Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Systemy probacyjne w wybranych krajach europejskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ZKS2-2HDR
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Systemy probacyjne w wybranych krajach europejskich
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. KRES stac. sem. letni
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Analiza wybranych systemów probacji realizowanych w Europie

Skrócony opis:

Treść zajęć obejmuje prezentację filozofii i analizę porównawczą charakterystycznych cech różnych systemów probacyjnych i rozstrzygnięć resocjalizacyjnych stosowanych w warunkach wolnościowych w wybranych państwach europejskich, w tym w Polsce.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z filozofią systemów probacyjnych i praktycznymi rozstrzygnięciami resocjalizacyjnymi prowadzonymi w warunkach wolnościowych w Polsce i wybranych państwach europejskich z uwzględnieniem aspektów prawnych i wykorzystywanych środków probacyjnych oraz wyjaśnienie istoty, celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu probacji

Profil studiów Ogólnoakademicki

Forma studiów Stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, pedagogika

Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – obowiązkowy

Rok studiów/semestr II rok st. II st., semestr letni

Wymagania wstępne Podstawy: pedagogika resocjalizacyjna, teoretyczne podstawy pracy resocjalizacyjnej, psychologia społeczna

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykładu 30 godz.

Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Metody nauczania: grupowa, dyskusje, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, zadaniowa

Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę, suma z zadań

Punkty ECTS 4punktów ECTS

Bilans nakładu pracy studenta

Samodzielna praca studenta

Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz.

Przygotowanie prezentacji 10 godz.

Przygotowanie recenzji 5 godz.

Przygotowanie odpowiedzi na zadania 5

RAZEM 50 godzin

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w ćwiczeniach 30 godz.

Konsultacje 20 godz.

RAZEM 50 godzin

Razem: samodzielna praca studenta + godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim = 100

1 punkt ECTS = 25-30 godzin

100 godzin: min 25 godzin = 4,0 ECTS

100 godzin: max 30 godzin = 3,3 ECTS

Wskaźniki ilościowe

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wyrażony liczbą godzin 50 i punktów ECTS 2,0

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym wyrażony liczbą godzin 50 i punków ECTS 2,0.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

A. Bałandynowicz, Probacja - wychowanie do wolności, Warszawa 1996

A. Bałandynowicz, Probacja. System sprawiedliwego karania, Warszawa 2002

A. Bałandynowicz, Probacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011

B. Hołyst, E. Wojtera, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich, Warszawa 2013

A. Kacprzak, Współczesne aspekty resocjalizacji przestępców w wybranych krajach europejskich, Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica, 62, 2017

B. Skowroński, Probacja. Teoria i metodyka. Warszawa 2018. A. Barczykowska, Oddziaływania probacyjne wobec osób w konflikcie z prawem, Warszawa, 2010

W. Kotowski, Kurzępa B., Dozór elektroniczny, Warszawa, 2009

J. Zagórski, Wykonywanie środków probacji i readaptacji skazanych w Polsce, Warszawa, 2008

Kancelaria Senatu,, Polski system probacji, stan i kierunki rozwoju, Warszawa, 2010

Senat Rzeczypospolitej Polskiej, Europejskie reguły dotyczące sankcji i środków alternatywnych. Zalecenie nr R (92) 16 i memorandum wyjaśniające, Warszawa, 2008

Reguły międzynarodowe, Wzorcowe Reguły Minimalne Narodów Zjednoczonych dotyczące środków o charakterze nieizolacyjnym (Zasady Tokijskie). Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ 45/110 z dnia 14 grudnia 1990 r., , 1990

Literatura uzupełniająca:

B Hołyst, E. Wojtera, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich, Warszawa, 2013

B Urban, M. Konopczyński, Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012

M. Kalinowski, Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, Warszawa, 2005

Skowroński B., Probacja. Teoria i praktyka, Warszawa, 2018

P. Moczydłowski, Przestępca na uwięzi. Elektroniczny monitoring sprawców przestępstw, Warszawa, 2006

T. Bulenda, R. Musidłowski, System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa, 2003

Efekty uczenia się:

KA7_WG3 - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania – ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe

KA7_WK6 - ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji,zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów - – ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe, recenzja

KA7_UW2 - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych,kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych – ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe

KA7_UO3 - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych – ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe, recenzja

KA7_KK1 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności,rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego– ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe

Metody i kryteria oceniania:

Sposób weryfikacji:

Ocena pracy studenta będzie wynikiem sumy:

- ocenianie ciągłe

- przygotowania i zaprezentowanie wybranego systemu probacyjnego z uwzględnieniem różnić z system probacyjnym w Polsce oraz możliwościami implementacyjnymi rozwiązań innych państw

- recenzja artykułów

Sposób zaliczenia

- zaliczenie na ocenę,

- cena końcowa: średnia z zadań, zalicza 51%

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Lewandowska
Prowadzący grup: Aleksandra Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Treść zajęć obejmuje prezentację filozofii i analizę porównawczą charakterystycznych cech różnych systemów probacyjnych i rozstrzygnięć resocjalizacyjnych stosowanych w warunkach wolnościowych w wybranych państwach europejskich, w tym w Polsce.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z filozofią systemów probacyjnych i praktycznymi rozstrzygnięciami resocjalizacyjnymi prowadzonymi w warunkach wolnościowych w Polsce i wybranych państwach europejskich z uwzględnieniem aspektów prawnych i wykorzystywanych środków probacyjnych oraz wyjaśnienie istoty, celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu probacji

Profil studiów Ogólnoakademicki

Forma studiów Stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, pedagogika

Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – obowiązkowy

Rok studiów/semestr II rok st. II st., semestr letni

Wymagania wstępne Podstawy: pedagogika resocjalizacyjna, teoretyczne podstawy pracy resocjalizacyjnej, psychologia społeczna

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykładu 30 godz.

Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Metody nauczania: grupowa, dyskusje, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, zadaniowa

Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę, suma z zadań

Punkty ECTS 4punktów ECTS

Bilans nakładu pracy studenta

Samodzielna praca studenta

Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz.

Przygotowanie prezentacji 10 godz.

Przygotowanie recenzji 5 godz.

Przygotowanie odpowiedzi na zadania 5

RAZEM 50 godzin

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w ćwiczeniach 30 godz.

Konsultacje 20 godz.

RAZEM 50 godzin

Razem: samodzielna praca studenta + godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim = 100

1 punkt ECTS = 25-30 godzin

100 godzin: min 25 godzin = 4,0 ECTS

100 godzin: max 30 godzin = 3,3 ECTS

Wskaźniki ilościowe

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wyrażony liczbą godzin 50 i punktów ECTS 2,0

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym wyrażony liczbą godzin 50 i punków ECTS 2,0.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

A. Bałandynowicz, Probacja - wychowanie do wolności, Warszawa 1996

A. Bałandynowicz, Probacja. System sprawiedliwego karania, Warszawa 2002

A. Bałandynowicz, Probacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011

B. Hołyst, E. Wojtera, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich, Warszawa 2013

A. Kacprzak, Współczesne aspekty resocjalizacji przestępców w wybranych krajach europejskich, Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica, 62, 2017

B. Skowroński, Probacja. Teoria i metodyka. Warszawa 2018. A. Barczykowska, Oddziaływania probacyjne wobec osób w konflikcie z prawem, Warszawa, 2010

W. Kotowski, Kurzępa B., Dozór elektroniczny, Warszawa, 2009

J. Zagórski, Wykonywanie środków probacji i readaptacji skazanych w Polsce, Warszawa, 2008

Kancelaria Senatu,, Polski system probacji, stan i kierunki rozwoju, Warszawa, 2010

Senat Rzeczypospolitej Polskiej, Europejskie reguły dotyczące sankcji i środków alternatywnych. Zalecenie nr R (92) 16 i memorandum wyjaśniające, Warszawa, 2008

Reguły międzynarodowe, Wzorcowe Reguły Minimalne Narodów Zjednoczonych dotyczące środków o charakterze nieizolacyjnym (Zasady Tokijskie). Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ 45/110 z dnia 14 grudnia 1990 r., , 1990

Literatura uzupełniająca:

B Hołyst, E. Wojtera, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich, Warszawa, 2013

B Urban, M. Konopczyński, Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012

M. Kalinowski, Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, Warszawa, 2005

Skowroński B., Probacja. Teoria i praktyka, Warszawa, 2018

P. Moczydłowski, Przestępca na uwięzi. Elektroniczny monitoring sprawców przestępstw, Warszawa, 2006

T. Bulenda, R. Musidłowski, System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa, 2003

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)