Algebra liniowa z geometrią analityczną
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 420-IS1-1ALG |
| Kod Erasmus / ISCED: |
11.101
|
| Nazwa przedmiotu: | Algebra liniowa z geometrią analityczną |
| Jednostka: | Instytut Informatyki |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Założenia (opisowo): | Student opanował zakres materiału z matematyki na poziomie szkoły średniej. |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
| Skrócony opis: |
Podstawowe struktury algebraiczne: ciała, grupy i pierścienie. Konstrukcja i własności ciała liczb zespolonych. Arytmetyka modularna. Pierścienie wielomianów nad dowolnym pierścieniem. Algebra macierzy. Wyznaczniki, ich określenie, własności i zastosowania. Układy równań liniowych i rząd macierzy. Metoda eliminacji Gaussa i wzory Cramera. Przestrzenie liniowe. Przekształcenia liniowe. Afiniczna przestrzeń euklidesowa. Geometria analityczna wielowymiarowa. Iloczyn wektorowy i jego zastosowania. |
| Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, informatyka Rok studiów / semestr: 1 / 1 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Wykład: 30 Ćwiczenia: 30 Metody dydaktyczne: wykład wraz z ćwiczeniami Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: - wykład 30h - ćwiczenia 30h Przygotowanie do zajęć: - wykład 5h - ćwiczenia 30h Zapoznanie z literaturą: 10h Sprawozdania, raporty z zajęć, prace domowe: 5h Przygotowanie do kolokwium: 25h Przygotowanie do egzaminu: 25h Czas trwania egzaminu: 2h Udział w konsultacjach: 1h Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 63h, 2 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 100h, 4ECTS |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa, definicja twierdzenia wzory, GiS, Wrocław 2021. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa, przykłady i zadania, GiS, Wrocław 2002. Z. Skoczylas i T. Jurlewicz, Algebra i geometria analityczna. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza Gis, 2021. Z. Skoczylas i T. Jurlewicz, Algebra i geometria analityczna. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza Gis, 2020. Literatura uzupełniająca: R. R. Andruszkiewicz, Wykłady z algebry liniowej I, Wydawnictwo UwB, Białystok 2005. L. Jeśmianowicz, J. Łoś, Zbiór zadań z algebry, PWN, Warszawa 1981. |
| Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia w ramach realizacji przedmiotu: student zna podstawowe pojęcia i twierdzenia związane z przestrzeniami liniowymi i potrafi zilustrować je przykładami. KA6_WG1 student zna i rozumie ważne twierdzenia i pojęcia algebry liniowej i geometrii. KA6_WG1 student posługuje się aparatem liczb zespolonych. KA6_UW1, KA6_UW4 student posługuje się pojęciem macierzy i wyznacznika, zna ich własności. KA6_UW1 umie rozwiązywać układy równań z wykorzystaniem różnych metod, interpretuje układy równań liniowych w terminach macierzy i wektorów. KA6_UW1, KA6_UW4 student posługuje się pojęciami związanym z przestrzeniami liniowymi.KA6_UW1, KA6_UW4 student zna pojęcie przestrzeni afinicznej i zna podstawowe pojęcia i metody geometrii analitycznej. KA6_UW1, KA6_UW4 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. KA6_UU1, KA6_KK1 |
| Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja: Egzamin pisemny. Zaliczenie: dwa kolokwia. Uzyskanie co najmniej 51% maksymalnej liczby wszystkich punktów. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 3 obowiązkowych zajęciach powoduje skreślenie z listy studentów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.