Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Inżynieria oprogramowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 390-FG1-2IO
Kod Erasmus / ISCED: 11.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Inżynieria oprogramowania
Jednostka: Wydział Fizyki
Grupy: fizyka gier komputerowych i robotów 2 rok I stopień sem. letni 2023/2024
Strona przedmiotu: http://smb:10.37.0.24studencisala2021dobrog2018inzynieria_oprogramowania
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Słuchacze w ramach prowadzonych zajęć (15h) oraz pracy własnej mają:

i) się zapoznać z podstawami inżynierii oprogramowania

ii) wykonać szereg prac domowych

iii) przygotować i wygłosić krótki referat

iv) brać czynny udział w zajęciach w zakresie stawianych im pytań i konwersacji


Skrócony opis:

Przedstawienie tematyki Inżynierii Oprogramowania w zakresie użytecznym przyszłemu absolwentowi specjalności "Fizyka gier komputerowych i robotów". Zajęcia te mają na celu przybliżenie praktycznych aspektów pracy nad oprogramowaniem jako produktem, zapoznania się z technikami programowania zwinnego, zasadami pracy w zespole programistów oraz samodoskonalenia się w zakresie rozwijania kompetencji osoby-informatyka.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł 5: Kształcenie ogólne)

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk technicznych/dyscyplina informatyka; dziedzina nauk ekonomicznych/nauki o zarządzaniu

Rok studiów/semestr: 2 rok/4 semestr

Wymagania wstępne: Umiejętności komunikacyjne

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz

Punkty ECTS: 1

Wskaźniki ilościowe: wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów: 1 ECTS.

W ramach wykładu - ok 12-13h zostanie:

  1. Przeprowadzony przegląd pojęć i terminologii związanych z Inżynierią Oprogramowania (IO).
  2. Przedstawiony rys historyczny powstawania zasad IO.
  3. Przedstawienie podstawowych faz tworzenia oprogramowania w ujęciu procesu produkcyjnego.
  4. Omówiony wpływ sprzętu, ludzi, oprogramowania na systemy informatyczne.
  5. Omówienie szacowania kosztów oraz analiza ryzyka w procesie tworzenia systemów informatycznych.
  6. Przedstawione modele życia projektów.
  7. Metodykę tworzenia dokumentacji projektowej produktu.
  8. Omówione zwinne metodyki tworzenia oprogramowania.
  9. Wprowadzenie pojęć cybernetyki w zarysie.

W ramach pracy własnej studenci mają wykonać:

  1. Forma pisemna w postaci opisu krótkiego programu-produktu zamawianego. Praca ma narzucony styl w zakresie formalizmu strony technicznego ujęcia zgodnego z przyjętymi w IO zasadami pracy z takimi dokumentami. Drugim narzuconym aspektem jest formalizm w zakresie wyglądu dokumentu, jego długości itp - ogólnie patrz formatowanie strony/treści dokumentu. Po pierwszej ocenie praca powraca jako zadanie drugie mające na celu poprawę wskazanych błędów/nieścisłości i innych artefaktów w opisie, jego stylu (np.: przejrzystość sformułowań w zakresie zamawiający - wykonawca). Poddane jest drugiej ocenie - szacowany czas pracy własnej słuchacza ok 4-8 h - wyprzedzenie podania treści zadania minimum dwutygodniowe
  2. Forma prezentacji multimedialnej - referat którego wykonanie opiera się o formalizm : (i) merytoryczny - w temacie powiązanym z IO, (ii) techniczny - postać: prezentacja multimedialna, czas trwania referatu oraz (iii) realizację ustnego wystąpienia prelegenta - szacowany czas pracy własnej słuchacza ok 2-4h - wyprzedzenie podania treści zadania minimum dwutygodniowe .

Planowany czas na konwersacje, referaty, omówienie prac 2-3 h. Planowany czas nie jest ustalony w jednostce organizacyjnej (zajęcia). Jest to raczej szacunek czasu ogólnie potrzebnego na realizację wymiany opinii, omówienie formy prac domowych i ich formalizmu oraz omówienie-ocenę prac pisemnych jak i referatów słuchaczy.

Bilans nakładu pracy studenta przewiduje udział w konsultacjach (15 godz.)

Literatura:

Biblioteka:

  1. Mityczny osobomiesiąc. Eseje o inżynierii oprogramowania, Brooks Frederick P.(Jr.), https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mythical_Man-Month
  2. Inżynieria oprogramowania, Andrzej Jaszkiewicz
  3. Praktyka programowania, Dennie van Tassel

Internet:

  1. Dobre pytanie do google + filetype:PDF :))
  2. Internet różne:
    1. http://www.gameprogrammingpatterns.com/
    2. https://www.computer.org/web/swebok
    3. https://4programmers.net/In%C5%BCynieria_oprogramowania"
    4. devstyle_pl - Maciej Aniserowicz
    5. Warsaw JUG

Efekty uczenia się:

Weryfikacja efektów kształcenia: referat, ocena aktywności w czasie zajęć, praca pisemna klasy opis projektu.

  1. Posługiwanie się zasadami, pojęciami, metodyką inżynierii oprogramowania w zakresie:
    • pracy zespołów programistycznych K_K02
    • pracy z oprogramowaniem jako produktem K_K07,K_K03
    • komunikacji z klientem K_K07
  2. Podniesienie umiejętności językowych/komunikacyjnych w zakresie posługiwania się pojęciami inżynierii oprogramowania K_K01, K_K05
  3. Wykształcenie właściwych kierunków rozwoju własnego słuchacza w zakresie wiedzy tematycznie powiązanej z przedmiotem zajęć. K_K05
.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę

Elementy oceny:

  1. Obecność na zajęciach - waga 20 %
  2. Praca pisemna - waga 30%
  3. Referat(y) - 20 %
  4. Prace domowe - waga 20%
  5. Uczestnictwo w konwersacji w czasie zajęć - 10%

Ocena wg przepisu :

50 >= Wynik >= 0 : niedostatecznie;

60 >= Wynik > 50 : dostatecznie ;

65 >= Wynik > 60 : dostatecznie +;

75 >= Wynik > 65 : dobry;

90 >= Wynik > 75 : dobry+;

Wynik > 90 : bardzo dobry;

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Kisielewski
Prowadzący grup: Jan Kisielewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Kisielewski
Prowadzący grup: Jan Kisielewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)