Sztuczna inteligencja a antropologia personalistyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 420-IS1-1SZIAP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuczna inteligencja a antropologia personalistyczna |
Jednostka: | Instytut Informatyki |
Grupy: |
MT1 3 rok sem. letni Matematyka spec. teoretyczna - 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przedstawienie antropologicznych koncepcji związanych z kierunkiem rozwoju sztucznej inteligencji. Podczas zajęć spróbujemy odnaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące wpływu SI na oceny wyborów moralnych, automatyzacji różnych dziedzin nauki i życia a idei antropologii personalistycznej i osobistych wyborów i decyzji człowieka, wpływu SI na rozwój społeczny i etykę. Dodatkowo spróbujemy odpowiedzieć na pytanie o możliwości zastosowania SI w życiu społecznym a także o oddziaływaniu na wyznawane przez człowieka wartości. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie antropologicznych koncepcji związanych z kierunkiem rozwoju sztucznej inteligencji. Podczas zajęć spróbujemy odnaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące wpływu SI na oceny wyborów moralnych, automatyzacji różnych dziedzin nauki i życia a idei antropologii personalistycznej i osobistych wyborów i decyzji człowieka, wpływu SI na rozwój społeczny i etykę. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki o kulturze i religii Rok studiów / semestr: 1/2 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Wykład: 30h Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: - wykład 30h Przygotowanie do zajęć: - 10h Zapoznanie z literaturą: 15h Udział w konsultacjach: 1h Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 31h, 1 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 25h, 1 ECTS |
Literatura: |
Bowne, Borden Parker: Personalizm. Bogumił Gacka i Jan Kłos (przekład). Lublin: Czas, 1994. Bartnik, Czesław Stanisław: Personalizm. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2013. Gogacz M., Wokół problemu osoby, Warszawa 1974. Hołub G., Osoba ludzka: pomiędzy paradoksem a wieloaspektowością istnienia, w: Spór o osobę w świetle klasycznej koncepcji człowieka, red. P. Mazur, Kraków 2012, s. 185-205. Wróbel J., Antropologia we współczesnej refleksji bioetycznej, czyli o podstawach etycznych w biomedycynie, w: Bioetyka personalistyczna wobec wyzwań biomedycyny, red. Z. Wanat, Toruń 2011, s. 11-30. Pazzanese C., Ethical concerns mount as AI takes bigger decision-making role in more industries, The Harvard Gazette, https://news.harvard.edu/gazette/story/2020/10/ethical-concerns-mount-as-ai-takes-bigger-decision-making-role/ Roe D., Why Ethical AI Won't Catch On Anytime Soon, reworked, https://www.reworked.co/information-management/why-ethical-ai-wont-catch-on-anytime-soon/ Stahl B. C., Ethical Issues of AI, Nature Public Health Emergency Collection, 2021, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7968615/, doi: 10.1007/978-3-030-69978-9_4 Strathern M. (ed.), 1995, Shifting contexts. Transformations in anthropological knowledge, Association of Social Anthropologists of the Commonwealth, London and New York. Furse, E., 1986, The Theology of Robots, w: New Blackfriars 67 (795), s. 377-386. Waters B., 2006, From Human to Posthuman: Christian Theology and Technology in a Postmodern World, Ashgate Publishing. Wawer R., 2018, Sztuczna inteligencja – produkt czy podmiot?, w: Studia Teologii Dogmatycznej, T. 4, s. 115-126. Bostrom N., 2003, Transhumanist Values, [w;] Ethical Issues for the 21st Century, F. Adams (red.), “Philosophical Documentation Center Press” (2003): 3-14. Łupkowski P., 2005, Rola etyki i antropologii w rozważaniach o sztucznej inteligencji, w: Ethos, nr 1-2 (69-70), ss. 239-251. Fehler, W., 2017, Sztuczna inteligencja – szansa czy zagrożenie?; w: Studia Bobolanum, nr 3 (28), ss. 69-83. Bostrom N., 2016, Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia, Gliwice. Torczyńska M., 2019, Sztuczna inteligencja i jej społeczno-kulturowe implikacje w codziennym życiu, w: Kultura i historia nr 36, s. 106-126. Nabrzeżny A., 2016, (nie)Obliczalny świat. Z filozoficzno-teologicznych rozważań nad granicami racjonalności, w: Teologia w Polsce, 10 1, s. 81-93; http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-93fbcd2a-0769-4de9-8486-df051362ef88. |
Efekty uczenia się: |
Student rozumie teorie poznania, antropologię personalistyczną, wzajemne zależności między nauką, wiedzą a poznaniem – test zaliczeniowy. Student zna podstawowe narzędzia poznawcze i rozumie granice ich stosowania – test zaliczeniowy. Student potrafi właściwie interpretować współczesne wydarzenia i zjawiska – test zaliczeniowy. Student posiada umiejętność właściwej oceny koncepcji poznawczych i rolę człowieka w tworzeniu SI – test zaliczeniowy. Student potrafi poprawnie formułować oceny i komentarze wydarzeń – test zaliczeniowy. Student potrafi ukazać przykłady wpływu koncepcji filozoficznych na rozwój nauki – test zaliczeniowy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ogólna forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę. Wykład, dyskusja. Kryteria oceny: obecność na 75% zajęć, test zaliczeniowy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Ławreszuk | |
Prowadzący grup: | Marek Ławreszuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Ławreszuk | |
Prowadzący grup: | Marek Ławreszuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.