Philosophy of the Russian Religious-Philosophical Renaissance (XIX-XX) (faculty)
General data
Course ID: | 410-FS2-2FRR3 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Philosophy of the Russian Religious-Philosophical Renaissance (XIX-XX) (faculty) |
Name in Polish: | Filozofia rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego (XIX-XX) (fakultet) |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) 2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty fakultatywne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie się z poglądami głównych przedstawicieli rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego przełomu XIX i XX w. |
Mode: | (in Polish) w sali |
Short description: |
(in Polish) Problematyka zajęć: 1. Rys historyczny oraz atrybuty filozofii rosyjskiej. 2. Idea soborności i poznania integralnego w ujęciu Aleksego Chomiakowa. 3. Filozoficzna i religijna ważność twórczości Fiodora Dostojewskiego. 4. Filozofia wszechjedności Włodzimierza Sołowjowa. 5. Charakterystyka rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego. 6. Koncepcja wolności Mikołaja Bierdiajewa. 7. Idea przebóstwienia, idea bogoczłowieczeństwa i doświadczenia mistycznego w ujęciu Siergieja Bułgakowa jako centralne idee religijne i filozoficzne duchowości "srebrnego wieku". 8. Życie jako fundamentalna kategoria oraz krytyka chrześcijaństwa historycznego w "Apokalipsie naszych czasów Wasilja Rozanowa. 9. Koncepcja zła w ujęciu wybranych filozofów rosyjskich. 10. Lwa Tołstoja filozofia niesprzeciwiania się złu oraz jej wpływ na rosyjską świadomość. 11. Iwan Iljin i jego doktryna sprzeciwiania się złu siłą. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: Filozofia, Historia filozofii Rok studiów/semestr: II rok studiów, semestr III Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin, konwersatorium Metody dydaktyczne: analiza tekstów filozoficznych oraz dyskusja z elementami wykładu informacyjnego wprowadzającego do podejmowanych zagadnień. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w konwersatorium - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 7.5 godz., przygotowanie do zajęć - 37.5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37.5 godzin, co odpowiada 1.5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 37.5 godz., co odpowiada 1.5 pkt ECTS. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. M. Bierdiajew: "Filozofia wolności", przeł. E. Matuszczyk, Wydawnictwo "Orthdruk", Białystok 1995. 2. M. Bierdiajew: "Głoszę wolność. Wybór pism", przeł. H. Paprocki, Fundacja "Aletheia", Warszawa 1999. 3. I. Iljin: "O soprotiwlenii złu siłoju", Izdatielstwo "Respublika", Moskwa 1993. 4. J. Kapuścik: "Sens życia. Antropologiczne aspekty renesansu duchowego XX wieku w świetle prawosławia", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000. 5. L. Kiejzik (red.): "Niemarksistowska filozofia rosyjska. Antologia tekstów filozoficznych XIX i pierwszej połowy XX w.", Wydawnictwo "Ibidem", Łódź 2001. 6. M. Łosski: "Historia filozofii rosyjskiej", przeł. H. Paprocki, Wydawnictwo "Antyk", Kęty 2000. 7. H. Paprocki: "Lew i mysz, czyli tajemnica człowieka. Esej o bohaterach Dostojewskiego", Bractwo Młodzieży Prawosławnej w Polsce, Białystok 1997. 8. W. Rozanow: "Apokalipsa naszych czasów", przeł. W. Krzemień, Wydawnictwo "Łuk", Białystok 1998. 9. T. Spidlik: "Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka", przeł. J. Dembska, Wydawnictwo Księży Marianów, Warszawa 2000. 10. L. Tołstoj: "Na czym polega moja wiara?", przeł. R. Romaniuk, w: J. Dobieszewski (red.), "Wokół Tołstoja i Dostojewskiego", Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000. 11. W. W. Zienkowskij: "Istorija russkoj fiłososfii", Izdatielstwo "EGO", Leningrad 1991. |
Learning outcomes: |
(in Polish) a/ Na poziomie wiedzy: KA7 WG4; KA7 WG6 b/ na poziomie umiejętności: KA7 UW1 c/ na poziomie kompetencji: KA7 KK1 Sposoby weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, odpowiedź ustna. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Regularna obecność oraz aktywność na zajęciach. Odpowiedź ustna. |
Copyright by University of Bialystok.