Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia zajęciowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SS1-3GPW
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Terapia zajęciowa
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3rok 1st. PS stac. sem zimowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):


Celem kształcenia w ramach przedmiotu jest zapoznanie studentów z terminologią oraz podstawowymi pojęciami związanymi z działaniami terapeutycznymi, a także rozwijanie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy w pracy z osobami potrzebującymi wsparcia. Studenci będą przygotowani do samodzielnego organizowania i przeprowadzania zajęć z zakresu warsztatów terapii zajęciowej, ze szczególnym uwzględnieniem warsztatu arteterapeutycznego. Ponadto, nauczą się rozpoznawać różne rodzaje niepełnosprawności oraz dobierać odpowiednie metody terapii zajęciowej, które będą najbardziej skuteczne i dostosowane do indywidualnych potrzeb danej osoby.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć, studenci zapoznają się z różnymi rodzajami (arteterapia, ergoterapia, socjoterapia), metodami i technikami pracy z klientem w terapii zajęciowej. Dodatkowo poprzez kontakt ze sztuką uczą się rozumieć potrzeby innych osób.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rodzaj przedmiotu: Model Fakultatywny

Wymagania wstępne: brak

Rok studiów/semestr: III rok studia licencjackie, semestr V

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: pokaz prezentacji multimedialnej, metody ćwiczebne, pokaz prezentacji , praca z testem, praca artystyczna

Punkty ETCS: 2 punkty

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 30 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godz.

- przygotowanie do zaliczenia : 15 godz.

Razem: 60godz -2 ETCS

Wskaźniki ilościowe:

Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz.1 ETCS

o charakterze praktycznym: 30 godzin - 1ETCS

Literatura:

1. D. Rychter, A. Margasiński, Wprowadzenie do terapii zajęciowej,wyd. Wydawnictwo im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, 2008.

2.E.Baum,Terapia zajęciowa, wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008.

3. Krajowy standard kwalifikacji zawodowych, Terapeuta zajęciowy (322404), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej 2007.

4. L. Kataryńczuk-Mania(red), Metody i formy terapii sztuką, Zielona Góra 2005.

5. V.Harper Antystresowe, kreatywne kolorowanie dla dorosłych. Mandale, wyd. Amber, Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca:

1.K. Sawicka(red) , Socjoterapia, wyd.Kompendium Warszawa, Warszawa 1998.

2.M.Misztal, Warsztaty terapii zajęciowej : prawo i praktyka, wyd. Alpha Pro, Ostrołęka 2005.

3. W. Handford,,Karolak, Mandala w arteterapii, wyd. WSHE, Łódź 2008.

Efekty uczenia się:

KA6_WG4, Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w różnych etapach życia, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami, które może spotkać w środowisku warsztatu terapii zajęciowej.

KA6_WG7, Student posiada usystematyzowaną wiedzę na temat podstawowych metod i modeli pracy socjalnej, które może stosować w pracy z jednostką, grupą oraz społecznością. Rozumie, że skuteczna pomoc osobom znajdującym się w trudnej sytuacji wymaga interdyscyplinarnego podejścia i uwzględniania w swoich działaniach metod terapii zajęciowej.

KA6_WK4, Student posiada istotne informację dotyczące przemian we współczesnym świecie. Wykorzystuje też wiedzę z zakresu metod terapii zajęciowej, aby określić przyczyny zachowań jednostek ludzkich, a także ich potrzeb.

KA6_UK5, Student posiada rozwinięte kompetencje społeczne umożliwiające efektywną współpracę w grupie, uwzględniającą różnorodność perspektyw, umiejętności i ograniczeń jej członków. Rozumie znaczenie współdziałania w realizacji wspólnych celów oraz potrafi budować pozytywne relacje interpersonalne

KA6_UO5, Student potrafi współpracować w grupie, rozumieć ograniczenia innych osób, a także przyjmować różne role.

KA6_KO2 potrafi realizować założenia terapii zajęciowej we współdziałaniu z jednostka, rodziną i grupą.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie pisemne

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Głódź
Prowadzący grup: Natalia Głódź
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem kształcenia w zakresie przedmiotu terapia zajęciowa jest zapoznanie studentów z terminologią związaną z działaniami terapeutycznymi, a także nauka praktycznego wykorzystania tej wiedzy. Studenci są przygotowani przygotowywani do samodzielnego zorganizowania i przeprowadzenia zajęć z zakresu warsztatów terapii zajęciowej - ze szczególnym uwzględnieniem warsztatu arteterapeutycznego.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rodzaj przedmiotu: MK_4 FAKULTATYWNY

Wymagania wstępne: brak

Rok studiów/semestr: III rok studia licencjackie

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: pokaz prezentacji multimedialnej, metody ćwiczebne, pokaz prezentacji , praca z testem, praca artystyczna

Punkty ETCS: 3 punkty

Bilans nakładu pracy studenta:

- przygotowanie do zajęć 25godz,

- przygotowanie do zaliczenia 25godz.

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w ćwiczeniach – 30godz,

Konsultacje z nauczycielem akademickim – 10godzin

Razem: 90godz

Wskaźniki ilościowe:

Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela - 45 godz.1,5 ETCS

o charakterze praktycznym: 45 godzin - 1,5 ETCS

Literatura:

1. D. Rychter, A. Margasiński, Wprowadzenie do terapii zajęciowej,wyd. Wydawnictwo im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, 2008.

2.E.Baum,Terapia zajęciowa, wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008.

3. Krajowy standard kwalifikacji zawodowych, Terapeuta zajęciowy (322404), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej 2007.

4. L. Kataryńczuk-Mania(red), Metody i formy terapii sztuką, Zielona Góra 2005.

5. V.Harper Antystresowe, kreatywne kolorowanie dla dorosłych. Mandale, wyd. Amber, Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca:

1.K. Sawicka(red) , Socjoterapia, wyd.Kompendium Warszawa, Warszawa 1998.

2.M.Misztal, Warsztaty terapii zajęciowej : prawo i praktyka, wyd. Alpha Pro, Ostrołęka 2005.

3. W. Handford,,Karolak, Mandala w arteterapii, wyd. WSHE, Łódź 2008.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Głódź
Prowadzący grup: Natalia Głódź
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem kształcenia w zakresie przedmiotu terapia zajęciowa jest zapoznanie studentów z terminologią związaną z działaniami terapeutycznymi, a także nauka praktycznego wykorzystania tej wiedzy. Studenci są przygotowani przygotowywani do samodzielnego zorganizowania i przeprowadzenia zajęć z zakresu warsztatów terapii zajęciowej - ze szczególnym uwzględnieniem warsztatu arteterapeutycznego.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rodzaj przedmiotu: Model Fakultatywny

Wymagania wstępne: brak

Rok studiów/semestr: III rok studia licencjackie, semestr V

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: pokaz prezentacji multimedialnej, metody ćwiczebne, pokaz prezentacji, praca z testem, praca artystyczna

Punkty ETCS: 2 punkty

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 30 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godz.

- przygotowanie do zaliczenia : 15 godz.

Razem: 60godz -2 ETCS

Wskaźniki ilościowe:

Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz.1ETCS

o charakterze praktycznym: 30 godzin 1 ETCS

Literatura:

1. D. Rychter, A. Margasiński, Wprowadzenie do terapii zajęciowej,wyd. Wydawnictwo im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, 2008.

2.E.Baum,Terapia zajęciowa, wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008.

3. Krajowy standard kwalifikacji zawodowych, Terapeuta zajęciowy (322404), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej 2007.

4. L. Kataryńczuk-Mania(red), Metody i formy terapii sztuką, Zielona Góra 2005.

5. V.Harper Antystresowe, kreatywne kolorowanie dla dorosłych. Mandale, wyd. Amber, Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca:

1.K. Sawicka(red) , Socjoterapia, wyd.Kompendium Warszawa, Warszawa 1998.

2.M.Misztal, Warsztaty terapii zajęciowej : prawo i praktyka, wyd. Alpha Pro, Ostrołęka 2005.

3. W. Handford,,Karolak, Mandala w arteterapii, wyd. WSHE, Łódź 2008.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)