Grafika wektorowa i rastrowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 420-IS2-2GWR-22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.304
|
Nazwa przedmiotu: | Grafika wektorowa i rastrowa |
Jednostka: | Instytut Informatyki |
Grupy: |
2L stac. II st. studia informatyki - przedmioty specjalnościowe GKiM |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z pojęciami grafiki komputerowej wektorowej i rastrowej. Treści kształcenia: Najważniejsze pojęcia związane z tworzeniem i przetwarzaniem grafiki wektorowej i rastrowej. Barwy, modele i palety kolorów. Tworzenie i przekształcanie grafiki wektorowej i rastrowej. Wykorzystanie deformacji i filtrów. Przekształcanie obiektów wektorowych. Mapy bitowe i ich przechowywanie. Standardy plików graficznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, informatyka Rok studiów / semestr: 2 / 3 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Przedmioty wprowadzające: Wykład: 15 Laboratorium: 30 Metody dydaktyczne: Wykład, ćwiczenia laboratoryjne, konsultacje Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: - wykład 15h - laboratorium 30h Przygotowanie do zajęć: - laboratorium 15h Zapoznanie z literaturą: 15h Przygotowanie do zaliczenia wykładu: 15h Czas trwania zaliczenia wykładu: 2h Zadania realizowane w domu: 20h Udział w konsultacjach: 13h Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60, 2.4 ECTS niewymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 65, 2.6 ECTS |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jankowski M. , Elementy grafiki komputerowej, WNT, Warszawa 1990 2. Kiciak P. , Podstawy modelowania krzywych i powierzchni. Zastosowania w grafice komputerowej, WNT 2005 3. Birn J. , Cyfrowe oświetlenie i rendering. Wydanie drugie. Helion 2007 4. Foley J.D. , van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F. , Phillips R.L. , Wprowadzenie do grafiki komputerowej, WNT 1995 Literatura uzupełniająca: 5. D. J. Eck, Introduction to Computer Graphics, http://math.hws.edu/graphicsbook/ 6. G. Gambetta, Computer Graphics from Scratch, https://gabrielgambetta.com/computer-graphics-from-scratch/ |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. zna sposoby reprezentacji obrazu w grafice komputerowej, podstawowe modele barw, ich właściwości oraz problem percepcji barwy KP7_WG9, KP7_KR1 2. zna podstawowe obiekty grafiki wektorowej i sposoby ich transformacji w przestrzeni dwuwymiarowej oraz podstawowe prymitywy grafiki rastrowej i algorytmy ich tworzenia KP7_WG9, KP7_KR1 Umiejętności: 3. potrafi dokonać analizy zadania i wybrać odpowiednie oprogramowanie do realizacji tego zadania KP7_UW12, KP7_UU2, KP7_UO4 4. potrafi dobrać właściwą reprezentację obrazu i dobrać odpowiedni model barw KP7_UW12, KP7_UU2, KP7_UO4 5. potrafi zastosować odpowiednie sposoby transformacji obiektów wektorowych i umie przewidzieć efekt ich zastosowania KP7_UW12, KP7_UU2, KP7_UO4 6. potrafi zastosować odpowiednie filtry graficzne na obiektach rastrowych i umie przewidzieć efekt ich zastosowania KP7_UW12, KP7_UU2, KP7_UO4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne zaliczenie wykładu (test). Zaliczenie laboratorium na podstawie aktywności na zajęciach i wykonania ćwiczeń laboratoryjnych (sprawozdania). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kużelewski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.