Podstawy edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-2ICP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok SPC SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: Pedagogika specjalna Poziom kształcenia: Studia jednolite magisterskie Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne ECTS: 4 pkt Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Rok studiów/semestr: II rok/ 4 semestr Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzonych zajęć: 15 h wykładów + 15 h ćwiczeń PROBLEMATYKA: Dojrzałość szkolna. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Nauka i zabawa. Rozwój zainteresowań. Poszerzanie autonomii i samodzielności. Uspołecznienie dziecka, kontakty rówieśnicze. Pozycja społeczna dziecka w grupie. Znaczenie grupy rówieśniczej dla dziecka. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami. Rola osób znaczących i autorytetów. Edukacja dla bezpieczeństwa i edukacja zdrowotna – dbałość o bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu/szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki), ochrona zdrowia dziecka. Metody nauczania: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne. Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie ćwiczeń na ocenę i zaliczenie wykładów na ocenę |
Literatura: |
D. Klus-Stańska, Odwrót od rozwoju: kontrowersyjna czy obiecująca zmiana paradygmatu wczesnej edukacji. „Studia Edukacyjne” nr 38, 2016, pp. 7-20. B. Wilgocka-Okoń, Dojrzałość szkoły, „Edukacja i Dialog” 1998, nr 2. B. Wilgocka-Okoń, O badaniu dojrzałości szkolnej, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1971; B. Wilgocka-Okoń, Dojrzałość szkolna dzieci a środowisko, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1972. B. Wilgocka-Okoń, Gotowość szkoły czy gotowość dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu” 2000, nr 1, s. 4. M. Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przekł. T. Komendant, Warszawa 1993. M. Foucault, Historia seksualności, t. 1 – Wola wiedzy, przekł. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski, Gdańsk 2010, s. 126. Dyner W.J., Zabawy tematyczne dzieci w domu i w przedszkolu, Wrocław 1983 Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985. Niewola D., Zabawy integracyjne i nie tylko. Impuls, Kraków 2013. Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1987. Waloszek D., Zabawa w dzieciństwie [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VII, red. T. Pilch, Warszawa 2008. Waloszek D., Socjopedagogiczny wymiar zabawy w edukacji wczesnoszkolnej [w:] (red.). D. Klus – Stańska, M. Szczepska – Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009. D. Klus Stańska, Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, 1(46), 2012, s. 21 – 38. A.Maj, Podejście Reggio Emilia jako doświadczenie edukacyjne oparte na partycypacji. EETP Vol. 11, 2016, No 2(40) Brzezinska, A. I., Batkowski, M., Kaczmarska, D., Włodarczyk, A., Zamecka, N. (2011). O roli zabawy w przygotowaniu dziecka do dorosłego życia. Wychowanie w Przedszkolu, 10, 5-13. (pdf w internecie) Sadowska, K. (2018). Zabawy i zabawki wieku wczesnodziecięcego we współczesnym świecie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, Vol. 13, 2018, No 3(49) (pdf w internecie) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (dla chętnych): Muchacka, B. Zabawa w poznawczym rozwoju dziecka. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Vol. 2 1 (3)/2014, pp. 7–18 (pdf w internecie) Brzezińska, A. I. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. [w:] E. Filipiak (red.) Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: Wyd. UKW, s. 35 - 48. Uszyńska – Jarmoc, J. Metauczenie się dzieci w młodszym wieku szkolnym https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/2731/1/Janina%20Uszy%C5%84ska-Jarmoc_Metauczenie%20si%C4%99%20dzieci%20w%20m%C5%82odszym%20wieku%20szkolnym.pdf Vosniadou S. Jak dzieci się uczą http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/edu-practices_07_pol.pdf |
Efekty uczenia się: |
Przedmiotowe efekty uczenia się w powiązaniu z kierunkowymi efektami uczenia się: Student zna i rozumie: podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej (KA7_WG1); współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (KA7_WG8) potrafi twórczo korzystać z teorii dotyczących rozwoju człowieka, socjalizacji, wychowania, nauczania-uczenia się oraz krytycznie je oceniać (KA7_UK6) jest gotów do działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty (KA7_KR1) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Prowadzący grup: | Adam Naruszewicz, Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie z głównymi założeniami pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Prezentowana jest psychopedagogiczna sylwetka dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Omówione jest zagadnienie dojrzałości szkolnej oraz główne problemy rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego dzieci. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nadachewicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Nadachewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie z głównymi założeniami pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Prezentowana jest psychopedagogiczna sylwetka dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Omówione jest zagadnienie dojrzałości szkolnej oraz główne problemy rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego dzieci. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.