Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia filmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 430-KS1-2KON38
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia filmu
Jednostka: Instytut Studiów Kulturowych
Grupy: 3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. fakultatywne
Kulturoznawstwo 2 rok sem. letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Problematyka antropologii filmu obejmuje szereg zagadnień związanych z dyskursem filmoznawczym i antropologicznym zważywszy na ich szersze funkcjonowanie w kontekście społeczno-kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem analiz kulturologicznych.

Pełny opis:

Problematyka antropologii filmu obejmuje szereg zagadnień związanych z dyskursem filmoznawczym i antropologicznym zważywszy na ich szersze funkcjonowanie w kontekście społeczno-kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem analiz kulturologicznych. Lista omawianych tematów jest wyrazem głębokiej refleksji nad historyczną rolą kina antropologicznego, jednocześnie biorąc pod uwagę jego ewolucję począwszy od wcześniejszych aspektów przemian kultury i zapośredniczenia po współczesne funkcjonowanie w dzisiejszym pejzażu etnograficznym i dokumentalnym. Omawiana jest dostępność w antropologii filmu z uwzględnieniem osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Sikora S. (2012), Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii, Warszawa

2. Fabiś P. (2022), Zawsze błądzić pośród wiatrów. Antropologiczne studium ewolucji strukturalnej westernu filmowego, Poznań

3. Helman A., (1982), Filmoznawstwo wobec antropologii kultury, [w:] Film: tekst i kontekst, pod red. A. Helman, W. Godzica, Katowice

4. Hopfinger M., (1991), Film i antropologia, [w:] Sztuka na wysokości oczu. Film i antropologia, pod red. Z. Benedyktowicza, D. Palczewskiej, T. Rutkowskiej, Warszawa

5. Lisowska B., (2005), Antropologia dla filmu, film dla antropologii. Uwagi o interpretacji, [w:] Między słowem a obrazem, pod red. M. Jakubowskiej, T. Kłys, B. Stolarskiej, Kraków

6. Pełczyński G., (2002), Dziesiąta muza w stroju ludowym. O wizerunkach kultury chłopskiej w kinie PRL, Poznań

7. Dudziak A.S. (2000), Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym, Lublin

8. Jackiewicz A., (1975) Antropologia filmu, Kraków

Literatura uzupełniająca:

1. Antropologia wobec fotografii i filmu, (2004) pod red. G. Pełczyńskiego, R. Vorbricha, Poznań

2. Antropologia i film, (2004) „Kwartalnik Filmowy”, nr 47–48

3. MacDougall D., (2005), „Kwartalnik Filmowy”, nr. 49-50

4. Ginsburg F., (2002), Mediating Culture: Indigenous Media, Ethnographic Film, and Production of Identity,(w:) The Anthropology of Media. A Reader, (pod red.). K. Askew & R. R. Wilk, Blackwell Publishers Ltd

5. Ginsburg F. (1999). The Parallax Effect. The Impact of Indigenous Media on Ethnographic Film. (w:) Collecting Visible Evidence. Minneapolis – London, (pod. red.) Jane M. Gaines, Michael Renov

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Absolwent zna i rozumie:

K_W01, K_W09: absolwent zna i rozumie rolę antropologii filmu (w tym filmu etnograficznego i dokumentalnego) w procesie enkulturacji, kształtowaniu się tożsamości jednostki oraz krystalizowaniu się kulturowego obrazu świata w społeczeństwie.

K_W01, K_W09: zna i rozumie najważniejsze teorie obrazu dotyczące antropologicznego, psychologicznego i kulturowego oddziaływania filmu, posiada także elementarną wiedzę o historii i typologii gatunków kina etnograficznego

K_U03: potrafi opisać podstawowe zjawiska kulturowe, określić wpływ filmu na kulturę i społeczeństwo, dokonać analizy antropologicznej wybranych współczesnych przekazów audiowizualnych, z wykorzystaniem odpowiednich interdyscyplinarnych narzędzi analitycznych

K_U09, K_U11: zna i rozumie klasyczne teorie z zakresu filmoznawstwa oraz teksty z zakresu antropologii filmu, potrafi twórczo wykorzystać je, przygotowując własną pracę krytyczno-analityczną z zakresu podstawowej wiedzy o filmie

K_K01: zna i rozumie zakres swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę stałego ich rozwijania i wie, jak to robić

K_K06: zna i rozumie znaczenie poprawnego i skutecznego praktykowania antropologii dla budowania jakości życia społeczno-kulturowego, w tym rolę kina etnograficznego i dokumentalnego

Umiejętności:

1. absolwent potrafi opisać film w kategoriach antropologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska zewnętrznego i uwarunkowań interpersonalnych.

Kompetencje społeczne,

1. absolwent jest gotów do samodzielnego opisu problemów etnicznych, podziałów rasowych, rozróżnienia uwarunkowań narodowościowych, opisu wierzeń.

1. ćwiczenia - ocenianie ciągłe, aktywność, znajomość zadanych tekstów źródłowych oraz wywiązywanie się z zadanych prac analitycznych, zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowanej prezentacji wybranego zagadnienia

Problematyka antropologii filmu obejmuje szereg zagadnień związanych z dyskursem filmoznawczym i antropologicznym zważywszy na ich szersze funkcjonowanie w kontekście społeczno-kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem analiz kulturologicznych. Lista omawianych tematów jest wyrazem głębokiej refleksji nad historyczną rolą kina antropologicznego, jednocześnie biorąc pod uwagę jego ewolucję począwszy od wcześniejszych aspektów przemian kultury i zapośredniczenia po współczesne funkcjonowanie w dzisiejszym pejzażu etnograficznym i dokumentalnym. Omawiana jest dostępność w antropologii filmu z uwzględnieniem osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Metody i kryteria oceniania:

1. Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie

2. Metody problemowe - wykład problemowy z prezentacją multimedialną

3. Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

4. Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu

5. Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

6. Metody aktywizujące – burza mózgów

7. Metody aktywizujące – praca w grupach

8. Metody dydaktyczne uwzględniające koncepcję projektowania w edukacji

Frekwencja, aktywność na zajęciach, wypowiedzi oparte lekturą tekstów z listy lektur innych dostępnych źródeł wiedzy na temat antropologii, zaliczenie ustne na ocenę co najmniej dostateczną, możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Lipiński
Prowadzący grup: Kamil Lipiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)