Kultura indywidualizmu: życie społeczne a nowy duch kapitalizmu (fakultet)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS1-3KUI6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura indywidualizmu: życie społeczne a nowy duch kapitalizmu (fakultet) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filozofii-przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem fakultetu jest refleksja nad problemem kultury indywidualizmu i jego współczesnymi reinterpretacjami. W ramach przedmiotu podjęta zostanie analiza tego, w jaki sposób elementy charakterystyczne dla postfordowskiej gospodarki (np. technologia, kreatywność, samorealizacja) kształtują organizację życia jednostki i przekształcają kolejne sfery życia w obiekt zarządzania i twórczej troski o siebie (m.in. ciało, podmiotowość, emocje). |
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki. Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – fakultatywny • Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia • Rok studiów/semestr– rok I/sem. II • Wymagania wstępne– brak • Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć– 30 godzin konwersatorium • Metody dydaktyczne – ćwiczenia, konsultacje, kolokwium • Punkty ECTS – 3 • Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć 12, przygotowanie do zaliczenia 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 1 godz., zaliczenie 2, Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS • Wskaźniki ilościowe: 33 godziny: nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela 42 godziny: nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela |
Literatura: |
L. Boltanski, È. Chiapello, Nowy Duch Kapitalizmu, „Kronos” 2015, nr 2 (33). H. Marcuse, Człowiek jednowymiarowy, Warszawa 1991 H. Marcuse, Eros i cywilizacja, Warszawa 1998. R. Vaneigem, Rewolucja życia codziennego, Gdańsk 2004. N. Klein, No logo, Warszawa 2004. J. Heath, A. Potter, Bunt na sprzedaż.Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć, Warszawa 2010. N. Srnicek, A. Williams, Wymyślając przyszłość, Toruń 2019. F. Berardi, After the future, Edinburgh 2011. F. Berardi, Schizo-Economy, “SubStance”, 1/2007. F. Berardi, The soul at work. From alienation to autonomy, Los Angeles 2009. E. Morozov, Gamify or Die, w: To Save Everything, Click Here, New York 2013. B-C. Han, Społeczeństwo zmęczenia, „Krytyka Polityczna” 2017, nr 45. G. Deleuze, Postscriptum o społeczeństwach kontroli, w: G. Deleuze, Negocjacje. 1972–1990, Wrocław 2007. K. Chajbos, D. Mroczkowska, Nowi zmęczeni i nowe zmęczenie na przykładzie współczesnych instytucji fitness, „Kultura Współczesna” 2016, nr 3 (91). M. Foucault, Historia Seksualności, Warszawa 2000. M. Foucault, Narodziny biopolityki, Warszawa 2011. M. Kruszelnicki, Tutoring, mentoring, coaching– troskliwe oblicze władzy, "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja" 2015, t. 18, nr 1. J. Crary, 24/7. Późny kapitalizm i koniec snu, Kraków 2015. I. Lorey, State of Insecurity. Government of the precarious, London 2015. I. Lorey, Urządzanie i samoprekaryzacja: O normalizacji wytwórców kultury, „Praktyka Teoretyczna” nr 4(14)/2014. S. Harris, Duchowość bez religii, Łódź 2015. T. Luckmann, Niewidzialna religia, Kraków 2006. A. de Botton, Religia dla ateistów, Warszawa 2013. S. Lubomirski, Wybierz szczęście, Warszawa 2011. P. Fortuna, Pozytywna psychologia porażki, Sopot 2017. A. Zupančič, The odd one in: on comedy, Cambridge-London 2008. D. Norris, Kreatywność i nienawiść : twórz jak ludziesukcesu, Gliwice 2017. J. B. Peterson, 12 życiowych zasad : antidotum na chaos, Wrocław 2018. A. Grant, S. Sandberg, Buntownicy : biznesowi innowatorzy zmieniają świat, Warszawa 2017. S. Radhakrishnan, C Solari, Empowered Women, Failed Patriarchs: Neoliberalism and Global Gender Anxieties, “Sociology Compass” 2015, nr 9. A. Hochschild, Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć, Warszawa 2009. A. Giddens, Przemiany intymności : seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, Warszawa 2006. E. Illouz, Dlaczego miłość rani, Warszawa 2016. Z. Bauman i in., Zarządzanie w płynnej nowoczesności, Warszawa 2017. R. Sennett, Razem. Rytuały, zalety i zasady współpracy, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG3 Student zna szczegółową terminologię kulturoznawczą i antropologiczną w języku polskim i języku obcym na poziomie B2+ KA7_WK2 Rozumie w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę o zależnościach między nimi KA7_UK1 Potrafi skomunikować się na tematy kulturoznawcze ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, wykorzystując specjalistyczną terminologię, integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych i społecznych oraz stosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych KA7_UK3 Formułuje opinie krytyczne o wytworach kultury na podstawie wiedzy i własnego doświadczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i podejście do kolokwium pisemnego. Dopuszczalna jest jedna nieobecność, każdą następną należy zaliczyć na dyżurze. Na każdych zajęciach można zdobyć punkt za aktywność, aktywny udział podwyższyć ocenę końcową w zależności od liczby uzyskanych punktów (5pkt- podwyższenie oceny o 0,5 oceny wyżej, 10pkt - podwyższenie oceny o 1) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Barszczewski | |
Prowadzący grup: | Jakub Barszczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.