Diagnoza zjawiska przemocy w rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SN2-2HAN |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza zjawiska przemocy w rodzinie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2rok 2st. PS niestac. Moduł podstawowy - nstac. II stop. Praca socjalna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom specjalistycznej wiedzy na temat problemu przemocy w rodzinie oraz sposobów diagnozowania tego zjawiska. Nabycie przez studentów umiejętności samodzielnego konstruowania diagnoz indywidualnych w zakresie problemu przemocy w rodzinie. Budowanie świadomości i odpowiedzialności studentów za działania podejmowane wobec osób pokrzywdzonych przestępstwem przemocy w rodzinie. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: Praca socjalna Poziom kształcenia: Studia drugiego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Niestacjonarne Kod przedmiotu: 380-SN2-2HAN Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: 7a Moduł do wyboru: Praca socjalna z rodziną z problemem przemocy Rok studiów /semestr: II rok studiów; semestr 3 Wymagania wstępne: student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: podstawy socjologii, psychologia kliniczna, psychologia społeczna. Liczba godzin z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykłady - 8 godzin, ćwiczenia - 7 godzin. Punkty ECTS: 5 punkty |
Literatura: |
Literatura: 1. Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000. 2. Browne K., Herbert M., Zapobieganie przemocy w rodzinie, Warszawa 1999. 3. Diagnoza zjawiska przemocy w rodzinie w województwie podlaskim. Przemoc jako przyczyna dysfunkcji w rodzinie, Białystok 2012. 4. Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie: diagnoza i interwencja kryzysowa, (w:) W. Badura-Madej (red.), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, Katowice 1999 5. Goetz M., Wtórna wiktymizacja, Niebieska Linia nr 3/2012. 6. Grodecka J., Kałucka R., Sarzała K., Żukiewicz A., Standard pracy socjalnej z rodziną dotkniętą problemem przemocy, 2011. 7. Halicka M., Halicka J., Przemoc wobec ludzi starych. Na przykładzie badań środowiskowych w województwie podlaskim, Białystok 2010. 8. Jaszczak-Kuźmińska D., Michalska K., Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych, Warszawa 2010. 9. Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Warszawa 2002. 10. Mellibruda J., Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, Warszawa 2009. 11. Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D., Przemoc w rodzinie, Warszawa 2007. 12. Nikodemska S., Przemoc wobec dzieci-przegląd badań, Niebieska Linia nr 4/2000. 13. Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie, Warszawa 1994. 14. Przemoc wobec dzieci i młodzieży w środowisku rówieśniczym i rodzinnym – skala zjawiska w województwie podlaskim, Białystok 2011. 15. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. 16. Ustawa z dnia 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procesów społecznych oraz możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych (KA7_WG4) Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat problemów społecznych, ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania: posiada rozszerzoną wiedzę z obszaru nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie pracy socjalnej w Polsce (KA7_WG6) Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat metod i modeli pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością; posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup (KA7_WG7) Student potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2) Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące pracy socjalnej z uwzględnieniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z wielu dyscyplin (KA7_UK2) Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pomocy społecznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pomocowych (KA7_KR2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: wykład – egzamin pisemny-test, ćwiczenia- praca zaliczeniowa na ocenę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.