Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

How We Think They Think? Reasoning Across Cultures

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 440-ERS-1HWT
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: How We Think They Think? Reasoning Across Cultures
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: 3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

"Reason, we are told, is what makes us human, the source of our knowledge and wisdom. If reason is so useful, why didn’t it also evolve in other animals? If reason is that reliable, why do we produce so much thoroughly reasoned nonsense? Hugo Mercier and Dan Sperber set out to solve this double enigma. Reason, they argue, is not geared to solitary use, to arriving at better beliefs and decisions on our own. What reason does, rather, is help us justify our beliefs and actions to others, convince them through argumentation, and evaluate the justifications and arguments that others address to us. In other words, reason helps humans better exploit their uniquely rich social environment". During our classes we will explore this new and comprehensive framework towards reasoning.

Literatura:

Mercier, H., & Sperber, D. (2017). The enigma of reason. A New Theory of Human Understanding. Harvard University Press.

Boyer, P. (2018). Minds make societies: How cognition explains the world humans create. Yale University Press.

Efekty uczenia się:

KP6_WG10 - can characterise the sociological and psychological theories concerning the place of the individual in the social structure

KP6_WG13 - understands the role of an individual in shaping various types of communities at various levels of the social structure

KP6_WK1 - has knowledge of the functioning of various types of contemporary and historical social structures

KP6_UW1 - is able to use various typologies of social phenomena to describe and analyse them

KP6_UW4- is able to independently create research hypotheses and makes first attempts to verify them

KP6_UW9 - is able to correctly analyse and interpret source texts on the basis of the acquired knowledge

KP6_UK1 - has the skills of substantive argumentation using the views of various authors and formulating conclusions in scientific works (essays, annual and semester works)

KP6_UK4 - speaks a modern foreign language at the B2 level of the Common European Framework of Reference for Languages

KP6_UU1 - is able to use various sources in written assignments. can recognize various types of sources, can use Internet sources

KP6_KK3 - is able to think critically, is aware of the need to demonstrate scientific reliability and the ability to correctly argue in the situation of a scientific or ideological dispute

KP6_KR2 - ensures compliance with the law in relation to intellectual property issues

KP6_KR4 - is aware of the complexity and multidimensional nature of social life and is sensitive to the phenomenon of cultural relativism

Metody i kryteria oceniania:

Essay - 2500 words

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Chyc
Prowadzący grup: Paweł Chyc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Reasoning and Cognition. Introduction

Mercier, H., & Sperber, D. (2017). The enigma of reason. A New Theory of Human Understanding. Harvard University Press. (pp. 1-12)

Boyer, P. (2018). Minds make societies: How cognition explains the world humans create. Yale University Press. (pp. 1-30)

2. Shaking Dogma

Mercier, H., & Sperber, D. (2017). The enigma of reason. A New Theory of Human Understanding. Harvard University Press. (pp.13-48)

3. Understanding Inference

Mercier, H., & Sperber, D. (2017). The enigma of reason. A New Theory of Human Understanding. Harvard University Press. (pp.51-75)

4. Metacognition

Mercier, H., & Sperber, D. (2017). The enigma of reason. A New Theory of Human Understanding. Harvard University Press. (pp.76-105)

5. Rethinking Reason

Mercier, H., & Sperber, D. (2017). The enigma of reason. A New Theory of Human Understanding. Harvard University Press. (pp.109-127)

6. WEIRD Psychology

Henrich, J. (2020). The WEIRDest people in the world: How the West became psychologically peculiar and particularly prosperous. Penguin UK. (pp.21-58)

7. Reasoning: Intuition and Reflection

Mercier, H., & Sperber, D. (2017). The enigma of reason. A New Theory of Human Understanding. Harvard University Press. (pp.148-174)

8. Reason: What is For?

Mercier, H., & Sperber, D. (2017). The enigma of reason. A New Theory of Human Understanding. Harvard University Press. (pp.175-201)

9. Why reasoning is biased?

Mercier, H., & Sperber, D. (2017). The enigma of reason. A New Theory of Human Understanding. Harvard University Press. (pp.205-236)

10. The Dark and Bright Side of Reason

Mercier, H., & Sperber, D. (2017). The enigma of reason. A New Theory of Human Understanding. Harvard University Press. (pp.237-274)

11. Is Human Reason Universal?

Mercier, H., & Sperber, D. (2017). The enigma of reason. A New Theory of Human Understanding. Harvard University Press. (pp.277-298)

12. What Goes Without Saying?

Bloch M. (1998). How We Think They Think. Westviews Press. (pp.22-39)

13. The Resurrection of the House amongst The Zafimaniry of Madagaskar

Bloch M. (1998). How We Think They Think. Westviews Press (pp. 85-100)

14. Astrology and writing in Madagascar

Bloch M. (1998). How We Think They Think. Westviews Press (pp. 131-152)

15. The Use of Schooling and literacy in a Zafimaniry Village

Bloch M. (1998). How We Think They Think. Westviews Press (pp. 171-193)

Literatura:

Mercier, H., & Sperber, D. (2017). The enigma of reason. A New Theory of Human Understanding. Harvard University Press.

Boyer, P. (2018). Minds make societies: How cognition explains the world humans create. Yale University Press.

Bloch M. (1998). How We Think They Think. Westviews Press

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)