Clinical Psychology
General data
Course ID: | 380-S2-1YPKL |
Erasmus code / ISCED: |
05.002
|
Course title: | Clinical Psychology |
Name in Polish: | Psychologia kliniczna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) 1 rok 2st. Pedagogika stac. sem.zimowy (in Polish) Moduł podstawowy - stac. II stop. Pedagogika |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami oraz najważniejszymi współczesnymi osiągnięciami psychologii klinicznej. Przedstawienie problematyki ogólnej psychopatologii i szczegółowej ze wskazaniem na symptomatologię zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń rozwoju, ich etiologię i patomechanizmy. Przedstawienie wybranych praktycznych zastosowań rozumienia psychopatologii w odniesieniu do dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych. Przekazanie wiedzy na temat instytucji świadczących pomoc w zakresie ochrony zdrowia psychicznego. |
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii klinicznej, pogłębienie i zrozumienie mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie zaburzeń psychicznych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej (Przedmiot i zadania psychologii klinicznej. Definiowanie podstawowych pojęć: zaburzenia rozwoju, zaburzenia zachowania, zaburzenia psychiki i osobowości. Rozumienie normalności i zdrowia w psychologii klinicznej. Znaczenie koncepcji i teorii w psychologii klinicznej) 2. Diagnoza zaburzeń klinicznych (Rozumienie normy w psychologii klinicznej. Patomechanizm zaburzeń psychicznych – czynniki biologiczne i psychospołeczne. Podstawowe podziały zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzieży i dorosłych wg DSM IV i ICD 10) 3. Stres psychologiczny i mechanizmy radzenia sobie z nim (Biologiczne i psychologiczne ujęcie stresu. Czynniki kształtujące odporność na stres. Strategie i style radzenia sobie ze stresem. Zespół stresu pourazowego) 4. Relacja przywiązania jako główny predyktor zdrowia psychicznego (Kluczowe tezy Bowlby’ego. Style przywiązania u dzieci. Style przywiązania u osób dorosłych. Związki nieprawidłowych rodzajów więzi z zaburzeniami psychicznymi) 5. Zaburzenia odżywiania: anoreksja i bulimia psychiczna (Diagnoza anoreksji i bulimii psychicznej wg DSM V. Obraz kliniczny i modele etiologiczne zaburzeń odżywiania. Rozumienie anoreksji i bulimii psychicznej w wybranych teoriach psychologicznych. Formy pomocy osobom z zaburzeniami odżywiania) 6. Proces żałoby naturalną reakcją na stratę (Fazy przeżywania żałoby. Normatywny i patologiczny proces żałoby. Sposoby pomagania osobom doświadczającym ważnych strat w życiu.) 7. Psychoterapia jako podstawowa metoda leczenia zaburzeń psychicznych (Różne sposoby rozumienia psychoterapii. Charakter zmiany osiąganej w psychoterapii - zmiana: zachowania, relacji interpersonalnych, systemu rodzinnego, właściwości intrapsychicznych. Główne nurty w psychoterapii. Wspólne cechy podejść psychoterapeutycznych) |
Bibliography: |
(in Polish) WYKAZ LITERATURY OBOWIĄZKOWEJ: Sęk, H. (2006). Psychologia kliniczna, T. 1. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Rozdział 1. Psychologia kliniczna jako dziedzina badań i praktyki. Rozdział 4. Pojęcia normy, normalności i zdrowia. Sęk, H. (2006). Psychologia kliniczna, T. 1. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Rozdział 2. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży – wybrane zagadnienia. Rozdział 3. Psychologia zaburzeń osobowości i zaburzeń lękowych. Rozdział 5. Psychologia zaburzeń afektywnych. Rozdział 6. Psychologiczne następstwa stresu traumatycznego. Kednall, P.C. (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Gdańsk: GWP. Rozdział 4. Zaburzenia zachowania Rozdział 5. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi Rozdział 8. Zaburzenia odżywiania Rozdział 10. Całościowe zaburzenia rozwoju WYKAZ LITERATURY UZUPEŁNIAJĄCEJ: Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 1. Co to jest stres? Od klasycznych do współczesnych koncepcji stresu. Van Der Kolk, B (2018). Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Rozdział 10: Trauma rozwojowa: ukryta epidemia. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Ma pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych aspektów tworzenia więzi, funkcjonowania systemów rodzinnych i ich wpływu na powstawanie zaburzeń natury psychicznej. KA7_WG6 Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania. Rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności psychicznej, harmonii i dysharmonii psychicznej, normy i patologii psychicznej. KA7_WK4 Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania zaburzonego psychologicznego funkcjonowania człowieka. KA7_WK4 Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi psychologii klinicznej w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych. KA7_WG7 Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. Poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych. KA7_WK8 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena na podstawie testu wiadomości |
Copyright by University of Bialystok.