University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Basics of Lifelong Human Biopsychological Development

General data

Course ID: 380-SN1-1HEL
Erasmus code / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Basics of Lifelong Human Biopsychological Development
Name in Polish: Podstawy wiedzy o rozwoju biopsychicznym człowieka w cyklu życia
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 1rok 1st. PS niestac.
(in Polish) Moduł podstawowy - niestac. I stop. Praca socjalna
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Cele:

• zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami pojęciowymi, dotyczącymi przedmiotu (auksologia, ontogeneza, rozwój, doświadczenie, zdarzenia życiowe, zmiana rozwojowa, czas,akceleracja, dymorfizm płciowy, zdrowie, choroba, wychowanie w kontekście rozwoju człowieka),

• ukazanie etapów rozwoju ontogenetycznego człowieka w kontekście cyklu życia

• przedstawienie koncepcji rozwoju człowieka

• potrzeby człowieka na poszczególnych etapach rozwoju w kontekście Psychospołecznej Teorii Rozwoju Erika Eriksona i Teorii Potrzeb Abrahama Maslowa

• zapoznanie studentów z problemami seksualności współczesnej młodzieży,

• prezentacja zaburzeń rozwoju i chorób człowieka na poszczególnych etapach życia

• wdrażanie studentów do analizowania literatury przedmiotu.

Full description: (in Polish)

Rok studiów/semestr: I rok, I stopnia Praca Socjalna/ semestr zimowy

Wymagania wstępne(tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):Student uczęszczający na wykłady z przedmiotu Podstawy wiedzy o rozwoju biopsychicznym człowieka w cyklu życia powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka na poziomie kształcenia szkoły średniej, a także dotyczącą zagadnień z obszaru psychologii ogólnej i rozwojowej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8 godzin, wykład, 7 godzin ćwiczenia, zajęcia w 2020/2021 roku odbywają się w formie zdalnej w pozostałych latach w zależności od sytuacji epidemicznej,

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja filmów, prace studentów wykonane w zespołach, pogadanka, burza mózgów, indywidualne konsultacje

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział studenta w wykładach i ćwiczeniach: 15h

Przygotowywanie się do zaliczenia: 15h

Analizowanie literatury przedmiotu: 15h

Konsultacje: 30h

Przygotowanie prezentacji, referatu w zespołach: 15 h

Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

Liczba godzin Punkty ECTS

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 -1,5

o charakterze praktycznym 45- 1,5

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.

2. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.

3. Jopkiewicz A., Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom -Kielce 2005.

4. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno –Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008.

5. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010, 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. Erikson E. H., Tożsamość a cykl życia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004.

2. Erikson E. H., Dzieciństwo i społeczeństwo, przeł. P. Hejmej, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2000.

3.Jundziłł E., Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003.

4.Kaczmarek B., Markiewicz K., Orzechowski S.(red.), Nowe wyzwania w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001.

5. Keudel H., Capelle B., Choroby wieku dziecięcego, przeł. Adamus P., Wydawnictwo Olesiejuk, Warszawa 2011.

6. Kliszcz, J., Psychologia potrzeb osób starszych : potrzeby psychospołeczne po 65. roku życia, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019.

7. Komorowska-Pudło M., Seksualność młodzieży przełomu XX i XXI wieku, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.

8. Stępień A., Profilaktyka zdrowia seksualnego i zapobiegania wczesnej ciąży w środowisku szkolnym, [w:] Marek F., Śliwa S. (red.), W

poszukiwaniu optymalnych oddziaływań pedagogicznych w środowisku lokalnym, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu,

Opole 2011.

9. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012.

10. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa 2017.

Learning outcomes: (in Polish)

Absolwent:

ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów biologicznych, społecznych, psychologicznych i pedagogicznych;

zna wybrane koncepcje człowieka: pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej ;

jest wyposażony w wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych;

potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego,fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład: Student otrzymuje zaliczenie na ocenę na podstawie pozytywnie napisanego testu zawierającego pytania zamknięte i otwarte z treści poruszanych na wykładzie i ćwiczeniach. UWAGA W ROKU AKADEMICKIM 2020/2021 ZE WZGLĘDU NA EPIDEMIĘ KORONAWIRUSA ZALICZENIE PISEMNE ODBĘDZIE SIĘ NA PLATFORMIE BLACKBOARD, w pozostałych latach w formie stacjonarnej lub zdalnie w zależności od sytuacji epidemicznej. Do testu dopuszczony jest Student, który ma 51% obecności na wykładach. W sytuacji choroby podstawą do usprawiedliwienia nieobecności jest zwolnienie lekarskie, w przypadku innych losowych sytuacji lub długotrwałej choroby Studenta uniemożliwiającej uczestniczenie w wykładach sprawy rozpatrywane są indywidualnie przez prowadzącego przedmiot. Zaliczenie otrzymuje Student, który uzyskał 51% wymaganych punktów z zaliczenia pisemnego. Studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia wykładu. W przypadku nieobecności w pierwszym terminie Studentowi przysługują dwa terminy, jeśli nieobecność jest usprawiedliwiona, np. zwolnieniem lekarskim. Brak usprawiedliwienia powoduje utratę jednego terminu zaliczenia. Oceny pozytywne z zaliczenia nie podlegają poprawie.

Ćwiczenia: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie obecności oraz napisanej pracy na temat potrzeb człowieka, każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć u prowadzącego przedmiot. W sytuacji choroby podstawą do usprawiedliwienia nieobecności jest zwolnienie lekarskie, w przypadku innych losowych sytuacji lub długotrwałej choroby Studenta uniemożliwiającej uczestniczenie w ćwiczeniach sprawy rozpatrywane są indywidualnie przez prowadzącego przedmiot. Student, który nie uzyska 51% obecności na ćwiczeniach, nie może być dopuszczony do zaliczenia przedmiotu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)