Wstęp do matematyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-FG1-1WDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0533) Fizyka
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do matematyki |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
fizyka gier komputerowych 1 rok sem. zimowy 2024/2025 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot służy do wyrównania i uzupełnienia wiedzy studentów na temat matematyki elementarnej wyniesionej ze szkoły średniej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Dominującymi tematami są funkcje elementarne i ich własności oraz podstawy geometrii analitycznej i rachunku wektorowego. Wprowadzane są także liczby zespolone oraz podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł 2: Narzędzia matematyki) Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina matematyka. Specjalność, poziom kształcenia : fizyka gier komputerowych i robotów, studia pierwszego stopnia Rok studiów/semestr: 1. rok/1. semestr Wymagania wstępne: Nie ma. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 30 godz, konwersatorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (30 godz.), udział w konwersatorium (30 godz.), udział w konsultacjach (15 godz.), praca własna w domu i przygotowanie się do zaliczeń/egzaminu (50 godz.). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 3.6 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 0.6 ECTS. Zakres tematów: 1. Podstawowe wiadomości z logiki matematycznej i teorii zbiorów, indukcja matematyczna. 2. Funkcje elementarne. Wielomiany. Funkcja wykładnicza. Logarytm. Funkcje trygonometryczne i cyklometryczne. 3. Liczby zespolone. Postać biegunowa i wykładnicza – wzory de Moivre’a. Pierwiastki z liczb zespolonych. 4. 2 i 3 wymiarowa przestrzeń wektorowa i afiniczna: wektory zaczepione i swobodne. Bazy i współrzędne, iloczyn skalarny, iloczyn wektorowy. Rzut ortogonalny. Odbicia względem prostych i płaszczyzn. 5. Elementy geometrii analitycznej. Równania prostych i płaszczyzn. Równania wybranych krzywych płaskich. 6. Elementy kombinatoryki, rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. Zmienne losowe (dyskretne), funkcje rozkładu, wartości średnie. |
Literatura: |
1. Bogusław Gdowski, Edmund Pluciński, Zbiór zadań z matematyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT, Warszawa 1992. 2. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna, GiS, Wrocław 2010 3. T Gerstenkorn, T. Sródka, Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa, PWN, Warszawa 1972 4. Przemysław Kajetanowicz, Jędrzej Wierzejewski, Algebra z geometrią analityczną, PWN 200. |
Efekty uczenia się: |
student jest przygotowany do kontynuacji kształcenia w ramach studiów z fizyki KP6_WG2, KP6_UW2, KP6_UW4, KP6_UK2, KP6_KK1, KP6_KO1 Student: 1. Nadrabia braki i niedostatki wiedzy i umiejętności wyniesione z wcześniejszego etapu kształcenia oraz poszerza swoją wiedzę w stopniu niezbędnym do dalszego studiowania na kierunku ścisłym 2. Poznaje terminologię i podstawowy aparat matematyczny niezbędny do dalszego studiowania fizyki. 3. Zdobywa sprawność rachunkową i umiejętność stosowania narzędzi matematycznych do stawiania oraz rozwiązywania problemów fizyki i dyscyplin pokrewnych. 4. Przeprowadza elementarne podstawowe rozumowania matematyczne 5. Posiada sprawność rachunkową w zakresie matematyki elementarnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma wykładu: standardowa. Studenci są stymulowani do zadawania pytań i dyskusji. Po zakończeniu kształcenia z przedmiotu Wstęp do Matematyki odbywa się egzamin pisemny i ustny, który weryfikuje uzyskaną wiedzę. Studenci rozwiązują zadania rachunkowe na zajęciach oraz otrzymują zadania do samodzielnego rozwiązania. Nacisk położony jest na uzyskanie przez nich umiejętności, opisanych jako główne efekty kształcenia. Efekty sprawdzane są poprzez sprawdziany pisemne. Oceniana jest także aktywność na zajęciach oraz kreatywność w podejściu do rozwiązywanych problemów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Makowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Makowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Dominującymi tematami są funkcje elementarne i ich własności oraz podstawy geometrii analitycznej i rachunku wektorowego. Wprowadzane są także liczby zespolone oraz podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł 2: Narzędzia matematyki) Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina matematyka. Specjalność, poziom kształcenia : fizyka gier komputerowych i robotów, studia pierwszego stopnia Rok studiów/semestr: 1. rok/1. semestr Wymagania wstępne: Nie ma. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 30 godz, konwersatorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (30 godz.), udział w konwersatorium (30 godz.), udział w konsultacjach (15 godz.), praca własna w domu i przygotowanie się do zaliczeń/egzaminu (50 godz.). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 3.6 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 0.6 ECTS. Zakres tematów: 1. Podstawowe wiadomości z logiki matematycznej i teorii zbiorów, indukcja matematyczna. 2. Funkcje elementarne. Wielomiany. Funkcja wykładnicza. Logarytm. Funkcje trygonometryczne i cyklometryczne. 3. Liczby zespolone. Postać biegunowa i wykładnicza – wzory de Moivre’a. Pierwiastki z liczb zespolonych. 4. 2 i 3 wymiarowa przestrzeń wektorowa i afiniczna: wektory zaczepione i swobodne. Bazy i współrzędne, iloczyn skalarny, iloczyn wektorowy. Rzut ortogonalny. 5. Elementy geometrii analitycznej. Równania prostych i płaszczyzn. Równania wybranych krzywych płaskich. 6. Elementy kombinatoryki, rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. Zmienne losowe (dyskretne), funkcje rozkładu, wartości średnie. |
|
Literatura: |
1. Bogusław Gdowski, Edmund Pluciński, Zbiór zadań z matematyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT, Warszawa 1992. 2. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna, GiS, Wrocław 2010 3. T Gerstenkorn, T. Sródka, Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa, PWN, Warszawa 1972 4. Przemysław Kajetanowicz, Jędrzej Wierzejewski, Algebra z geometrią analityczną, PWN 2000. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Makowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Makowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Dominującymi tematami są funkcje elementarne i ich własności oraz podstawy geometrii analitycznej i rachunku wektorowego. Wprowadzane są także liczby zespolone oraz podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł 2: Narzędzia matematyki) Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina matematyka. Specjalność, poziom kształcenia : fizyka gier komputerowych i robotów, studia pierwszego stopnia Rok studiów/semestr: 1. rok/1. semestr Wymagania wstępne: Nie ma. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 30 godz, konwersatorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (30 godz.), udział w konwersatorium (30 godz.), udział w konsultacjach (15 godz.), praca własna w domu i przygotowanie się do zaliczeń/egzaminu (50 godz.). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 3.6 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 0.6 ECTS. Zakres tematów: 1. Podstawowe wiadomości z logiki matematycznej i teorii zbiorów, indukcja matematyczna. 2. Funkcje elementarne. Wielomiany. Funkcja wykładnicza. Logarytm. Funkcje trygonometryczne i cyklometryczne. 3. Liczby zespolone. Postać biegunowa i wykładnicza – wzory de Moivre’a. Pierwiastki z liczb zespolonych. 4. 2 i 3 wymiarowa przestrzeń wektorowa i afiniczna: wektory zaczepione i swobodne. Bazy i współrzędne, iloczyn skalarny, iloczyn wektorowy. Rzut ortogonalny. 5. Elementy geometrii analitycznej. Równania prostych i płaszczyzn. Równania wybranych krzywych płaskich. 6. Elementy kombinatoryki, rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. Zmienne losowe (dyskretne), funkcje rozkładu, wartości średnie. |
|
Literatura: |
1. Bogusław Gdowski, Edmund Pluciński, Zbiór zadań z matematyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT, Warszawa 1992. 2. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna, GiS, Wrocław 2010 3. T Gerstenkorn, T. Sródka, Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa, PWN, Warszawa 1972 4. Przemysław Kajetanowicz, Jędrzej Wierzejewski, Algebra z geometrią analityczną, PWN 2000. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.