grup: | Jolanta Ambrożewicz, Alicja Korzeniecka-Bondar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: Pedagogika specjalna Poziom kształcenia: Studia jednolite magisterskie Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne ECTS: 3 punkty Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok/ I semestr Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z przedmiotów humanistycznych i społecznych z zakresu szkoły średniej. Umiejętność samodzielnego formułowania poglądów dotycząca kwestii społecznych. Zaangażowanie i odpowiedzialność za proces własnego uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 h wykładów + 15 h ćwiczeń Tryb prowadzenia przedmiotu: mieszany - w sali i zdalnie Cele przedmiotu: · Zapoznanie studentów z miejscem i znaczeniem nauk pedagogicznych w systemie nauk oraz ich specyfiką przedmiotową i metodologiczną.· Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami używanymi w badaniach nad edukacją i wychowaniem. · Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą o wychowaniu.· Przygotowanie studentów do korzystania z wiedzy z zakresu pedagogiki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych. · Przygotowanie studentów do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności.· Przygotowanie studentów do oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Treści przedmiotu: · Umocowanie pedagogiki wśród nauk społecznych i humanistycznych. Subdyscypliny pedagogiki. Paradygmaty pedagogiczne. Przedmiot badań i system pojęciowy współczesnej polskiej pedagogiki. Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Teorie, nurty i kierunki pedagogiczne. Konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice. Pedagogika autorytarna i nieautorytarna. Emancypacja i krytyczność w naukach o wychowaniu. Antypedagogika. Metody nauczania: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne. Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie ćwiczeń na ocenę, zaliczenie egzaminu na ocenę. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gnitecki J. (2006). Status metodologiczny nauk pedagogicznych, Poznań. Gutek G.L., (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk: GWP. Hejnicka - Bezwińska T., (1997). Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności. Warszawa. Hejnicka - Bezwińska T., (2015). Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa. Kamiński S., (1992). Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin. Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, 46(1), 21–40. Kohlberg L., Mayer R., (1993). Rozwój jako cel wychowania. W: Spory o edukację, Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Warszawa. Kowalczuk – Walędziak M. (2014). Transfer wiedzy miedzy uczelniami a instytucjami społecznej praktyki edukacyjnej. [w:] Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej. Możliwości, wyzwania, inspiracje, (red.) M. Kowalczuk – Walędziak, A. Korzeniecka – Bondar, K. Bocheńska – Włostowska, Kraków. Kunowski S. (1997). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa. Kwieciński Z. (2013). Edukacja wobec opóźnienia kulturowego. "Nauka", nr 1, s. 19 – 30. Dostępne w pdf na stronie: www.pan.poznan.pl/nauki/N_113_02_Kwiecinski.pdf Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. (2006). Tom 1, B. Śliwerski (red.). Gdańsk. Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. (2004). S. Palka (red.), Kraków. Prokopiuk W., (2000). Szanse urzeczywistnienia idei humanizacji kształcenia u schyłku XX wieku. W: Współczesność a kształcenie nauczycieli. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Warszawa. Rubacha K. (2008). Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. [w:] Pedagogika - podręcznik akademicki, T.1 .(red.). Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: PWN. Suchodolski B. (1985). Świat humanistyczny. „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2. Śliwerski B. (2008). Pedagogika antyautorytarna. [w:] Pedagogika - podręcznik akademicki, T.1 .(red.). Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: PWN. Śliwerski B. (2008). Pedagogika negatywna. [w:] Pedagogika - podręcznik akademicki, T.1 .(red.). Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: PWN. Śliwerski B. (2015). Potoczna wiedza pedagogiczna w popularnym piśmiennictwie poradnikowym. "Studia Poradoznawcze", nr 4, s. 15-29. Wołoszyn S. (1998). Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle porównawczym. Warszawa. Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. (2007). M. Dudzikowa, M. Czerepaniak – Walczak (red.), Tom I, Gdańsk. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.