Podstawy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-1SOC | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy socjologii | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
1rok 1st. PS stac. sem zimowy Moduł podstawowy - stac. I stop. Praca socjalna |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Zajęcia prowadzone w ramach przedmiotu mają przyczynić się do wyposażenia studentów w nich uczestniczących w tzw. wyobraźnię socjologiczną, niezbędną do rzetelnej i właściwej oceny otaczającej nas rzeczywistości. |
||
Skrócony opis: |
• Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości |
||
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Kod przedmiotu 380-SS1-1SOC Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina nauki i dyscyplina: dziedzina nauk społecznych; dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń prowadzonych w formie konwersatoriów Punkty ECTS 4 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach i ćwiczeniach – 30 godz. – 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 25 godz. – 1 pkt ECTS przygotowywanie się studenta na każde ćwiczenia + przygotowanie na kolokwium – 25 godz. – 1 pkt ECTS konsultacje indywidualne - 25 godz. - 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 55 godz. (30 godz. zajęć + 25 godz. konsultacji)- 2 pkt ECTS Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (zajęcia o charakterze praktycznym) - 50 godz. - 2 pkt ECTS |
||
Literatura: |
1. J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994. 2. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997. 3. Z. Ziembiński, Elementy socjologii, Poznań: Wydawnictwo: Ars Boni et Aequi 1994 4. P.Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012 5. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003 6. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001 7. E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. 8. C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 9. A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 |
||
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych. Zna wybrane koncepcje człowieka – przede wszystkim społeczne stanowiące teoretyczne podstawę pracy socjalnej. KA6_WG3 2. Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami. KA6_WG5 3. Zna definicję podstawowych problemów społecznych: posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania. KA6_WG6 4. Jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z dziedziny nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie motywów i wzorów ludzkich zachowań. KA6_WK4 4. Umiejętności: potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działań w pracy socjalnej w Polsce i w Unii Europejskiej. KA6_UW4 5. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania problemów społecznych z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania KA6_UW5 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu- Podczas wykładów osoba je prowadząca omawia przygotowane treści z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, wykorzystuje filmy i prowadzi dyskusję. Metody nauczania wykorzystywane w czasie ćwiczeń: • praca w grupach, • prowadzący ćwiczenia kieruje dyskusją poruszającą kwestie omówione w zadanej wcześniej literaturze, • przygotowywanie przez studentów referatu na zadany wcześniej temat • prowadzenie konsultacji |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Emilia Kramkowska | |
Prowadzący grup: | Emilia Kramkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w zakres wiedzy socjologicznej, aby potrafił interpretować zjawiska społeczne i rozumiał otaczającą go rzeczywistość. | |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Kod przedmiotu 380-SS1-1SOC Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina nauki socjologia Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: wiedza o społeczeństwie, pedagogika społeczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń prowadzonych w formie konwersatoriów Punkty ECTS 3 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach i ćwiczeniach – 30 h – 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 25 h – 1 pkt ECTS przygotowywanie się studenta na każde ćwiczenia + przygotowanie na kolokwium – 25 h – 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 55 h (30 h – zajęcia + 25h konsultacje) 2 pkt - o charakterze praktycznym 30 h 1 pkt | |
Literatura: |
a) J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994. b) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997. c) Z. Ziembiński, Elementy socjologii, Poznań: Wydawnictwo: Ars Boni et Aequi 1994 d) P.Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012 e) M. Piłat-Borcuch, Socjologia designu, Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu 2014 f) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003 g) E. Kramkowska, Człowiek stary jako ofiara przemocy w rodzinie, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra 2016 h) J. A.Vincent, Ageing Contested: Anti-ageing Science and the Cultural Construction of Old Age, Sociology, Volume 40(4), 2006: 681– 698. i) F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001 j) B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska (red.), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRAJR 2006. k) A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005 l) E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Wszechnica Świętokrzyska Kielce 2006. ł) E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. m) C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 n) A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Emilia Kramkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Gregorczuk-Prosicka, Emilia Kramkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
• Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości | |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Kod przedmiotu 380-SS1-1SOC Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina nauki i dyscyplina: dziedzina nauk społecznych; dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń prowadzonych w formie konwersatoriów Punkty ECTS 4 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach i ćwiczeniach – 30 godz. – 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 25 godz. – 1 pkt ECTS przygotowywanie się studenta na każde ćwiczenia + przygotowanie na kolokwium – 25 godz. – 1 pkt ECTS konsultacje indywidualne - 25 godz. - 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 55 godz. (30 godz. zajęć + 25 godz. konsultacji)- 2 pkt ECTS Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (zajęcia o charakterze praktycznym) - 50 godz. - 2 pkt ECTS | |
Literatura: |
1. J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994. 2. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997. 3. Z. Ziembiński, Elementy socjologii, Poznań: Wydawnictwo: Ars Boni et Aequi 1994 4. P.Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012 5. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003 6. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001 7. E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. 8. C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 9. A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.