Support of Employment and Rehabilitation of People with Disabilities
General data
Course ID: | 380-SN2-2JBB |
Erasmus code / ISCED: |
05.0
|
Course title: | Support of Employment and Rehabilitation of People with Disabilities |
Name in Polish: | Wspieranie osób z niepełnosprawnością i ich rodzin |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) 2rok 2st. PS niestac. (in Polish) Moduł podstawowy - nstac. II stop. Praca socjalna |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem przedmiotu jest omówienie zagadnień dotyczących systemu opieki i wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością. Przedstawione treści powinny pomóc studentom w dobrym rozpoznawaniu sytuacji ich potencjalnych podopiecznych (osób z niepełnosprawnością ) ze szczególnym uwzględnieniem różnych możliwości wspierania ich funkcjonowania. Treści przekazywane podczas zajęć mają pomóc studentom w przygotowaniu dobrego planu pomocy osobom z niepełnosprawnością, chcącym realizować się zawodowo (rehabilitacja zawodowa) oraz w podejmowaniu działań mających na celu umożliwienie im samodzielnej realizacji różnych ról społecznych (rehabilitacja społeczna). |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy (moduł kierunkowy) Rok studiów /semestr: II rok ; semestr 3 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8 godzin wykładów, 8 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna. Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny Punkty ECTS: 4,0 Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach:8 h Udział w ćwiczeniach : 8 h Udział w konsultacjach; 2 h Przygotowanie do zajęć- 40 h Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu: 42h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami:: -wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 18 h (0,7 ECTS) -o charakterze praktycznym: 82 h (3,3 ECTS) |
Bibliography: |
(in Polish) 1.Bąkowska M, Dembe A, Iwaniak A , Sekutowicz: K. Wspieranie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy-podręcznik dobrych praktyk. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2009 2. Brzezińska A, Kaczan R, Smoczyńska K. (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Wyd. Scholar, Warszawa 2010 3. Kijak R. J. Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013. 4. Kirenko J. Sarzyńska H. Bezrobocie. Niepełnosprawność. Potrzeby. Wyd. UMCS, Lublin 2010. 5. Kowalik S. Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice, 1999. 6. Marszałek L. Systemy wsparcia społecznego w procesie rehabilitacji osób niepełnosprawnych Seminare. Poszukiwania naukowe 2009, 26, 201-213 . 7. Podgórska-Jachnik, D. Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Warszawa, 2014. 8. Sakowicz-Boboryko A.: Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową . W kręgu odpowiedzialności. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2026. |
Learning outcomes: |
(in Polish) KA7_WG4, ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat znaczeni normalizacji warunków życia osób z niepełnosprawnością w osiąganiu przez nich autonomii i niezależności życiowej KA7_WG8, ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o działaniach wspierających osoby z niepełnosprawnością i ich rodziny w obrębie różnych struktur społecznych KA7_UW2, potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów pomocowych wobec osób z niepełnosprawnością i ich rodzin KA7_UO1, potrafi sprawnie projektować działania wspierające osoby z niepełnosprawnością we współdziałaniu z jednostką, rodziną i społecznością lokalną z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań wspierających i dobrych praktyk KA7_UO4, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych związanych ze wspieraniem osób niepełnosprawnością i ich rodzin KA7_KK2, jest wrażliwy na problemy społeczne oraz gotowy do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pomocowe wobec osób z niepełnosprawnością i ich rodzin KA7_KO1, utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce wspierania osób z niepełnosprawnością , odznacza się rozwagą i dojrzałością w planowaniu i projektowaniu działań wspierających |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin w formie pisemnej. |
Copyright by University of Bialystok.