Granice wiedzy i poznania naukowego - tezy C.S. Lewisa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 420-IS2-2LEW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Granice wiedzy i poznania naukowego - tezy C.S. Lewisa |
Jednostka: | Instytut Informatyki |
Grupy: |
2 rok 2 st. sem. zimowy Informatyka |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
Założenia (opisowo): | Wykład omawia problem ograniczoności poznania naukowego. Podczas zajęć spróbujemy przedstawić różnice między wiedzą a poznaniem. Kanwą analizy stanie się rozważanie C. S. Lewisa, który wskazał, że nauka odpowiada na pytanie w jaki sposób coś istnieje, natomiast nie może udzielić odpowiedzi na pytania dlaczego cokolwiek w ogóle istnieje, albo czy istnieje coś poza rzeczami obserwowanymi przez naukę. Jeśli istnieje coś „poza”, „coś u podstaw”, to albo pozostanie zupełnie nieznane ludziom, albo będzie musiało dać się poznać w jakiś inny sposób. |
Skrócony opis: |
Wykład omawia problem ograniczoności poznania naukowego. Podczas zajęć spróbujemy przedstawić różnice między wiedzą a poznaniem. Kanwą analizy stanie się rozważanie C. S. Lewisa, który wskazał, że nauka odpowiada na pytanie w jaki sposób coś istnieje, natomiast nie może udzielić odpowiedzi na pytania dlaczego cokolwiek w ogóle istnieje, albo czy istnieje coś poza rzeczami obserwowanymi przez naukę. Jeśli istnieje coś „poza”, „coś u podstaw”, to albo pozostanie zupełnie nieznane ludziom, albo będzie musiało dać się poznać w jakiś inny sposób. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki:nauki humanistyczne Rok studiów / semestr: 1/3 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Wykład: 10h Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: - wykład 10h Przygotowanie do zajęć: - wykład 10h Zapoznanie z literaturą: 20h Udział w konsultacjach: 7h Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 17h, 1 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 30h, 1 ECTS |
Literatura: |
Budde, Michael. "The (magic) kingdom of God: christianity and global culture industries." (1997). Legg, Pamela Mitchell. "CONTEMPORARY FILMS AND RELIGIOUS EXPLORATION: AN OPPORTUNITY FOR RELIGIOUS EDUCATION: Part II: How to Engage in Conversation With Film." Religious education 92.1 (1997): 119-132. Hartt, Walter F. "Godly Influences: The Theology of JRR Tolkien and CS Lewis." Studies in the Literary Imagination 14.2 (1981): 21. |
Efekty uczenia się: |
KA7_KO1 i KA7_KR: Student rozumie teorie poznania, antropologię personalistyczną, wzajemne zależności między nauką, wiedzą a poznaniem – test zaliczeniowy. Student zna podstawowe narzędzia poznawcze i rozumie granice ich stosowania – test zaliczeniowy. Student potrafi właściwie interpretować współczesne wydarzenia i zjawiska – test zaliczeniowy. Student posiada umiejętność właściwej oceny koncepcji poznawczych i rolę człowieka w tworzeniu SI – test zaliczeniowy. Student potrafi poprawnie formułować oceny i komentarze wydarzeń – test zaliczeniowy. Student potrafi ukazać przykłady wpływu koncepcji filozoficznych na rozwój nauki – test zaliczeniowy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, dyskusja. Kryteria oceny: obecność na 75% zajęć, test zaliczeniowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.