Podstawy pedeutologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-2ICR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedeutologii |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok SPC SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot Podstawy Pedeutologii zajmującym się zagadnieniami dotyczącymi zawodu nauczyciela. Poruszone tu zostaną następujące treści: główne kierunki badań pedeutologicznych (osobowość nauczyciela, jego uzdolnienia i autorytet, predyspozycje kandydatów do zawodu), kształcenie nauczycieli, etyka zawodu nauczycielskiego, kształtowanie się zawodu i funkcji społecznej nauczycielstwa. |
Pełny opis: |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15h lub 20h – wykład Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną 1) Wykład ma za zadanie przedstawić podstawowe treści związane z następującą problematyką: - metodologiczne zagadnienia Podstaw Pedeutologii - funkcjonowanie nauczyciela w zawodzie - etyka zawodowa nauczyciela - wizerunek nauczyciela, autorytet nauczyciela - kwalifikacje i kompetencje nauczycieli - rozwój zawodowy nauczyciela |
Literatura: |
Bielski J., Nauczyciel dokonały, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007. Day C., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004. Day Ch., Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005. Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Warszawa-Radom 2007. Michalski J., Takt pedagogiczny w sztuce nauczycielskiego działania. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003. Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013. Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, (red.) H. Kwiatkowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KA7_WG2 - klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów; KA7_WK1 - zasady i normy etyczne obowiązujące w zakresie rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji; KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KA7_KK1 - posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka; KA7_KR1 - działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: test pisemny. Ocenę pozytywną gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie poprawnych pełnych odpowiedzi. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.