Teorie doświadczenia religijnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS2-2TDR3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie doświadczenia religijnego |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Strona przedmiotu: | https://filozofia.uwb.edu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie dotychczasowych studiów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy dotyczącej doświadczenia religijnego w kontekście refleksji filozoficznej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studenta w narzędzia niezbędne do analizy opisów doświadczenia religijnego oraz ich interpretacji w religiach i teoriach filozofii religii oraz religioznawstwa. Celem zajęć jest również zapoznanie studenta z rozmaitymi formami ekspresji doświadczenia religijnego w religiach świata, poprzez analizę kluczowych dla nich tekstów świętych. W szczególności celem zajęć jest uwrażliwienie studenta na napięcie między doświadczeniem religijnym a jego kulturowymi uwarunkowaniami. Szczególne miejsce w wiedzy przekazywanej studentowi zajmuje wskazanie na teoretyczne podłoże i kulturowe uwarunkowania nieosobowych i osobowych opisów rzeczywistości ostatecznej. |
Literatura: |
1. Angelus Silesius, Cherubinowy wędrowiec, przeł., oprac. i aneksem opatrzył Andrzej Lam, Warszawa 2003. 2. Bhagavadgita, czyli Pieśń Pana, tłum. J. Sachse, Wrocław 1988. 3. Biblia to jest Pismo święte Starego i Nowego Testamentu. Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne, Warszawa 1990. 4. Chmura niewiedzy, tłum. P. Rostworowski, Kraków 2003 5. Dżalaloddin Rumi, Anioł upojony. Opowieści mistyczne, tłum. I. Nowicka, Warszawa 2009. 6. Hick J., Nowe pogranicze religii i nauki, tłum. J. A. Lipski, Łódź 2019. 7. Hick J., Piąty wymiar. Odkrywanie duchowego królestwa, tłum. T. Biedroń, Warszawa 2005. 8. Jan od Krzyża, Dzieła, tłum. B. Smyrak, wydanie IV, przejrzane i poprawione, Wydawnictwo OO. Karmelitów Bosych, Kraków 1986. 9. Juliana z Norwich, Objawienia Bożej Miłości, przeł. A. Gomola. Poznań 2007 10. Kaźmierczak Z., O kluczowej decyzji terminologicznej w pluralizmie religijnym Johna Hicka, Rocznik Teologiczny, 1 (LXIII) 2021, s. 263-288. 11. Kiwka M., Doświadczenie mistyczne w kontekście konstruktywistycznego kontekstualizmu Stevena Katza, Roczniki Filozoficzne, t. LV, nr. 1. (2007), s. 159-188. 12. Kołakowski, L., Jeśli Boga nie ma... : o Bogu, diable, grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii, tłum. Kraków 2010. 13. Kowalska F., Dzienniczek. Miłosierdzie Boże w duszy mojej, Warszawa 1979. 14. Laozi, Księga dao i de, z komentarzami Wang Bi, tłum. A. I. Wójcik, Kraków 2006. 15. Leeuw G. van der, Fenomenologia religii, tłum. J. Prokopiuk, Książka i Wiedza, Warszawa 1978. 16. Mistrz Eckhart, Kazania, tłum. W. Szymona, W drodze, Poznań 1986. 17. Otto R., Świętość : elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, przeł. Bogdan Kupis. Warszawa 1999. 18. Pseudo-Dionizy Areopagita, Teologia mistyczna, w: Tenże, Pisma teologiczne, tom 1, tłum. M. Dzielska, Kraków 1997, s. 161-170. 19. Ranke-Heinemann H., Nie i Amen, tłum. K. Toeplitz, Gdynia 1994 20. Revel J.-F., Ricard M., Mnich i filozof, tłum. A. Kozieł, Szczecin 2000. 21. Spór o uczciwość wobec Boga. Wybór tekstów, Warszawa 1966. 22. Swieżawski S., Tomasz z Akwinu na nowo odczytany, Kraków 1983. 23. Ścieżka prawdy = Dhammapadam : podstawy moralności buddyjskiej, z palijskiego przeł. Stanisław Fr. Michalski, Łodź 1948. https://www.youtube.com/watch?v=06hhg3ZN9HA 24. Tucker J., Życie sprzed życia, tłum. B. Górecka, Wrocław 2006. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5 Student ma szczegółową wiedzę dotyczącą pojęć i teorii właściwych wybranym dyscyplinom filozofii. KA7_WG7 Student rozumie w sposób pogłębiony znaczenie filozofii dla kształtowania i rozumienia kultury, w tym religii, sztuki i literatury pięknej. KA7_UW2 Student potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w diagnozowaniu i krytycznym interpretowaniu zjawisk społecznych, kulturalnych, religijnych. KA7_UK4 Student potrafi rekonstruować i formułować w mowie oraz na piśmie różne stanowiska/tezy filozoficzne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja nad zadanymi lekturami. Ocena końcowa jest wypadkową dwóch ocen: oceny uwzględniającej stopień aktywności studenta na zajęciach (polegających na omawianiu i dyskusji nad zadaną lekturą) oraz oceny z testu końcowego. W przypadku znaczącej aktywności na zajęciach student jest zwolniony z testu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.