University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Strategie rozwiązywania problemów społecznych w środowiskach lokalnych

General data

Course ID: 380-SN2-2ICI
Erasmus code / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Strategie rozwiązywania problemów społecznych w środowiskach lokalnych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 2rok 2st. PS niestac.
(in Polish) Moduł podstawowy - nstac. II stop. Praca socjalna
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Głównym celem przedmiotu jest:


a) zapoznanie studentów z kluczowymi założeniami przygotowywania strategii

b) zwrócenie uwagi na znaczenia narzędzia jakim jest strategia w obszarze polityki społecznej i pomocy społecznej

c) zwrócenie uwagi na specyfikę środowiska lokalnego - obszaru interwencji pracownika socjalnego

d) nauka przygotowywania strategii będącej odpowiedzią na problemy społeczne diagnozowane w środowisku lokalnym

Short description: (in Polish)

Głównym celem przedmiotu jest:

a) zapoznanie studentów z kluczowymi założeniami przygotowywania strategii

b) zwrócenie uwagi na znaczenia narzędzia jakim jest strategia w obszarze polityki społecznej i pomocy społecznej

c) zwrócenie uwagi na specyfikę środowiska lokalnego - obszaru interwencji pracownika socjalnego

d) nauka przygotowywania strategii będącej odpowiedzią na problemy społeczne diagnozowane w środowisku lokalnym

Full description: (in Polish)

Profil studiów ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Kod przedmiotu 380- SN2-2ICI

Język przedmiotu język polski

Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr II rok studiów II stopnia, semestr II (letni)

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: praca socjalna

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: Analiza problemów społecznych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

8 godzin wykładu i 7 godzin ćwiczeń prowadzonych w formie konwersatoriów

Punkty ECTS: 4 punkty ECTS

Bilans nakładu pracy studenta:

obecność na wykładach i ćwiczeniach + konsultacjach 50 godz. - 2 pkt ECTS

przygotowywanie się studenta na każde ćwiczenia + przygotowanie prezentacji zaliczającej i przygotowanie się do egzaminu – 50 godz. – 2 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami :

Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela

(prowadzenie zajęć 15 godz. + konsultacji 35 godz.) 50 godz. = 2 pkt ECTS

Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (godziny o charakterze praktycznym) - 50 godz. = 2 pkt ECTS

Bibliography: (in Polish)

a) Frysztacki K. Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009.

b) Grewiński M., Karwacki A. (red.), Strategie w polityce społecznej, Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Łomianki 2012.

c) Staręga-Piasek J., Metodologia strategicznego rozwiązywania problemów społecznych, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

d) Czekaj K., Zawartka-Czekaj M., Problemy społeczne, mapy badawcze, planowanie społeczne - perspektywa smart city, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 243, 2015, s. 3-49.

e) Auleytner J., Polska polityka społeczna. Ciągłość i zmiany, Warszawa 2004

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

a) student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat problemów społecznych, ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania; posiada rozszerzoną wiedzę z obszaru nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie pracy socjalnej w Polsce (KA7_WG6)

UMIEJĘTNOŚCI:

b) student potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2)

c) potrafi sprawnie realizować standardy działalności zawodowej we współdziałaniu z jednostką, rodziną, grupą i społecznością lokalną z wykorzystaniem nowoczesnych technik pracy (KA7_UO1)

KOMPETENCJE:

d) student jest wrażliwy na problemy społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pomocowe (KA7_KK2)

e) potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów społecznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych (KA7_KO2)

f) jest przekonany o konieczności i doniosłości profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków. Poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki (KA7_KR2)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: zaliczenie testu kończącego wykłady - będzie to egzamin pisemny. Aby przystąpić do egzaminu, należy mieć zaliczone ćwiczenia. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: obecność na ćwiczeniach, aktywny udział studenta w zajęciach i dyskusji prowadzonej podczas zajęć, przygotowanie prezentacji strategii będącej odpowiedzią na wybrany przez studenta problem diagnozowany w pomocy społecznej.

Szczegółowe kryteria oceniania mogą uleć zmianie i być ustalone rokrocznie, przez osoby prowadzące dany przedmiot.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)