University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Clinical Psychology

General data

Course ID: 380-S2-1YPKL
Erasmus code / ISCED: 05.002 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Clinical Psychology
Name in Polish: Psychologia kliniczna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 1 rok 2st. Pedagogika stac. sem.zimowy
(in Polish) Moduł podstawowy - stac. II stop. Pedagogika
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami oraz najważniejszymi współczesnymi osiągnięciami psychologii klinicznej.

Przedstawienie problematyki ogólnej psychopatologii i szczegółowej ze wskazaniem na symptomatologię zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń rozwoju, ich etiologię i patomechanizmy.

Przedstawienie wybranych praktycznych zastosowań rozumienia psychopatologii w odniesieniu do dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych.

Przekazanie wiedzy na temat instytucji świadczących pomoc w zakresie ochrony zdrowia psychicznego.



Short description: (in Polish)

Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii klinicznej, pogłębienie i zrozumienie mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie zaburzeń psychicznych.

Full description: (in Polish)

1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej

(Przedmiot i zadania psychologii klinicznej. Definiowanie podstawowych pojęć: zaburzenia rozwoju, zaburzenia zachowania, zaburzenia psychiki i osobowości. Rozumienie normalności i zdrowia w psychologii klinicznej. Znaczenie koncepcji i teorii w psychologii klinicznej)

2. Diagnoza zaburzeń klinicznych

(Rozumienie normy w psychologii klinicznej. Patomechanizm zaburzeń psychicznych – czynniki biologiczne i psychospołeczne. Podstawowe podziały zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzieży i dorosłych wg DSM IV i ICD 10)

3. Stres psychologiczny i mechanizmy radzenia sobie z nim

(Biologiczne i psychologiczne ujęcie stresu. Czynniki kształtujące odporność na stres. Strategie i style radzenia sobie ze stresem. Zespół stresu pourazowego)

4. Relacja przywiązania jako główny predyktor zdrowia psychicznego

(Kluczowe tezy Bowlby’ego. Style przywiązania u dzieci. Style przywiązania u osób dorosłych. Związki nieprawidłowych rodzajów więzi z zaburzeniami psychicznymi)

5. Zaburzenia odżywiania: anoreksja i bulimia psychiczna

(Diagnoza anoreksji i bulimii psychicznej wg DSM V. Obraz kliniczny i modele etiologiczne zaburzeń odżywiania. Rozumienie anoreksji i bulimii psychicznej w wybranych teoriach psychologicznych. Formy pomocy osobom z zaburzeniami odżywiania)

6. Proces żałoby naturalną reakcją na stratę

(Fazy przeżywania żałoby. Normatywny i patologiczny proces żałoby. Sposoby pomagania osobom doświadczającym ważnych strat w życiu.)

7. Psychoterapia jako podstawowa metoda leczenia zaburzeń psychicznych

(Różne sposoby rozumienia psychoterapii. Charakter zmiany osiąganej w psychoterapii - zmiana: zachowania, relacji interpersonalnych, systemu rodzinnego, właściwości intrapsychicznych. Główne nurty w psychoterapii.

Wspólne cechy podejść psychoterapeutycznych)

Bibliography: (in Polish)

WYKAZ LITERATURY OBOWIĄZKOWEJ:

Sęk, H. (2006). Psychologia kliniczna, T. 1. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Rozdział 1. Psychologia kliniczna jako dziedzina badań i praktyki.

Rozdział 4. Pojęcia normy, normalności i zdrowia.

Sęk, H. (2006). Psychologia kliniczna, T. 1. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Rozdział 2. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży – wybrane zagadnienia.

Rozdział 3. Psychologia zaburzeń osobowości i zaburzeń lękowych.

Rozdział 5. Psychologia zaburzeń afektywnych.

Rozdział 6. Psychologiczne następstwa stresu traumatycznego.

Kednall, P.C. (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Gdańsk: GWP.

Rozdział 4. Zaburzenia zachowania

Rozdział 5. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi

Rozdział 8. Zaburzenia odżywiania

Rozdział 10. Całościowe zaburzenia rozwoju

WYKAZ LITERATURY UZUPEŁNIAJĄCEJ:

Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rozdział 1. Co to jest stres? Od klasycznych do współczesnych koncepcji stresu.

Van Der Kolk, B (2018). Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Rozdział 10: Trauma rozwojowa: ukryta epidemia.

Learning outcomes: (in Polish)

Ma pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych aspektów tworzenia więzi, funkcjonowania systemów rodzinnych i ich wpływu na powstawanie zaburzeń natury psychicznej. KA7_WG6

Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania. Rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności psychicznej, harmonii i dysharmonii psychicznej, normy i patologii psychicznej. KA7_WK4

Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania zaburzonego psychologicznego funkcjonowania człowieka. KA7_WK4

Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi psychologii klinicznej w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych. KA7_WG7

Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. Poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych. KA7_WK8

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena na podstawie testu wiadomości

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)