Dziecko i zdrowie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-WS2-2GMM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Dziecko i zdrowie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. PW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnioną w procesie kształcenia w latach wcześniejszych tj. z podstaw pedagogiki, dydaktyki, biomedycznych podstawy rozwoju człowieka, psychologii ogólnej, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki społecznej. |
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu obejmuje podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki zdrowia/edukacji zdrowotnej. |
Pełny opis: |
Studentki i Studenci są zapoznawani z podstawowymi teoriami wykorzystywanymi w edukacji odnoszącej się do różnych aspektów zdrowia dziecka, systemu rodzinnego/ systemów społecznych. Założeniem przedmiotu jest przygotowywanie Młodzieży akademickiej do rozpoznawania źródeł czynników zagrażających zdrowiu i życiu człowieka, oraz realizacji programów w zakresie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020. Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania : redakcja naukowa Paweł Chruściel, Wiesława Ciechaniewicz. Warszawa : PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018. B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, B. Woynarowska, 2017. I. Kowalewski, J. L. Franczyk, Zdrowie emocjonalne młodzieży, Kraków 2017. Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016. A. Cudowska, Twórcze orientacje życiowe : zdrowie i dobrostan, Białystok 2017. Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016. K. Żuchelkowska, Edukacja zdrowotna w przedszkolu, Bydgoszcz 2013. Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w nauczaniu uczniów najmłodszych, red. B. Wolny, J. Liba, Lublin 2014. Edukacja zdrowotna - przedszkole – szkoła, red. B. Wolny, J. Liba, E. Juśko, Lublin 2016. M. Demel, Pedagogika zdrowia, Warszawa 1980. Literatura uzupełniająca: Dostosowanie instytucji i usług publicznych do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną, ze spektrum autyzmu, z problemami zdrowia psychicznego, Poradnik, Warszawa 2020, file:///Users/m./Downloads/1412_PORADNIK_Dostosowanie_instytucji_i_uslug.pdf • J. Bulska, Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia: propozycje metodyczne dla pedagogów, nauczycieli, wychowawców i pracowników medycznych, wskazówki dla rodziców, Toruń 2008. • Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej: (skrypt dla studentów), red. A. Jaczewskiego, K. Komosińskiej, Płock 2004. • http://www.edukacjazdrowotna.pl/ • http://hej.sagepub.com/ |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG1 Studentka, Student zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. KA7_KK4 Studentka, Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów - egzamin ustny. W przypadku nauki w trybie zdalnym zaliczenie w formie pracy pisemnej. Zaliczenie ćwiczeń wymaga obecności i aktywnego uczestnictwa we wszystkich realizowanych zadaniach (pracach zespołowych, projektach) ocenianych w sposób ciągły. Dozwolona jest jedna nieobecność, która nie podlega zaliczeniu, o ile nie miała miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Do zaliczenia nie może być dopuszczona Studentka, Student, z 50% absencją. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie oceny ciągłej i/lub oceny z pracy zaliczeniowej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Perkowska | |
Prowadzący grup: | Marta Perkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu obejmuje wiedzę z zakresu pedagogiki zdrowia/edukacji zdrowotnej. Studentki i Studenci są zapoznawani z podstawowymi teoriami wykorzystywanymi w edukacji odnoszącej się do różnych aspektów zdrowia dziecka, systemu rodzinnego/ systemów społecznych. Założeniem przedmiotu jest przygotowywanie Młodzieży akademickiej do rozpoznawania źródeł czynników zagrażających zdrowiu i życiu człowieka, oraz realizacji programów w zakresie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia drugiego stopnia Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: grupa zajęć 8d moduł do wyboru Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/ semestr: II rok, sem. I Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji 1.Znajomość podstawowej terminologii używanej w naukach społecznych. 2.Znajomość zasad tworzenia i prowadzenia procesu wychowawczego i dydaktycznego. 3.Umiejętność określania podstawowych procesów i zjawisk społecznych – ich istoty, struktury, uwarunkowań i skutków. 4.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. Studentka, Student powinien posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnioną w procesie kształcenia w latach wcześniejszych tj. z podstaw pedagogiki, biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, dydaktyki, metodyki, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki społecznej. Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz.; ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, konsultacje, Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 50 godz. - przygotowanie projektu profilaktycznego: 50 godz. - przygotowanie do egzaminu: 30 godz. - udział w konsultacjach: 5 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz. - o charakterze praktycznym: 100 godz. |
|
Literatura: |
E. Sokołowska, Zdrowie psychiczne młodych dorosłych wybrane zagadnienia, Wydawca: Difin, 2015 LGB Zdrowie psychiczne i seksualne, R. Kowalczyk, Z. Lew-Starowicz, Tritt Remigiusz Jarosław, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021 E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020. Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania: redakcja naukowa Paweł Chruściel, Wiesława Ciechaniewicz. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018. B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, B. Woynarowska, 2017. I. Kowalewski, J. L. Franczyk, Zdrowie emocjonalne młodzieży, Kraków 2017. Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016. A. Cudowska, Twórcze orientacje życiowe: zdrowie i dobrostan, Białystok 2017. Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016. K. Żuchelkowska, Edukacja zdrowotna w przedszkolu, Bydgoszcz 2013. Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w nauczaniu uczniów najmłodszych, red. B. Wolny, J. Liba, Lublin 2014. Edukacja zdrowotna - przedszkole – szkoła, red. B. Wolny, J. Liba, E. Juśko, Lublin 2016. M. Demel, Pedagogika zdrowia, Warszawa 1980. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.