Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie doświadczenia religijnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 410-FS2-2TDR3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teorie doświadczenia religijnego
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: 2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe
Strona przedmiotu: https://filozofia.uwb.edu.pl/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie dotychczasowych studiów.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy dotyczącej doświadczenia religijnego w kontekście refleksji filozoficznej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest wyposażenie studenta w narzędzia niezbędne do analizy opisów doświadczenia religijnego oraz ich interpretacji w religiach i teoriach filozofii religii oraz religioznawstwa. Celem zajęć jest również zapoznanie studenta z rozmaitymi formami ekspresji doświadczenia religijnego w religiach świata, poprzez analizę kluczowych dla nich tekstów świętych. W szczególności celem zajęć jest uwrażliwienie studenta na napięcie między doświadczeniem religijnym a jego kulturowymi uwarunkowaniami. Szczególne miejsce w wiedzy przekazywanej studentowi zajmuje wskazanie na teoretyczne podłoże i kulturowe uwarunkowania nieosobowych i osobowych opisów rzeczywistości ostatecznej.

Literatura:

1. Angelus Silesius, Cherubinowy wędrowiec, przeł., oprac. i aneksem opatrzył Andrzej Lam, Warszawa 2003.

2. Bhagavadgita, czyli Pieśń Pana, tłum. J. Sachse, Wrocław 1988.

3. Biblia to jest Pismo święte Starego i Nowego Testamentu. Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne, Warszawa 1990.

4. Chmura niewiedzy, tłum. P. Rostworowski, Kraków 2003

5. Dżalaloddin Rumi, Anioł upojony. Opowieści mistyczne, tłum. I. Nowicka, Warszawa 2009.

6. Hick J., Nowe pogranicze religii i nauki, tłum. J. A. Lipski, Łódź 2019.

7. Hick J., Piąty wymiar. Odkrywanie duchowego królestwa, tłum. T. Biedroń, Warszawa 2005.

8. Jan od Krzyża, Dzieła, tłum. B. Smyrak, wydanie IV, przejrzane i poprawione, Wydawnictwo OO. Karmelitów Bosych, Kraków 1986.

9. Juliana z Norwich, Objawienia Bożej Miłości, przeł. A. Gomola. Poznań 2007

10. Kaźmierczak Z., O kluczowej decyzji terminologicznej w pluralizmie religijnym Johna Hicka, Rocznik Teologiczny, 1 (LXIII) 2021, s. 263-288.

11. Kiwka M., Doświadczenie mistyczne w kontekście konstruktywistycznego kontekstualizmu Stevena Katza, Roczniki Filozoficzne, t. LV, nr. 1. (2007), s. 159-188.

12. Kołakowski, L., Jeśli Boga nie ma... : o Bogu, diable, grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii, tłum. Kraków 2010.

13. Kowalska F., Dzienniczek. Miłosierdzie Boże w duszy mojej, Warszawa 1979.

14. Laozi, Księga dao i de, z komentarzami Wang Bi, tłum. A. I. Wójcik, Kraków 2006.

15. Leeuw G. van der, Fenomenologia religii, tłum. J. Prokopiuk, Książka i Wiedza, Warszawa 1978.

16. Mistrz Eckhart, Kazania, tłum. W. Szymona, W drodze, Poznań 1986.

17. Otto R., Świętość : elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, przeł. Bogdan Kupis. Warszawa 1999.

18. Pseudo-Dionizy Areopagita, Teologia mistyczna, w: Tenże, Pisma teologiczne, tom 1, tłum. M. Dzielska, Kraków 1997, s. 161-170.

19. Ranke-Heinemann H., Nie i Amen, tłum. K. Toeplitz, Gdynia 1994

20. Revel J.-F., Ricard M., Mnich i filozof, tłum. A. Kozieł, Szczecin 2000.

21. Spór o uczciwość wobec Boga. Wybór tekstów, Warszawa 1966.

22. Swieżawski S., Tomasz z Akwinu na nowo odczytany, Kraków 1983.

23. Ścieżka prawdy = Dhammapadam : podstawy moralności buddyjskiej, z palijskiego przeł. Stanisław Fr. Michalski, Łodź 1948. https://www.youtube.com/watch?v=06hhg3ZN9HA

24. Tucker J., Życie sprzed życia, tłum. B. Górecka, Wrocław 2006.

Efekty uczenia się:

KA7_WG5 Student ma szczegółową wiedzę dotyczącą pojęć i teorii właściwych wybranym dyscyplinom filozofii.

KA7_WG7 Student rozumie w sposób pogłębiony znaczenie filozofii dla kształtowania i rozumienia kultury, w tym religii, sztuki i literatury pięknej.

KA7_UW2 Student potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w diagnozowaniu i krytycznym interpretowaniu zjawisk społecznych, kulturalnych, religijnych.

KA7_UK4 Student potrafi rekonstruować i formułować w mowie oraz na piśmie różne stanowiska/tezy filozoficzne.

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja nad zadanymi lekturami.

Ocena końcowa jest wypadkową dwóch ocen: oceny uwzględniającej stopień aktywności studenta na zajęciach (polegających na omawianiu i dyskusji nad zadaną lekturą) oraz oceny z testu końcowego. W przypadku znaczącej aktywności na zajęciach student jest zwolniony z testu końcowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)