Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grafika wektorowa i rastrowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 420-IS2-2GWR-22
Kod Erasmus / ISCED: 11.304 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0600) Information and Communication Technologies (ICTs) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Grafika wektorowa i rastrowa
Jednostka: Instytut Informatyki
Grupy: 2L stac. II st. studia informatyki - przedmioty specjalnościowe GKiM
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Założenia i cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z pojęciami grafiki komputerowej wektorowej i rastrowej.

Treści kształcenia: Najważniejsze pojęcia związane z tworzeniem i przetwarzaniem grafiki wektorowej i rastrowej. Barwy, modele i palety kolorów. Tworzenie i przekształcanie grafiki wektorowej i rastrowej. Wykorzystanie deformacji i filtrów. Przekształcanie obiektów wektorowych. Mapy bitowe i ich przechowywanie. Standardy plików graficznych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, informatyka

Rok studiów / semestr: 2 / 3

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):

Przedmioty wprowadzające:

Wykład: 15 Laboratorium: 30

Metody dydaktyczne: Wykład, ćwiczenia laboratoryjne, konsultacje

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach:

- wykład 15h

- laboratorium 30h

Przygotowanie do zajęć:

- laboratorium 15h

Zapoznanie z literaturą: 15h

Przygotowanie do zaliczenia wykładu: 15h

Czas trwania zaliczenia wykładu: 2h

Zadania realizowane w domu: 20h

Udział w konsultacjach: 13h

Wskaźniki ilościowe:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60, 2.4 ECTS

niewymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 65, 2.6 ECTS

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Jankowski M. , Elementy grafiki komputerowej, WNT, Warszawa 1990

2. Kiciak P. , Podstawy modelowania krzywych i powierzchni. Zastosowania w grafice komputerowej, WNT 2005

3. Birn J. , Cyfrowe oświetlenie i rendering. Wydanie drugie. Helion 2007

4. Foley J.D. , van Dam A., Feiner S.K., Hughes J.F. , Phillips R.L. , Wprowadzenie do grafiki komputerowej, WNT 1995

Literatura uzupełniająca:

5. D. J. Eck, Introduction to Computer Graphics, http://math.hws.edu/graphicsbook/

6. G. Gambetta, Computer Graphics from Scratch, https://gabrielgambetta.com/computer-graphics-from-scratch/

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. zna sposoby reprezentacji obrazu w grafice komputerowej, podstawowe modele barw, ich właściwości oraz problem percepcji barwy KP7_WG9, KP7_KR1

2. zna podstawowe obiekty grafiki wektorowej i sposoby ich transformacji w przestrzeni dwuwymiarowej oraz podstawowe prymitywy grafiki rastrowej i algorytmy ich tworzenia KP7_WG9, KP7_KR1

Umiejętności:

3. potrafi dokonać analizy zadania i wybrać odpowiednie oprogramowanie do realizacji tego zadania KP7_UW12, KP7_UU2, KP7_UO4

4. potrafi dobrać właściwą reprezentację obrazu i dobrać odpowiedni model barw KP7_UW12, KP7_UU2, KP7_UO4

5. potrafi zastosować odpowiednie sposoby transformacji obiektów wektorowych i umie przewidzieć efekt ich zastosowania KP7_UW12, KP7_UU2, KP7_UO4

6. potrafi zastosować odpowiednie filtry graficzne na obiektach rastrowych i umie przewidzieć efekt ich zastosowania KP7_UW12, KP7_UU2, KP7_UO4

Metody i kryteria oceniania:

Pisemne zaliczenie wykładu (test). Zaliczenie laboratorium na podstawie aktywności na zajęciach i wykonania ćwiczeń laboratoryjnych (sprawozdania).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kużelewski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)