Lektury filozoficzne 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS2-2LEF3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lektury filozoficzne 2 |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem jest zaznajomienie studentów z wybranymi istotnymi dziełami myśli europejskiej oraz rozszerzenie ich kompetencji w analizowaniu tekstów z perspektywy filozoficznej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności krytycznej lektury tekstów filozoficznych, a także inspirujących do refleksji filozoficznej prac autorów reprezentujących inne dyscypliny nauki i obszary twórczości. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki: humanistyka, filozofia. Rok studiów/semestr: II r. II-go stopnia, sem. III. Wymagania wstępne: brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz., ćwiczenia. Metody dydaktyczne: - rozmowa na podstawie przeczytanych tekstów, uwzględniająca analizę tekstów filozoficznych, połączona z elementami wykładu informacyjnego wprowadzającego do podejmowanych zagadnień. Punkty ECTS: 2 pkt. ECTS Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach i konsultacjach: 15h + 8h Przygotowanie do zajęć: 30h Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 15h + 2h Razem: 62h (odpowiada 2 pkt. ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15h + 8h + 2h = 25h (1 pkt. ECTS) - o charakterze praktycznym: 15h + 30h + 15h + 2h = 62h (2 pkt. ECTS) |
Literatura: |
Literatura obejmuje teksty źródłowe podejmujące różne zagadnienia filozoficzne. Zestaw tekstów jest dobierany przez prowadzącego zajęcia w danym roku akademickim. |
Efekty uczenia się: |
a/ Na poziomie wiedzy: - ma pogłębioną znajomość metod filozoficznej interpretacji tekstu (KA7_WG1); - zna i rozumie różne rodzaje argumentacji stosowanej w filozofii, w naukach i w życiu publicznym (KA7_WG3); - zna ogólną terminologię dotyczącą wszystkich podstawowych działów filozofii w języku polskim (KA7_WG4); - ma pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą wybranych autorów, szkół i kierunków filozoficznych (KA7_WG6); b/ na poziomie umiejętności: - potrafi krytycznie porównywać różne teorie i perspektywy filozoficzne (KA7_UW7); - potrafi wykrywać założenia leżące u podstaw różnych poglądów/stanowisk filozoficznych i moralnych (KA7_UW8); - potrafi rekonstruować i formułować w mowie oraz na piśmie różne stanowiska/tezy filozoficzne (KA7_UK3); - potrafi w sposób uargumentowany bronić w mowie i na piśmie własnego stanowiska filozoficznego i moralnego (KA7_UK4); c/ na poziomie kompetencji: - jest krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów (KA7_KK1); - rozumie potrzebę zachowania dziedzictwa filozoficznego, uczestniczy w działaniach na jego rzecz oraz wykorzystuje je w rozumieniu wydarzeń społecznych, politycznych i kulturalnych (KA7_KO3). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności), aktywność podczas zajęć oraz wykazanie się znajomością problematyki omawianej na zajęciach w postaci pracy pisemnej lub ustnego kolokwium. Przedmiot kończy się zaliczeniem (ocena podsumowująca). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Usakiewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Usakiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Pełny opis: |
Homo …??? Człowiek jest sam dla siebie najbardziej nieznaną istotą. Próbuje od wieków zdefiniować siebie jako byt, odnaleźć sens i istotę swej egzystencji. Wybrane ontologiczne i egzystencjalne koncepcje człowieka przedstawione w znaczących dziełach cywilizacji europejskiej będą przedmiotem rozważań na niniejszych zajęciach. Koncepcje te funkcjonują w obszarze myśli europejskiej pod skrótowymi wyrażeniami utworzonymi poprzez dopełnienie terminu „człowiek” (homo) określeniem przymiotnikowym. |
|
Literatura: |
- H. Arendt, Kondycja ludzka - Arystoteles, Analityki pierwsze; O duszy; Polityka - H. Bergson, Ewolucja twórcza - R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii - Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów - J. Huizinga, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury - G. Marcel, Homo viator. Wstęp do metafizyki nadziei - J.S. Mill, Utylitaryzm - Platon, Kratylos; Polityk; Timajos |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.