Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Granice wiedzy i poznania naukowego - tezy C.S. Lewisa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 420-IS2-2LEW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Granice wiedzy i poznania naukowego - tezy C.S. Lewisa
Jednostka: Instytut Informatyki
Grupy: 2 rok 2 st. sem. zimowy Informatyka
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

humanizujące

Założenia (opisowo):

Wykład omawia problem ograniczoności poznania naukowego. Podczas zajęć spróbujemy przedstawić różnice między wiedzą a poznaniem. Kanwą analizy stanie się rozważanie C. S. Lewisa, który wskazał, że nauka odpowiada na pytanie w jaki sposób coś istnieje, natomiast nie może udzielić odpowiedzi na pytania dlaczego cokolwiek w ogóle istnieje, albo czy istnieje coś poza rzeczami obserwowanymi przez naukę. Jeśli istnieje coś „poza”, „coś u podstaw”, to albo pozostanie zupełnie nieznane ludziom, albo będzie musiało dać się poznać w jakiś inny sposób.

Skrócony opis:

Wykład omawia problem ograniczoności poznania naukowego. Podczas zajęć spróbujemy przedstawić różnice między wiedzą a poznaniem. Kanwą analizy stanie się rozważanie C. S. Lewisa, który wskazał, że nauka odpowiada na pytanie w jaki sposób coś istnieje, natomiast nie może udzielić odpowiedzi na pytania dlaczego cokolwiek w ogóle istnieje, albo czy istnieje coś poza rzeczami obserwowanymi przez naukę. Jeśli istnieje coś „poza”, „coś u podstaw”, to albo pozostanie zupełnie nieznane ludziom, albo będzie musiało dać się poznać w jakiś inny sposób.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny

Dziedzina i dyscyplina nauki:nauki humanistyczne

Rok studiów / semestr: 1/3

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak

Wykład: 10h

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach:

- wykład 10h

Przygotowanie do zajęć:

- wykład 10h

Zapoznanie z literaturą: 20h

Udział w konsultacjach: 7h

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 17h, 1 ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 30h, 1 ECTS

Literatura:

Budde, Michael. "The (magic) kingdom of God: christianity and global culture industries." (1997).

Legg, Pamela Mitchell. "CONTEMPORARY FILMS AND RELIGIOUS EXPLORATION: AN OPPORTUNITY FOR RELIGIOUS EDUCATION: Part II: How to Engage in Conversation With Film." Religious education 92.1 (1997): 119-132.

Hartt, Walter F. "Godly Influences: The Theology of JRR Tolkien and CS Lewis." Studies in the Literary Imagination 14.2 (1981): 21.

Efekty uczenia się:

KA7_KO1 i KA7_KR:

Student rozumie teorie poznania, antropologię personalistyczną, wzajemne zależności między nauką, wiedzą a poznaniem – test

zaliczeniowy.

Student zna podstawowe narzędzia poznawcze i rozumie granice ich stosowania – test zaliczeniowy. Student potrafi właściwie

interpretować współczesne wydarzenia i zjawiska – test zaliczeniowy.

Student posiada umiejętność właściwej oceny koncepcji poznawczych i rolę człowieka w tworzeniu SI – test zaliczeniowy.

Student potrafi poprawnie formułować oceny i komentarze wydarzeń – test zaliczeniowy.

Student potrafi ukazać przykłady wpływu koncepcji filozoficznych na rozwój nauki – test zaliczeniowy.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład, dyskusja.

Kryteria oceny: obecność na 75% zajęć, test zaliczeniowy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)