Antropologia filmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-2KON38 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia filmu |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. fakultatywne Kulturoznawstwo 2 rok sem. letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Problematyka antropologii filmu obejmuje szereg zagadnień związanych z dyskursem filmoznawczym i antropologicznym zważywszy na ich szersze funkcjonowanie w kontekście społeczno-kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem analiz kulturologicznych. |
Pełny opis: |
Problematyka antropologii filmu obejmuje szereg zagadnień związanych z dyskursem filmoznawczym i antropologicznym zważywszy na ich szersze funkcjonowanie w kontekście społeczno-kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem analiz kulturologicznych. Lista omawianych tematów jest wyrazem głębokiej refleksji nad historyczną rolą kina antropologicznego, jednocześnie biorąc pod uwagę jego ewolucję począwszy od wcześniejszych aspektów przemian kultury i zapośredniczenia po współczesne funkcjonowanie w dzisiejszym pejzażu etnograficznym i dokumentalnym. Omawiana jest dostępność w antropologii filmu z uwzględnieniem osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Sikora S. (2012), Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii, Warszawa 2. Fabiś P. (2022), Zawsze błądzić pośród wiatrów. Antropologiczne studium ewolucji strukturalnej westernu filmowego, Poznań 3. Helman A., (1982), Filmoznawstwo wobec antropologii kultury, [w:] Film: tekst i kontekst, pod red. A. Helman, W. Godzica, Katowice 4. Hopfinger M., (1991), Film i antropologia, [w:] Sztuka na wysokości oczu. Film i antropologia, pod red. Z. Benedyktowicza, D. Palczewskiej, T. Rutkowskiej, Warszawa 5. Lisowska B., (2005), Antropologia dla filmu, film dla antropologii. Uwagi o interpretacji, [w:] Między słowem a obrazem, pod red. M. Jakubowskiej, T. Kłys, B. Stolarskiej, Kraków 6. Pełczyński G., (2002), Dziesiąta muza w stroju ludowym. O wizerunkach kultury chłopskiej w kinie PRL, Poznań 7. Dudziak A.S. (2000), Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym, Lublin 8. Jackiewicz A., (1975) Antropologia filmu, Kraków Literatura uzupełniająca: 1. Antropologia wobec fotografii i filmu, (2004) pod red. G. Pełczyńskiego, R. Vorbricha, Poznań 2. Antropologia i film, (2004) „Kwartalnik Filmowy”, nr 47–48 3. MacDougall D., (2005), „Kwartalnik Filmowy”, nr. 49-50 4. Ginsburg F., (2002), Mediating Culture: Indigenous Media, Ethnographic Film, and Production of Identity,(w:) The Anthropology of Media. A Reader, (pod red.). K. Askew & R. R. Wilk, Blackwell Publishers Ltd 5. Ginsburg F. (1999). The Parallax Effect. The Impact of Indigenous Media on Ethnographic Film. (w:) Collecting Visible Evidence. Minneapolis – London, (pod. red.) Jane M. Gaines, Michael Renov |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Absolwent zna i rozumie: K_W01, K_W09: absolwent zna i rozumie rolę antropologii filmu (w tym filmu etnograficznego i dokumentalnego) w procesie enkulturacji, kształtowaniu się tożsamości jednostki oraz krystalizowaniu się kulturowego obrazu świata w społeczeństwie. K_W01, K_W09: zna i rozumie najważniejsze teorie obrazu dotyczące antropologicznego, psychologicznego i kulturowego oddziaływania filmu, posiada także elementarną wiedzę o historii i typologii gatunków kina etnograficznego K_U03: potrafi opisać podstawowe zjawiska kulturowe, określić wpływ filmu na kulturę i społeczeństwo, dokonać analizy antropologicznej wybranych współczesnych przekazów audiowizualnych, z wykorzystaniem odpowiednich interdyscyplinarnych narzędzi analitycznych K_U09, K_U11: zna i rozumie klasyczne teorie z zakresu filmoznawstwa oraz teksty z zakresu antropologii filmu, potrafi twórczo wykorzystać je, przygotowując własną pracę krytyczno-analityczną z zakresu podstawowej wiedzy o filmie K_K01: zna i rozumie zakres swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę stałego ich rozwijania i wie, jak to robić K_K06: zna i rozumie znaczenie poprawnego i skutecznego praktykowania antropologii dla budowania jakości życia społeczno-kulturowego, w tym rolę kina etnograficznego i dokumentalnego Umiejętności: 1. absolwent potrafi opisać film w kategoriach antropologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska zewnętrznego i uwarunkowań interpersonalnych. Kompetencje społeczne, 1. absolwent jest gotów do samodzielnego opisu problemów etnicznych, podziałów rasowych, rozróżnienia uwarunkowań narodowościowych, opisu wierzeń. 1. ćwiczenia - ocenianie ciągłe, aktywność, znajomość zadanych tekstów źródłowych oraz wywiązywanie się z zadanych prac analitycznych, zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowanej prezentacji wybranego zagadnienia Problematyka antropologii filmu obejmuje szereg zagadnień związanych z dyskursem filmoznawczym i antropologicznym zważywszy na ich szersze funkcjonowanie w kontekście społeczno-kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem analiz kulturologicznych. Lista omawianych tematów jest wyrazem głębokiej refleksji nad historyczną rolą kina antropologicznego, jednocześnie biorąc pod uwagę jego ewolucję począwszy od wcześniejszych aspektów przemian kultury i zapośredniczenia po współczesne funkcjonowanie w dzisiejszym pejzażu etnograficznym i dokumentalnym. Omawiana jest dostępność w antropologii filmu z uwzględnieniem osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie 2. Metody problemowe - wykład problemowy z prezentacją multimedialną 3. Metody problemowe - wykład konwersatoryjny 4. Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu 5. Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna 6. Metody aktywizujące – burza mózgów 7. Metody aktywizujące – praca w grupach 8. Metody dydaktyczne uwzględniające koncepcję projektowania w edukacji Frekwencja, aktywność na zajęciach, wypowiedzi oparte lekturą tekstów z listy lektur innych dostępnych źródeł wiedzy na temat antropologii, zaliczenie ustne na ocenę co najmniej dostateczną, możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Lipiński | |
Prowadzący grup: | Kamil Lipiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.