Rachunek różniczkowy i całkowy I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-FG1-1RRC1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0533) Fizyka
|
Nazwa przedmiotu: | Rachunek różniczkowy i całkowy I |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
fizyka gier komputerowych 1 rok sem. zimowy 2024/2025 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Skrócone wprowadzenie do rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej zmiennej, z naciskiem na osiągnięcie sprawności rachunkowej. Dowody twierdzeń praktycznie zawsze zastępowane są opisem intuicyjnym. |
Skrócony opis: |
Ciągi i szeregi liczbowe. Funkcje jednej zmiennej. Pochodne i ich własności. Badanie przebiegu zmienności funkcji. Obliczanie całek. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł 2: Narzędzia matematyki) Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina: nauki fizyczne, matematyka. Specjalność, poziom kształcenia : fizyka gier komputerowych i robotów, studia pierwszego stopnia Rok studiów/semestr: 1. rok/1. semestr Wymagania wstępne: Nie ma. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 30 godz, konwersatorium - 45 godz. Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań (także przy użyciu komputera), dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (30 godz.), udział w konwersatorium (45 godz.), udział w konsultacjach (15 godz.), praca własna w domu i przygotowanie się do zaliczeń/egzaminu (50 godz.). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 5.2 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 0.8 ECTS. Zakres tematów: 1. Ciągi i szeregi liczbowe. 2. Funkcje elementarne. 3. Pochodna funkcji jednej zmiennej i jej własności. 4. Szereg Taylora. 5. Badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. 6. Całki nieoznaczone i całki oznaczone. |
Literatura: |
1. W.Krysicki, L.Włodarski: Analiza matematyczna w zadaniach, PWN, Warszawa 1998. 2. M.Gewert, Z.Skoczylas, Analiza matematyczna I, GiS, Wrocław 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, absolwent zna i rozumie: KP6_WG2 techniki matematyki wyższej w zakresie niezbędnym dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania problemów fizycznych o średnim poziomie złożoności; KP6_WG3 oraz potrafi wytłumaczyć opisy prawidłowości, zjawisk i procesów fizycznych wykorzystujące języki matematyki, w szczególności potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa; KP6_WG4 zaawansowane metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów fizycznych oraz przykłady praktycznej implementacji takich metod z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi informatycznych; zna elementy programowania oraz inżynierii oprogramowania w zakresie przewidzianym programem kształcenia; Umiejętności, absolwent potrafi: KP6_UW1 analizować problemy z zakresu nauk fizycznych i astronomii oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody; KP6_UW2 wykonywać analizy ilościowe oraz formułować na tej podstawie wnioski jakościowe; KP6_UK2 posługiwać się aparatem matematyki wyższej i metodami matematycznymi fizyki przy opisie i modelowaniu podstawowych zjawisk i procesów fizycznych, potrafi samodzielnie odtworzyć twierdzenia i równania opisujące podstawowe zjawiska i prawa przyrody, potrafi przeprowadzić dowody tych twierdzeń i praw Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do: KP6_KK1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci rozwiązują zadania rachunkowe na zajęciach oraz otrzymują do zrobienia zadania domowe. Nacisk jest położony na uzyskanie przez nich kilku umiejętności, opisanych jako główne efekty kształcenia. Efekty sprawdzane są poprzez sprawdziany pisemne (kolokwia), dwa w ciągu semestru. Oceniana jest także aktywność na zajęciach oraz kreatywność w podejściu do rozwiązywanych problemów. Po zakończeniu kształcenia z przedmiotu Rachunek Różniczkowy i Całkowy I odbywa się egzamin pisemny z zestawem licznych krótkich zadań i problemów. Ewentualny egzamin ustny dotyczy tych samych zadań i służy do wyjaśnienia wątpliwości lub poprawy oceny uzyskanej z egzaminu pisemnego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Hasiewicz | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Hasiewicz, Andrzej Pisarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Hasiewicz | |
Prowadzący grup: | Jan Cieśliński, Zbigniew Hasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.