Terapia zajęciowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-3GPW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Terapia zajęciowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3rok 1st. PS stac. sem zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem kształcenia w ramach przedmiotu jest zapoznanie studentów z terminologią oraz podstawowymi pojęciami związanymi z działaniami terapeutycznymi, a także rozwijanie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy w pracy z osobami potrzebującymi wsparcia. Studenci będą przygotowani do samodzielnego organizowania i przeprowadzania zajęć z zakresu warsztatów terapii zajęciowej, ze szczególnym uwzględnieniem warsztatu arteterapeutycznego. Ponadto, nauczą się rozpoznawać różne rodzaje niepełnosprawności oraz dobierać odpowiednie metody terapii zajęciowej, które będą najbardziej skuteczne i dostosowane do indywidualnych potrzeb danej osoby. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć, studenci zapoznają się z różnymi rodzajami (arteterapia, ergoterapia, socjoterapia), metodami i technikami pracy z klientem w terapii zajęciowej. Dodatkowo poprzez kontakt ze sztuką uczą się rozumieć potrzeby innych osób. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rodzaj przedmiotu: Model Fakultatywny Wymagania wstępne: brak Rok studiów/semestr: III rok studia licencjackie, semestr V Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: pokaz prezentacji multimedialnej, metody ćwiczebne, pokaz prezentacji , praca z testem, praca artystyczna Punkty ETCS: 2 punkty Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 30 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia : 15 godz. Razem: 60godz -2 ETCS Wskaźniki ilościowe: Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz.1 ETCS o charakterze praktycznym: 30 godzin - 1ETCS |
Literatura: |
1. D. Rychter, A. Margasiński, Wprowadzenie do terapii zajęciowej,wyd. Wydawnictwo im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, 2008. 2.E.Baum,Terapia zajęciowa, wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008. 3. Krajowy standard kwalifikacji zawodowych, Terapeuta zajęciowy (322404), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej 2007. 4. L. Kataryńczuk-Mania(red), Metody i formy terapii sztuką, Zielona Góra 2005. 5. V.Harper Antystresowe, kreatywne kolorowanie dla dorosłych. Mandale, wyd. Amber, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: 1.K. Sawicka(red) , Socjoterapia, wyd.Kompendium Warszawa, Warszawa 1998. 2.M.Misztal, Warsztaty terapii zajęciowej : prawo i praktyka, wyd. Alpha Pro, Ostrołęka 2005. 3. W. Handford,,Karolak, Mandala w arteterapii, wyd. WSHE, Łódź 2008. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG4, Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w różnych etapach życia, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami, które może spotkać w środowisku warsztatu terapii zajęciowej. KA6_WG7, Student posiada usystematyzowaną wiedzę na temat podstawowych metod i modeli pracy socjalnej, które może stosować w pracy z jednostką, grupą oraz społecznością. Rozumie, że skuteczna pomoc osobom znajdującym się w trudnej sytuacji wymaga interdyscyplinarnego podejścia i uwzględniania w swoich działaniach metod terapii zajęciowej. KA6_WK4, Student posiada istotne informację dotyczące przemian we współczesnym świecie. Wykorzystuje też wiedzę z zakresu metod terapii zajęciowej, aby określić przyczyny zachowań jednostek ludzkich, a także ich potrzeb. KA6_UK5, Student posiada rozwinięte kompetencje społeczne umożliwiające efektywną współpracę w grupie, uwzględniającą różnorodność perspektyw, umiejętności i ograniczeń jej członków. Rozumie znaczenie współdziałania w realizacji wspólnych celów oraz potrafi budować pozytywne relacje interpersonalne KA6_UO5, Student potrafi współpracować w grupie, rozumieć ograniczenia innych osób, a także przyjmować różne role. KA6_KO2 potrafi realizować założenia terapii zajęciowej we współdziałaniu z jednostka, rodziną i grupą. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Głódź | |
Prowadzący grup: | Natalia Głódź | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie przedmiotu terapia zajęciowa jest zapoznanie studentów z terminologią związaną z działaniami terapeutycznymi, a także nauka praktycznego wykorzystania tej wiedzy. Studenci są przygotowani przygotowywani do samodzielnego zorganizowania i przeprowadzenia zajęć z zakresu warsztatów terapii zajęciowej - ze szczególnym uwzględnieniem warsztatu arteterapeutycznego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rodzaj przedmiotu: MK_4 FAKULTATYWNY Wymagania wstępne: brak Rok studiów/semestr: III rok studia licencjackie Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: pokaz prezentacji multimedialnej, metody ćwiczebne, pokaz prezentacji , praca z testem, praca artystyczna Punkty ETCS: 3 punkty Bilans nakładu pracy studenta: - przygotowanie do zajęć 25godz, - przygotowanie do zaliczenia 25godz. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach – 30godz, Konsultacje z nauczycielem akademickim – 10godzin Razem: 90godz Wskaźniki ilościowe: Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela - 45 godz.1,5 ETCS o charakterze praktycznym: 45 godzin - 1,5 ETCS |
|
Literatura: |
1. D. Rychter, A. Margasiński, Wprowadzenie do terapii zajęciowej,wyd. Wydawnictwo im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, 2008. 2.E.Baum,Terapia zajęciowa, wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008. 3. Krajowy standard kwalifikacji zawodowych, Terapeuta zajęciowy (322404), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej 2007. 4. L. Kataryńczuk-Mania(red), Metody i formy terapii sztuką, Zielona Góra 2005. 5. V.Harper Antystresowe, kreatywne kolorowanie dla dorosłych. Mandale, wyd. Amber, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: 1.K. Sawicka(red) , Socjoterapia, wyd.Kompendium Warszawa, Warszawa 1998. 2.M.Misztal, Warsztaty terapii zajęciowej : prawo i praktyka, wyd. Alpha Pro, Ostrołęka 2005. 3. W. Handford,,Karolak, Mandala w arteterapii, wyd. WSHE, Łódź 2008. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Głódź | |
Prowadzący grup: | Natalia Głódź | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kształcenia w zakresie przedmiotu terapia zajęciowa jest zapoznanie studentów z terminologią związaną z działaniami terapeutycznymi, a także nauka praktycznego wykorzystania tej wiedzy. Studenci są przygotowani przygotowywani do samodzielnego zorganizowania i przeprowadzenia zajęć z zakresu warsztatów terapii zajęciowej - ze szczególnym uwzględnieniem warsztatu arteterapeutycznego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rodzaj przedmiotu: Model Fakultatywny Wymagania wstępne: brak Rok studiów/semestr: III rok studia licencjackie, semestr V Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: pokaz prezentacji multimedialnej, metody ćwiczebne, pokaz prezentacji, praca z testem, praca artystyczna Punkty ETCS: 2 punkty Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 30 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 10 godz. - przygotowanie do zaliczenia : 15 godz. Razem: 60godz -2 ETCS Wskaźniki ilościowe: Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz.1ETCS o charakterze praktycznym: 30 godzin 1 ETCS |
|
Literatura: |
1. D. Rychter, A. Margasiński, Wprowadzenie do terapii zajęciowej,wyd. Wydawnictwo im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, 2008. 2.E.Baum,Terapia zajęciowa, wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008. 3. Krajowy standard kwalifikacji zawodowych, Terapeuta zajęciowy (322404), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej 2007. 4. L. Kataryńczuk-Mania(red), Metody i formy terapii sztuką, Zielona Góra 2005. 5. V.Harper Antystresowe, kreatywne kolorowanie dla dorosłych. Mandale, wyd. Amber, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: 1.K. Sawicka(red) , Socjoterapia, wyd.Kompendium Warszawa, Warszawa 1998. 2.M.Misztal, Warsztaty terapii zajęciowej : prawo i praktyka, wyd. Alpha Pro, Ostrołęka 2005. 3. W. Handford,,Karolak, Mandala w arteterapii, wyd. WSHE, Łódź 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.