Rachunkowość finansowa i sprawozdawczość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 400-ES1-2RFS |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.302
|
Nazwa przedmiotu: | Rachunkowość finansowa i sprawozdawczość |
Jednostka: | Filia Uniwersytetu w Białymstoku w Wilnie, Wydział Ekonomiczno-Informatyczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia ekonomiczne - przedmioty specjalizacyjne - WILNO Wilno - ekonomia 2 rok 1 st. stacjonarne sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólne kierunkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Podstawy rachunkowości 400-ES1-1RAC |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przedstawienie istoty zagadnień związanych z rachunkowością finansową i sprawozdawczością, w szczególności zaznajomienie studentów z zasadami księgowego ujmowania operacji gospodarczych w obszarze aktywów, pasywów, kosztów, przychodów oraz wyniku finansowego. Student powinien rozumieć i nabyć umiejętność ewidencjonowania operacji gospodarczych oraz sporządzania bilansu i rachunku wyników. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów rachunkowości finansowej jako międzynarodowego języka biznesu; zrozumienie terminologii i sposobów ewidencji i wyceny w zakresie: posiadanych przez firmy środków gospodarczych (aktywów) i źródeł ich pochodzenia (pasywów); wyniku finansowego i jego ustalania na podstawie przychodów i kosztów. Sporządzanie sprawozdań finansowych. Praktyczne zaznajomienie studentów z księgowaniem operacji gospodarczych i tworzeniem sprawozdawczości finansowej. Rozumienie istoty, zasad i instrumentów rachunkowości finansowej, stosowanie instrumentów rachunkowości finansowej w rozwiązywaniu problemów zarządzania. |
Pełny opis: |
Profil studiów Praktyczny Forma studiów Stacjonarne. Rodzaj przedmiotu Przedmiot specjalizacyjny Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki ekonomiczne, Ekonomia Rok studiów /semestr II rok/semestr 3 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Znajomość podstaw rachunkowości Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć Wykład: 30, ćwiczenia: 30 Metody dydaktyczne: Wykład: wykład wspomagany prezentacjami multimedialnymi oraz/lub w formie e-learningu, wykorzystanie form aktywizujących studentów (np. konwersacja). Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań i testów sytuacyjnych angażujące studentów do pracy grupowej, samodzielne i grupowe rozwiązywanie zadań i przykładów. Punkty ECTS 5 Bilans nakładu pracy studenta udział w zajęciach (wykłady, ćwiczenia) 60 godz. studiowanie literatury 30 godz. konsultacje 0,5 godz. przygotowanie do kolokwium 20 godz. przygotowanie do zaliczenia 12,5 godz. kolokwium 1 godz. egzamin 1 godz. ŁĄCZNY nakład pracy studenta w godz. 125 Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami : wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela Liczba godzin 62,5 Punkty ECTS 2,5 o charakterze praktycznym Liczba godzin 62,5 Punkty ECTS 2,5 |
Literatura: |
Podstawowa 1. D. Małkowska, Rachunkowość od podstaw - zbiór zadań z komentarzem z rozwiązaniami, ODDK, Gdańsk 2022 2. Taylor John, Peltier Stephen, Career Paths-Accounting Student's Book Digibook , Express Publishing, 2018 3. Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. Dz. U. 121, poz. 591. 4. D. Maciejewska, Podstawy rachunkowości finansowej -pojęcie i zadania, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016 5. G. Michalczuk, T. Mikulska, J. Fiedorczuk, Rachunkowość finansowa od podstaw, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016. 6. R. Grabowski, Fundamentals of Financial Accounting, Warsaw School of Economics, Warszawa 2015. Uzupełniająca: 1. K. Czubakowska (red.), Rachunkowość przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014 2. I. Olchowicz, Podstawy rachunkowości. T. 1,2, Difin, Warszawa 2016. 3. M. W. E. Glautier, B. Underdown, D. Morris, Accounting: theory and practice-8th ed., Publisher: Financial Times/ Prentice Hall, 2010 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie normy i reguły wynikające z ustawy o rachunkowości organizujące funkcjonowanie sfery księgowości w przedsiębiorstwach KP6_WG7 Student zna i rozumie podstawowe rodzaje i formy prowadzenia działalności gospodarczej oraz mechanizm ewidencjonowania operacji gospodarczych w podmiotach objętych pełną rachunkowością KP6_WK1 UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi dokonywać obserwacji i logicznie rozumować oraz interpretować zdarzenia gospodarcze będące operacjami gospodarczymi, a także dokonywać ich rejestracji księgowej KP6_UW2 Student potrafi gromadzić i przetwarzać informacje gospodarcze oraz wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną w celu prawidłowej rejestracji operacji gospodarczych KP6_UW3 Student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu rachunkowości do analizy sprawozdań finansowych KP6_UW12 Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności księgowe poprzez samokształcenie w oparciu o nowo tworzone rozwiązania z zakresu rachunkowości KP6_UU1 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności księgowych oraz identyfikacji potrzeby stałego uczenia się, ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie KP6_KK1 Student jest gotów do wyznaczenia kierunków własnego rozwoju i kształcenia, podejmowania wyzwań zawodowych w zakresie rachunkowości, szczególnie w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej KP6_KO1 Weryfikacja: egzamin pisemny, kolokwium w formie pisemnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny. Ćwiczenia: kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Dębowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Dębowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | ogólne kierunkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Podstawy rachunkowości 400-ES1-1RAC |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów rachunkowości finansowej jako międzynarodowego języka biznesu; zrozumienie terminologii i sposobów ewidencji i wyceny w zakresie: posiadanych przez firmy środków gospodarczych (aktywów) i źródeł ich pochodzenia (pasywów); wyniku finansowego i jego ustalania na podstawie przychodów i kosztów. Sporządzanie sprawozdań finansowych. Praktyczne zaznajomienie studentów z księgowaniem operacji gospodarczych i tworzeniem sprawozdawczości finansowej. Rozumienie istoty, zasad i instrumentów rachunkowości finansowej, stosowanie instrumentów rachunkowości finansowej w rozwiązywaniu problemów zarządzania. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów Praktyczny Forma studiów Stacjonarne. Rodzaj przedmiotu Przedmiot specjalizacyjny Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki ekonomiczne, Ekonomia Rok studiów /semestr II rok/semestr 3 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Znajomość podstaw rachunkowości Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć Wykład: 30, ćwiczenia: 30 Metody dydaktyczne: Wykład: wykład wspomagany prezentacjami multimedialnymi oraz/lub w formie e-learningu, wykorzystanie form aktywizujących studentów (np. konwersacja). Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań i testów sytuacyjnych angażujące studentów do pracy grupowej, samodzielne i grupowe rozwiązywanie zadań i przykładów. Punkty ECTS 5 Bilans nakładu pracy studenta udział w zajęciach (wykłady, ćwiczenia) 60 godz. studiowanie literatury 30 godz. konsultacje 0,5 godz. przygotowanie do kolokwium 20 godz. przygotowanie do zaliczenia 12,5 godz. kolokwium 1 godz. egzamin 1 godz. ŁĄCZNY nakład pracy studenta w godz. 125 Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami : wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela Liczba godzin 62,5 Punkty ECTS 2,5 o charakterze praktycznym Liczba godzin 62,5 Punkty ECTS 2,5 |
|
Literatura: |
Podstawowa 1. D. Małkowska, Rachunkowość od podstaw - zbiór zadań z komentarzem z rozwiązaniami, ODDK, Gdańsk 2022 2. Taylor John, Peltier Stephen, Career Paths-Accounting Student's Book Digibook , Express Publishing, 2018 3. Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. Dz. U. 121, poz. 591. 4. D. Maciejewska, Podstawy rachunkowości finansowej -pojęcie i zadania, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016 5. G. Michalczuk, T. Mikulska, J. Fiedorczuk, Rachunkowość finansowa od podstaw, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016. 6. R. Grabowski, Fundamentals of Financial Accounting, Warsaw School of Economics, Warszawa 2015. Uzupełniająca: 1. K. Czubakowska (red.), Rachunkowość przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014 2. I. Olchowicz, Podstawy rachunkowości. T. 1,2, Difin, Warszawa 2016. 3. M. W. E. Glautier, B. Underdown, D. Morris, Accounting: theory and practice-8th ed., Publisher: Financial Times/ Prentice Hall, 2010 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.