Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 440-SS1-2ASP1
Kod Erasmus / ISCED: 14.252 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia społeczna
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: 3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zadaniem tego kursu (składającego się z wykładu oraz ćwiczeń) jest przede wszystkim wprowadzenie do problematyki antropologii społecznej i kulturowej. Dlatego też, choć uczęszczanie na wykłady nie jest obowiązkowe, to zachęcam do aktywnego uczestnictwa, zaś dokładna znajomość ich treści będzie sprawdzana podczas egzaminu. Samodzielnej interpretacji problemów służyć ma swoboda wypowiedzi i zadawania pytań podczas wykładu, przed nim, po nim oraz w trakcie dyżurów; dobrowolne prezentacje (referaty). Ta swoboda uzależniona będzie tylko od dostępnego czasu. "Trudne" pytania będą mile widziane.

Przydatne będą wiedza i umiejętności uzyskane w toku edukacji w szkole średniej w zakresie historii, filozofii oraz nauk wiedzy o kulturze. Przydatne będzie ogólne zainteresowanie kulturami świata.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest omówienie podstawowych zagadnień związanych z antropologią społeczno-kulturową. Studenci zapoznają się z podstawowymi kategoriami pojęciowymi tej dyscypliny wiedzy, jej zakresem problemowym, umiejscowieniem pośród innych nauk przyrodniczych, społecznych i humanistycznych, z metodami badawczymi antropologii. Koncepcje antropologiczne z ostatnich trzydziestu lat (w tym dyskusje wokół postmodernizmu) będą podejmowane w drugiej części ćwiczeń.

Porządek wykładu i ćwiczeń będzie zdecydowanie problemowy a nie historyczny, ale poznanie dziejów dyscypliny będzie możliwe dzięki podręcznikom.

Zagadnienia łączące antropologię społeczno-kulturową z socjologią będą podejmowane w każdym niezbędnym przypadku.

Pełny opis:

OPIS:

- Profil studiów -- ogólnoakademicki

- Forma studiów -- stacjonarne

- Rodzaj przedmiotu -- obowiązkowy

- Dziedzina i dyscyplina nauki -- nauki społeczne, nauki socjologiczne

- Rok studiów / semestr rok II / semestr II

- Wymagania wstępne -- brak

- Liczba godzin dydaktycznych -- 30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń

- Metody dydaktyczne -- wykład, ćwiczenia, konsultacje

- Punkty ECTS -- 4

- Bilans nakładu pracy studenta -- udział w wykładach - 30 godzin; udział w ćwiczeniach - 30 godzin; udział w konsultacjach 10 godzin; udział w egzaminie - 1,2 godziny; przygotowanie do sprawdzianu i do egzaminu - 15 godzin; przygotowanie do ćwiczeń - 18,8 godziny; RAZEM 104 godziny, co odpowiada 4 punktom ECTS.

- Wskaźniki ilościowe -- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela -- 70,2 godziny, co odpowiada 2,7 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 33,8 godziny, co odpowiada 1,3 pkt ECTS.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Barth Fredrik, Andre Gingrich, Robert Parkin i Sydel Silverrman. 2007. ANTROPOLOGIA. JEDNA DYSCYPLINA, CZTERY TRADYCJE: BRYTYJSKA, NIEMIECKA, FRANCUSKA I AMERYKAŃSKA. Kraków: WUJ..

Hann Chris. 2008. ANTROPOLOGIA SPOŁECZNA. Kraków: WUJ.

Dunbar Robin. 2016. CZŁOWIEK. BIOGRAFIA. Kraków: Copernicus Center.

Literatura pomocnicza:

Abgrall Jean-Marie. 2005. SEKTY. MANIPULACJA PSYCHOLOGICZNA. Gdańsk: GWP.

Agamben Georgio. 2006. PROFANACJE. Warszawa: PIW.

Alhearn Laura M. 2013. ANTROPOLOGIA LINGWISTYCZNA. WPROWADZENIE. Kraków: WUJ.

Althoff Gerd. 2011. POTĘGA RYTUAŁU. SYMBOLIKA WŁADZY W ŚREDNIOWIECZU. Warszawa: WN PWN.

ANTROPOLOG I JEGO MAGIA. WSPÓŁCZESNE INSPIRACJE TWÓRCZOŚCIĄ CLAUDE’A LEVI-STRAUSSA. 2013. Pod redakcją Ewy Nowickiej i Małgorzaty Głowackiej-Grajper. Kraków: ZW NOMOS.

ANTROPOLOGIA I ETNOLOGIA W CZASIE WOJNY. 2015. Pod redakcją Małgorzaty Maj. Kraków: WUJ.

ANTROPOLOGIA POLITYKI I POLITYKA W ANTROPOLOGII, pod redakcją Mirosławy Drozd-Piaseckiej i Aleksandra Posern-Zielińskiego. 2010. Warszawa: Komitet Nauk Etnologicznych PAN.

ANTROPOLOGIA SPOŁECZNA BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO, pod redakcją Marioli Flis i Andrzeja K. Palucha, 1985, Warszawa: PWN.

ANTROPOLOGIA WOBEC ZMIAN. ZMIANA SPOŁECZNA W PERSPEKTYWIE TEORETYCZNEJ, pod redakcją Elżbiety Tarkowskiej. 1995, Warszawa: IFiS PAN.

Appadurai Arjun. 2005. NOWOCZESNOŚĆ BEZ GRANIC. KULTUROWE WYMIARY GLOBALIZACJI. Kraków: Universitas.

Arens William. 2010. MIT LUDOŻERCY. ANTROPOLOGIA I ANTROPOFAGIA. Warszawa: WUW.

Armstrong Karen. 2005. KRÓTKA HISTORIA MITU. Kraków: Znak.

Barker Chris. 2005, STUDIA KULTUROWE. TEORIA I PRAKTYKA. Kraków: UJ.

BARWY CODZIENNOŚCI. ANALIZA SOCJOLOGICZNA. 2009, pod redakcją Małgorzaty Boguni-Borowskiej, Warszawa: Scholar.

Bauman Zygmunt. 2011. KULTURA W PŁYNNEJ NOWOCZESNOŚCI. Warszawa: Narodowy Instytut Audiowizualny i Agora.

Benedyktowicz Zbigniew. 2000, PORTRETY „OBCEGO”. OD STEREOTYPU DO SYMBOLU. Kraków: UJ.

----. 2016. ELEMENTARZ TOŻSAMOŚCI. ANTROPOLOGIA WSPÓŁCZESNOŚCI – ANTROPOLOGIA KONTEKSTOWA. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Bińczyk Ewa. 2018. EPOKA CZŁOWIEKA. RETORYKA I MARAZM ANTROPOCENU. Warszawa: WN PWN.

Blum Deborah. 2000, MÓZG I PŁEĆ. O BIOLOGICZNYCH RÓŻNICACH MIĘDZY KOBIETAMI A MĘŻCZYZNAMI., Warszawa: Prószyński i S-ka.

Boruta Mirosław. 2008. NAZWISKO. TOŻSAMOŚĆ I WIĘZI RODZINNE. Kraków: WN AP.

Boswell John. 2006. CHRZEŚCIJAŃSTWO, TOLERANCJA SPOŁECZNA I HOMOSEKSUALIZM. GEJE I LESBIJKI W EUROPIE ZACHODNIEJ OD POCZĄTKU ERY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ DO XIV WIEKU, Kraków: ZW NOMOS.

Bowie Fiona. 2008. ANTROPOLOGIA RELIGII. WPROWADZENIE. Kraków: WUJ.

Brocki Marcin. 2001. JĘZYK CIAŁA W UJĘCIU ANTROPOLOGICZNYM. Wrocław: Astrum.

----.. 2013. ANTROPOLOGIA SPOŁECZNA I KULTUROWA W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ. PROBLEMY, DYLEMATY, KONTROWERSJE. Kraków: WUJ.

Buchowski Michał. 1986, MAGIA. JEJ FUNKCJE I STRUKTURA, Poznań: UAM.

----. 1993, MAGIA I RYTUAŁ, Warszawa: Instytut Kultury.

----. 2004. ZROZUMIEĆ INNEGO. ANTROPOLOGIA RACJONALNOŚCI. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

---- i Wojciech Bursza. 1992, O ZAŁOŻENIACH INTERPRETACJI ANTROPOLOGICZNEJ, Warszawa: PWN.

Burke Peter. 2009. JĘZYKI I SPOŁECZNOŚCI W EUROPIE WCZESNONOWOŻYTNEJ. Kraków: WUJ.

----. 2009a. KULTURA LUDOWA WE WCZESNOŚREDNIOWIECZNEJ EUROPIE, Warszawa: WUW.

Burszta Wojciech. 1986, JĘZYK A KULTURA W MYŚLI ETNOLOGICZNEJ, Wrocław: PTL.

----. 1992, WYMIARY ANTROPOLOGICZNEGO POZNANIA KULTURY, Poznań: UAM.

----. RÓŻNORODNOŚĆ I TOŻSAMOŚĆ. ANTROPOLOGIA JAKO KULTUROWA REFLEKSYJNOŚĆ. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

----. 2009, OD MOWY MAGICZNEJ DO SZUMÓW POPKULTURY, Warszawa: Academica.

---- i Waldemar Kuligowski. 2005. SEQUEL. DALSZE PRZYGODY KULTURY W GLOBALNYM ŚWIECIE. Warszawa: Muza.

Certeau, Michel de. 2008. WYNALEŹĆ CODZIENNOŚĆ. SZTUKI DZIAŁANIA. Kraków: WUJ.

----. 2011. WYNALEŹĆ CODZIENNOŚĆ 2. MIESZKAĆ, GOTOWAĆ. Kraków: WUJ.

Chłopek, Maciej. 2005. BIKINIARZE. PIERWSZA POLSKA SUBKULTURA. Warszawa: Żak.

Chmielewski, Piotr. 1988, KULTURA I EWOLUCJA, Warszawa: PWN.

Cohn, Norman. 2007. W POGONI ZA MILENIUM. MILANERYSTYCZNI BUNTOWNICY I MISTYCZNI ANARCHIŚCI ŚREDNIOWIECZNI. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Colovic, Ivan. 2001. POLITYKA SYMBOLI. ESEJE O ANTROPOLOGII POLITYCZNEJ. Kraków: Universitas.

Comaroff ,John L. i Jean Comaroff. 2011. ETNICZNOŚĆ SP. Z O.O. Kraków: WUJ.

Courbage Youssef i Emanuel Todd, 2009, SPOTKANIA CYWILIZACJI, Kraków: WUJ.

Czaja, Dariusz. 2013. ZNAKI SZCZEGÓLNE. ANTROPOLOGIA JAO ĆWICZENIE DUCHOWE. Kraków: WUJ.

Czeremski, Maciej. 2009. STRUKTURA MITÓW. W STRONĘ METONIMII. Kraków: ZW NOMOS.

Czykwin, Elżbieta. 2007, STYGMAT SPOŁECZNY, Warszawa: WN PWN.

Dant, Tim. 2007, KULTURA MATERIALNA W RZECZYWISTOŚCI SPOŁECZNEJ. WARTOŚCI, DZIAŁANIA, STYLE ŻYCIA. Kraków: UJ.

Declerck, Patrick. 2004, ROZBITKOWIE. RZECZ O PARYSKICH KLOSZARDACH, Warszawa: Muza.

Deliege, Robert. 2011. HISTORIA ANTROPOLOGII. SZKOŁY, AUTORZY, TEORIE. Warszawa: Oficyna Naukowa.

De Martino, Ernesto. 2011. ŚWIAT MAGICZNY. Kraków: ZW NOMOS.

Donnan, Hastings i Thomas M. Wilson. 2007. GRANICE TOŻSAMOŚCI, NARODU, PAŃSTWA. Kraków: WUJ.

Drozda Jacek. 2015. OPÓR KULTUROWY. MIĘDZY TEORIĄ A PRAKTYKAMI SPOŁECZNYMI. Gdańsk: WN Katedra.

Dudzik, Wojciech. 2005. KARNAWAŁY W KULTURZE. Warszawa: Sic!

Dumont, Louis. 2009. HOMO HIERARCHICUS. SYSTEM KASTOWY I JEGO IMPLIKACJE, Kraków: ZW NOMOS.

Eller, Jack David. 2012. ANTROPOLOGIA KULTUROWA. GLOBALNE SIŁY, LOKALNE ŚWIATY, Kraków: WUJ.

ENCYKLOPEDIA ANTROPOLOGII SPOŁECZNO-KULTUROWEJ. 2013. Pod redakcją Alana Barnarda i Jonathana Spencera. Warszawa: Volumen.

Engelking, Anna. 2010. KLĄTWA. RZECZ O LUDOWEJ MAGII SŁOWA, Warszawa: Oficyna Naukowa.

Eriksen, Thomas Hylland. 2009. MAŁE MIEJSCA, WIELKIE SPRAWY. WPROWADZENIE DO ANTROPOLOGII SPOŁECZNEJ I KULTUROWEJ. Warszawa: Volumen.

----. 2013. ETNICZNOŚĆ I NACJONALIZM. UJĘCIE ANTROPOLOGICZNE. Kraków: WUJ.

ETYCZNE PROBLEMY BADAŃ ANTROPOLOGICZNYCH, pod redakcją Katarzyny Kaniowskiej i Noemi Modnickiej. 2010. Wrocław-Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

ETNOLOGIA POLSKA MIĘDZY LUDOZNAWSTWEM A ANTROPOLOGIĄ, pod redakcją Aleksandra Posern-Zielińskiego. 1995, Warszawa: KNE PAN.

Flis, Mariola. 1988. TEORIE STRUKTURY SPOŁECZNEJ W ANTROPOLOGII FUNKCJONALNEJ, Wrocław i inne: Ossolineum.

----. 2000, ANTROPOLOGIA SPOŁECZNA RADCLIFFE’A-BROWNA. Z WYBOREM PISM. Kraków: ZW NOMOS.

FRANCUSKA ANTROPOLOGIA KULTUROWA WOBEC PROBLEMÓW WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA, pod redakcją Agnieszki Chwediuk i Adama Pomiecińskiego. 2008. Warszawa: WN PWN.

Freedberg, David. 2005. POTĘGA WIZERUNKÓW. STUDIA Z HISTORII I TEORII ODDZIAŁYWANIA. Kraków: WUJ.

Gandhi, Leela. 2008. TEORIA POSTKOLONIALNA. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Garcin, Jerome. 2010. NOWE MITOLOGIE. Kraków: WUJ.

Gądecki, Jacek. 2005. ARCHITEKTURA I TOŻSAMOŚĆ. RZECZ O ANTROPOLOGII ARCHITEKTURY. Złotoria: Wydawnictwo Rolewski.

Geertz, Clifford. 2005. INTERPRETACJA KULTUR. WYBRANE ESEJE. Kraków: WUJ.

GEERTZ A HYBRYDOWA WERSJA ANTROPOLOGII INTERPRETATYWNEJ, pod redakcją Adama A. Szafrańskiego.2011. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Głażewska, Ewa. 2005. PŁEĆ I ANTROPOLOGIA. KULTUROWA KONCEPCJA PŁCI W UJĘCIU MARGARET MEAD. Toruń: CEE.

Głowiński, Michał. 2016. ZŁA MOWA.. JAK NIE DAĆ SIĘ PROPAGANDZIE. Warszawa: Wielka Litera.

Golka, Marian. 2010. IMIONA WIELOKULTUROWOŚCI, Warszawa: Muza.

Grad, Jan i Hanna Mamzer (red.). 2004. KARNAWALIZACJA. TENDENCJE LUDYCZNE W KULTURZE WSPÓŁCZESNEJ. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Griniewicz, Sergiusz, Jan Zaniewski, Tatiana Skopiuk i Elwira Sorokina. 2009. ANTROPOLOGINGWISTYKA (NOWA NAUKA XXI WIEKU). Białystok: WSFiZ.

GRZECZNOŚĆ NA KRAŃCACH ŚWIATA. 2007. Pod redakcją Małgorzaty Marcjanik. Warszawa: WAiP.

Hann Chris. 2015. ANTROPOLOGIA EKONOMICZNA. HISTORIA, ETNOGRAFIA, KRYTYKA. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje.

Hastrup, Kirsten. 2008. DROGA DO ANTROPOLOGII, MIEDZY DOŚWIADCZENIEM A TEORIĄ. Kraków: WUJ.

Herzfeld, Michael. 2004. ANTROPOLOGIA. PRAKTYKOWANIE TEORII W KULTURZE I SPOŁECZEŃSTWIE. Kraków: WUJ.

----. 2005. ZAŻYŁOŚĆ KULTUROWA. POLITYKA SPOŁECZNA W PAŃSTWIE NARODOWYM. Kraków: WUJ.

Horodecka, Amelia. 2002. MITOLOGICZNY ŚWIAT REKLAM. Kraków: ZW NOMOS.

Horolets Anna. 2016. „Badacz jako gość”. PRZEGLĄD SOCJOLOGII JAKOŚCIOWEJ XII, 3, s. 54-69.

Humphrey, Caroline. 2010. KONIEC RADZIECKIEGO ŻYCIA. EKONOMIA ŻYCIA CODZIENNEGO PO SOCJALIZMIE. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.

INICJACJE. SPOŁECZNE ZNACZENIE SYTUACJI LIMINALNYCH W RYTACH PRZEJŚCIA. 2006. Pod redakcja Jacka Sieradzana. Białystok: Wydawnictwo UwB.

INNE PRZESTRZENIE, INNE MIASTA. 2013. Pod REDAKCJĄ Dariusza Czai. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Jacyno, Małgorzata. 2007. KULTURA INDYWIDUALIZMU. Warszawa: WN PWN.

Jerzak-Gierszewska Teresa. 1995, RELIGIA A MAGIA, Poznań: Humaniora.

Jędrzejewski Marek. 2001. SUBKULTURY A PRZEMOC. Warszawa: Żak.

Jurkowski, Henryk. 2011. MATERIAŁ JAKO WEHIKUŁ TREŚCI RYTUAŁU. Warszawa: Wydawnictwo UW.

Kaniowska Katarzyna. 999, OPIS – KLUCZ DO ZROZUMIENIA KULTURY, Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze

Kasza, Janusz. 2010. DUCHY DŻUNGLI. OPOWIEŚĆ O YANOMAMI, OSTATNICH WOLNYCH INDIANACH AMAZONII, Kraków: Wydawnictwo Otwarte.

Kempny, Marian. 1988, WYMIANA I SPOŁECZEŃSTWO, Wrocław i inne: Ossolineum.

Kieckhefer, Richard. 2001. MAGIA W ŚREDNIOWIECZU. Kraków: Universitas.

Kimura, Doreen. 2006. PŁEĆ I POZNANIE. Warszawa: PIW.

Konarzewska, Marta. 2010. ZAKAZANE MIŁOŚCI. SEKSUALNOŚĆ I INNE TABU. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Kostera, Monika. 2005. ANTROPOLOGIA ORGANIZACJI. METODOLOGIA BADAŃ TERENOWYCH. Warszawa: WN PWN.

Kowalski, Michał W. 2015. ANTROPOLODZY NA WOJNIE. O „BRUDNEJ” UŻYTECZNOŚCI NAUK SPOŁECZNYCH. Warszawa: WUW.

Krajewski, Marek. 2005. KULTURY KULTURY POPULARNEJ. Poznań: UAM.

Krawczyk-Wasilewska, Violetta. 2016. E-FOLKOR W DOBIE KULTURY DIGITALNEJ. SZKICE I STUDIA. Łódź: Wydawnictwo UŁ

Krzak, Zygmunt. 2007. OD MATRIARCHATU DO PATRIARCHATU. Warszawa: TRIO.

Kula, Marcin. 2003. RELIGIOPODOBNY KOMUNIZM. Kraków: ZW NOMOS.

Kuligowski, Waldemar. 2001, ANTROPOLOGIA REFLEKSYJNA. O RZECZYWISTOŚCI TEKSTU. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

----. 2007. ANTROPOLOGIA WSPÓŁCZESNOŚCI. WIELE ŚWIATÓW, JEDNO MIEJSCE. Kraków: Universitas.

----. 2016. DEFAMILIARYZATORZY. ŹRÓDŁA I ZRÓŻNICOWANIE ANTROPOLOGII WSPÓŁCZESNOŚCI. Poznań: UAM.

KULTURA GRUP MNIEJSZOŚCIOWYCH I MARGINALNYCH. 2005. Pod redakcja Leona Dyczewskiego. Lublin: Wydawnictwo KUL.

KULTUROWE EMANACJE CIAŁA. 2011. Pod redakcją Moniki Banaś i Katarzyny Warmińskiej. Kraków: WUJ.

KULTUROWY WYMIAR PRZEMIAN SPOŁECZNYCH, pod redakcją Aldony Jawłowskiej, Mariana Kempnego i Elżbiety Tarkowskiej, 1993, Warszawa: IFiS PAN.

Kuper, Adam. 1987, MIĘDZY CHARYZMĄ A RUTYNĄ, Łódź: WŁ.

----. 2005. KULTURA. MODEL ANTROPOLOGICZNY. Kraków: UJ.

----. 2009. WYMYŚLANIE SPOŁECZEŃSTWA PIERWOTNEGO. TRANSFORMACJA MITU, Kraków: WUJ.

Kurczewski, Jacek. 2006. PRZECIW-OBYCZAJE. Warszawa: Trio.

Kwak, Anna. 2005. RODZINA W DOBIE PRZEMIAN. MAŁŻEŃSTWO I KOHABITACJA. Warszawa: Żak.

Levi-Strauss, Claude. 1992. SMUTEK TROPIKÓW. Łódź: Opus.

Lewellen, Ted C. bdw. ANTROPOLOGIA POLITYCZNA. WPROWADZENIE. Kraków: WUJ.

Litwiniszyn, Aldona. 1998. MAGIA MAGII. Kraków: Drukrol.

Loomba Ania. 2011. KOLONIALIZM / POSTKOLONIALIZM. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Lubaś, Marcin. 2003. ROZUM I ETNOGRAFIA. PRZYCZYNEK DO KRYTYKI ANTROPOLOGII POSTMODERNISTYCZNEJ. Kraków: ZW NOMOS.

Lurker Manfred. 2011. PRZESŁANIE SYMBOLI W MITACH, KULTURACH I RELIGIACH. Warszawa: Aletheia.

Lüpke, Geseko von. 2009. DAWNA MĄDROŚĆ NA NOWE CZASY. ROZMOWY Z UZDRAWIACZAMI I SZAMANAMI XXI WIEKU, Warszawa: Czarna Owca.

Łaciak, Beata. 2005. OBYCZAJOWOŚĆ POLSKA CZASU TRANSFORMACJI. Warszawa: Trio

Łuczeczko, Paweł. 2006. ZROZUMIEĆ WŁASNĄ KULTURĘ. ANTROPOLOGIA WSPÓŁCZESNOŚCI W POLSCE. Kraków: ZW NOMOS.

Mach, Zdzisław. 1989a. KULTURA I OSOBOWOŚĆ W ANTROPOLOGII AMERYKAŃSKIEJ, Kraków-Warszawa: PWN.

----. 1989b, "Główne nurty współczesnej antropologii brytyjskiej", w: Gellner 1989 (Zestaw ˙"C"), ss. 87-219.

Mathews, Gordon. 2005. SUPERMARKET KULTURY. KULTURA GLOBALNA A TOŻSAMOŚĆ

JEDNOSTKI. Warszawa: PIW.

Mączak, Antoni. 1994, KLIENTELA, Warszawa: Semper.

Mencel, Andrzej. 2006, WYOBRAŹNIA ANTROPOLOGICZNA. PRÓBY I STUDIA. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Miller Daniel. 2011. TEORIA ZAKUPÓW. Kraków: WUJ.

MITOLOGIE POPULARNE. SZKICE Z ANTROPOLOGII WSPÓŁCZESNOŚCI, pod redakcją Dariusza Czai, 1994, Kraków: Universitas.

Modzelewski, Karol. 2004. BARBARZYŃSKA EUROPA. Warszawa: Iskry.

Mucha, Janusz (red.). 1999. KULTURA DOMINUJĄCA JAKO KULTURA OBCA. MNIEJSZOŚCI KULTUROWE A GRUPA DOMINUJĄCA W POLSCE. Warszawa: Oficyna Naukowa.

----. 2005. OBLICZA ETNICZNOŚCI. Kraków: ZW NOMOS.

----. 2006. STOSUNKI ETNICZNE WE WSPÓŁCZESNEJ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ. Warszawa: WN PWN.

----. 2015. „Teoria społeczna, teoria socjologiczna, teoria antropologiczna. Empiryczny esej o współczesnym praktykowaniu teorii społecznej”, w: Janusz Barański, Monika Golonka-Czajkowska i Anna Niedźwiedź (red.), W KRAINIE METAREFLEKSJI. KSIĘGA POŚWIĘCONA PROFESOROWI CZESŁAWOWI ROBOTYCKIEMU. Kraków: WUJ, s. 51-663.

Nola, Alfonso di. 2006. TRYUMF ŚMIERCI. ANTROPOLOGIA ŻAŁOBY. Kraków: Universitas.

NOWI MĘŻCZYŹNI. ZMIENIAJĄCE SIĘ MODELE MĘSKOŚCI WE WSPÓŁCZESNEJ POLSCE, pod redakcją Małgorzaty Fuszary. 2008. Warszawa: Trio.

OBYCZAJE W POLSCE. OD ŚREDNIOWIECZA DO CZASÓW WSPÓŁCZESNYCH. 2006. Pod redakcją Andrzeja Chwalby. Warszawa: WN PWN.

Paabo Svante. 2015. NEANDERTALCZYK. W POSZUKIWANIU ZAGINIONYCH GENOMÓW. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Paleczny, Tadeusz. 1997. KONTESTACJA. FORMY BUNTU WE WSPÓŁCZESNYM SPOŁECZEŃSTWIE. Kraków: ZW NOMOS.

Parkes, Colin Murray, Puttu Laungani i Bill Young (red.). 2001. PRZEMIJANIE W KULTURACH. OBYCZAJE ŻAŁOBNE, POCIESZENIE I WSPARCIE. Wrocław: Astrum.

Petrovsky-Shtern, Yohanan.2014. SZTETL. ROZKWIT I UPADEK ŻYDOWSKICH MIASTECZEK NA KRESACH WSCHODNICH. Kraków: WUJ.

Piątkowska, Krystyna. 2017. ESTETYCZNE I ETYCZNE ASPEKTY WSPÓŁCZESNEJ ANTROPOLOGII. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Pink, Sarah.2009. ETNOGRAFIA WIZUALNA. OBRAZY, MEDIA I PRZEDSTAWIENIA W BADANIACH, Kraków: WUJ.

Piotrowski, Przemysław. 2003. SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE. ASPEKTY PSYCHOSPOŁECZNE. Warszawa: Żak.

Pobłocki, Kacper. 2017. KAPITALIZM. HISTORIA KRÓTKIEGO TRWANIA. Warszawa: bęc zmiana.

PRAKTYKI CIELESNE. 2006, pod redakcja Jacka M. Kurczewskiego, Beaty Łaciak, Aleksandry Herman, Dominiki Dzido, Aleksandry Suflidy. Warszawa: Trio.

Pratt Mary Louise. 2011. IMPERIALNE SPOJRZENIE. PISARSTWO PODRÓŻNICZE A TRANSKULTURACJA. Kraków: WUJ.

Rancew-Sikora, Dorota. 2007. ANALIZA KONWERSACYJNA JAKO METODA BADANIA ROZMÓW CODZIENNYCH. Warszawa: TRIO.

Rappaport, Roy A. 2007. RYTUAŁ I RELIGIA W ROZWOJU LUDZKOŚCI. Kraków: ZW NOMOS.

Rega, Artur. 2001. CZŁOWIEK W ŚWIECIE SYMBOLI. ANTROPOLOGIA FILOZOFICZNA MIRCEI ELIADEGO. Kraków: ZW NOMOS.

RELIGIA-SYSTEM-EWOLUCJA. 2006, pod redakcją Izabeli Trzcińskiem. Kraków: ZW NOMOS.

Rothenbuhler, Eric W. 2003. KOMUNIKACJA RYTUALNA. OD ROZMOWY CODZIENNEJ DO CEREMONII MEDIALNEJ. Kraków: UJ.

ROZKOSZNA ZARAZA. O RZĄDACH MODY I KONSUMPCJI. 2007, pod redakcją Tomasza Szlendaka i Krzysztofa Pietrowicza. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

RYTUAŁ. PRZESZŁOŚĆ I TERAŹNIEJSZOŚĆ. 2006, pod redakcją Mariana Filipiaka i Macieja Rajewskiego. Lublin: UMCS.

Said, Edward W. 1991, ORIENTALIZM, Warszawa: PIW.

Salzman, Philip Carl i Patricia C. Rice. 2009, MYŚLEĆ JAK ANTROPOLOG, Gdańsk: GWP.

Smith, John Maynard i Eors Szathmary. 2000. TAJEMNICE PRZEŁOMÓW EWOLUCJI. OD NARODZIN ŻYCIA DO POWSTANIA MOWY LUDZKIEJ. Warszawa: PWN.

SOCJOLOGIA I ANTROPOLOGIA. STANOWISKA I KONTROWERSJE, pod redakcją Elżbiety Tarkowskiej, 1992, Wrocław: Wiedza o Kulturze.

Songin-Mokrzan, Marta. 2014. ZWROT KU ZAANGAŻOWANIU. STRATEGIE KONSTRUOWANIA NOWEJ TOŻSAMOŚCI ANTROPOLOGII. Łódź: Łódzkie Studia Etnograficzne LIII.

Spivak, Gayatri Chakravorty. 2011. STRATEGIE POSTKOLONIALNE. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Stomma, Ludwik. 1986, ANTROPOLOGIA KULTURY WSI POLSKIEJ XIX W., Warszawa: Pax.

Stone Linda. 2012. POKREWIEŃSTWO I PŁEĆ KULTUROWA. Kraków: WUJ.

Storey, John. 2003. STUDIA KULTUROWE I BADANIA KULTURY POPULARNEJ. Kraków: UJ.

Strinati, Dominic. 1998. WPROWADZENIE DO KULTURY POPULARNEJ. Poznań: Zysk i S-ka.

Stringer Christopher i Robin McKie. 1999, AFRYKAŃSKI EXODUS. POCHODZENIE CZŁOWIEKA WSPÓŁCZESNEGO. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Sulima, Roch. 2000, ANTROPOLOGIA CODZIENNOŚCI. Kraków: UJ.

SYMBOLE I SYMBOLIKA, 1991, pod redakcją Michała Głowińskiego, Warszawa: Czytelnik.

Szafrański, Adam A. 2000. „NOWA ANTROPOLOGIA” WOBEC DAWNIEJSZYCH KONCEPCJI RELIGII MAGII. Kraków: ZW NOMOS.

Szlendak, Tomasz. 2002. ARCHITEKTONIKA ROMANSU. Warszawa: Oficyna Naukowa.

----. 2005. LENIWE MASKOTKI, REKINY NA SMYCZY. W CO KULTURA KONSUMPCYJNA PRZEMIENIŁA MĘŻCZYZN I KOBIETY. Warszawa: Jacek Santorski i AW.

----. 2010. SOCJOLOGIA RODZINY. EWOLUCJA, HISTORIA, ZRÓŻNICOWANIE. Warszawa: WN PWN.

---- i Krzysztof Olechnicki. 2017. NOWE PRAKTYKI KULTUROWE POLAKÓW. MEGACEREMONIAŁY I SUBŚWIATY. Warszawa: WN PWN.

Szyjewski, Andrzej. 2001. ETNOLOGIA RELIGII. Kraków: ZW NOMOS.

----. 2005. SZAMANIZM. Kraków: WAM.

Szynkiewicz, Sławoj. 1992, POKREWIEŃSTWO. STUDIUM ETNOLOGICZNE, Warszawa: UW.

ŚWIAT CZŁOWIEKA – ŚWIAT KULTURY. ANTOLOGIA TEKSTÓW KLASYCZNEJ ANTROPOLOGII, pod redakcją Ewy Nowickiej i Małgorzaty Głowackiej-Grajper. 2007. Warszawa: WN PWN.

Tambiah, Stanley Jeyaraja. 2007. MAGIA, NAUKA, RELIGIA A ZAKRES RACJONALNOŚCI. Kraków: UJ.

TEREN W ANTROPOLOGII. PRAKTYKA BADAWCZA WE WSPÓŁCZESNEJ ANTROPOLOGII KULTUROWEJ. 2011. Pod redakcją Tarzycjusza Bulińskiego i Mariusza Kairskiego. Poznań: UAM.

Tokarska-Bakir, Joanna. 2000. OBRAZ OSOBLIWY. HERMENEUTYCZNA LEKTURA ŹRÓDEŁ ETNOGRAFICZNYCH. WIELKIE OPOWIEŚCI. Kraków: Universitas.

----. 2008. LEGENDY O KRWI. ANTROPOLOGIA PRZESĄDU. Warszawa: WAB.

TRADYCJA WYNALEZIONA, pod redakcją Erica Hobsbawma i Terence’a Rangera. 2008. Kraków: UJ.

Tyrała, Radosław. 2005, O JEDEN TAKSON ZA DUŻO. RASA JAKO KATEGORIA SPOŁECZNIE PROBLEMATYCZNA. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Urry, John. 2007. SPOJRZENIE TURYSTY. Warszawa: WN PWN.

Walczak, Bartłomiej. 2009, ANTROPOLOG JAKO INNY. OD PIERWSZYCH BADAŃ TERENOWYCH DO WYZWAŃ PONOWOCZESNEJ ANTROPOLOGII, Warszawa: Scholar.

Waligórski, Andrzej. 1973. ANTROPOLOGICZNA KONCEPCJA CZŁOWIEKA, Warszawa: PWN.

Wasilewski, Jerzy S. 2010. TABU. Warszawa: WUW.

Wedel Janine R. 2007. PRYWATNA POLSKA. Warszawa: Trio.

Wierciński, Andrzej. 1994, MAGIA ˙I ˙RELIGIA. SZKICE Z ANTROPOLOGII RELIGII, Kraków: ZW NOMOS.

Wilk, Richard R. i Lisa Cliggett. 2011. EKONOMIE I KULTURY. PODSTAWY ANTROPOLOGII EKONOMICZNEJ. Kraków: WUJ.

Willis, Paul. 2005, WYOBRAŹNIA ETNOGRAFICZNA. Kraków: UJ.

Woźnicki, Andrzej. 1994, W POSZUKIWANIU CZŁOWIEKA PIERWOTNEGO, Lublin: KUL.

Wrzesińska, Alicja. 2005. MWANA ZNACZY DZIECKO. Z AFRYKAŃSKICH TRADYCJI EDUKACYJNYCH. Warszawa: Dialog.

Wulf, Christoph. 2016. ANTROPOLOGIA. HISTORIA-KULTURA-FILOZOFIA. Warszawa: IFiS PAN.

Yoshino, Etosu. 1997. POLSCY CHŁOPI W XX WIEKU. PODEJŚCIE MIKRO-DESKRYPTYWNE. Warszawa: Semper.

Young, Richard J.C. 2012. POSTKOLONIALIZM. WPROWADZENIE. KRAKÓW: WUJ.

Zadrożyńska, Anna. 2001. TARGOWISKO RÓŻNOŚCI. SPOJRZENIE NA KULTURĘ WSPÓŁCZESNĄ. Warszawa: Twój Styl.

----. 2004. DAMY I GALANCI. O POLSKICH ZWYCZAJACH TOWARZYSKICH. Warszawa: Twój Styl.

ZAŁOŻENIA TEORII ASYMILACJI, 1980. Pod redakcją Hieronima Kubiaka i Andrzeja K. Palucha. Wrocław i inne: Ossolineum.

ZANIKAJĄCE GRANICE. ANTROPOLOGIZACJA NAUKI I JEJ DYSKURSÓW. 2009. Pod redakcją Adama Pomiecińskiego i Sławomira Sikory. Poznań: Biblioteka Telgte.

Ząbek, Maciej. 2007. BIALI I CZARNI. POSTAWY POLAKÓW WOBEC AFRYKI I AFRYKANÓW. Warszawa: DiG.

ZJAWISKO SZALEŃSTWA W KULTURZE. 2010. Pod redakcją Marty Kasprowicz, Sławomira Drelicha i Macieja Kopycińskiego. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

KP6_WG11 student potrafi wytłumaczyć wpływ kultury na różnego typu więzi społeczne

KP6_WG13 - ma rozszerzoną wiedzę o współczesnych zagadnieniach psychologii społecznej

KP6_WG17 - ma rozszerzoną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod badawczych i technik zbierania danych antropologicznych, zna ich ograniczenia

Umiejętności:

KP6_UW1 – student potrafi tworzyć nowe typologie lub reinterpretować typologie istniejące w odniesieniu do współczesnych zjawisk społecznych

KP6_UK2 - posiada rozszerzone umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne)

KP6_UO2 - potrafi przygotować prezentację multimedialną, potrafi prezentować wyniki badań w formie multimedialnej

Kompetencje społeczne:

KP6_KO2 – student jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role i jest świadomy roli kreatywnego kierowania zespołem ludzkim

KP6_KR4 - jest świadomy wielokierunkowych (zamierzonych i niezamierzonych) konsekwencji swoich działań

Metody i kryteria oceniania:

W y m a g a n i a

1. Zadaniem całego tego kursu jest wprowadzenie do problematyki antropologii społecznej i kulturowej. Dlatego też, choć uczęszczanie na wykłady nie jest obowiązkowe, to zachęcam do niego, zaś dokładna znajomość ich treści będzie sprawdzana podczas egzaminu. Samodzielnej interpretacji problemów służyć ma swoboda wypowiedzi i zadawania pytań podczas wykładu, przed nim, po nim oraz w trakcie dyżurów. Ta swoboda uzależniona będzie tylko od dostępnego czasu. "Trudne pytania" będą mile widziane.

2. N I C nie jest przymusowe w ramach „wykładowej części” tego kursu, w tym i zaliczenie go. To jest kwestia decyzji Studentki/Studenta. Regulamin studiów UwB jest głównym obowiązującym nas dokumentem. Z uwagi na niepewną sytuację pandemiczną, wiele związanych z tym kwestii może być na bieżąco regulowanych przez zarządzenia JM Rektora oraz Dyrekcji Instytutu Socjologii. Warunkiem wstępnym zaliczenia całego kursu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń.

„Końcowa ocena” z przedmiotu w I terminie jest wypadkową ocen z egzaminu i z ćwiczeń, w proporcji mniej więcej 60% za egzamin oraz 40% za ćwiczenia. „Ocena egzaminu”, przy obliczaniu oceny końcowej, uwzględni wyniki wszystkich terminów egzaminacyjnych. W terminach II i ewentualnie III ocena z ćwiczeń nie będzie brana pod uwagę, choć oczywiście wstępnie musi ona być pozytywna.

3. Sprawdziany (w tym egzamin) będą pisemne. Proszę się przygotowywać korzystając z treści wykładu oraz książek co najmniej z zestawu "Literatura podstawowa".

4. Wątpliwości dotyczące oceny ostatecznej mogą być rozstrzygnięte na korzyść studenta po odpowiednim dodatkowym sprawdzeniu wiedzy, o ile student zgłosi się osobiście na pierwszy zdefiniowany wyżej dyżur. Proszę pamiętać, że wszystko to dotyczy tylko pierwszego terminu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Radłowska
Prowadzący grup: Karolina Radłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest omówienie podstawowych zagadnień związanych z antropologią społeczno-kulturową. Studenci zapoznają się z podstawowymi kategoriami pojęciowymi tej dyscypliny wiedzy, jej zakresem problemowym, umiejscowieniem pośród innych nauk przyrodniczych, społecznych i humanistycznych, z metodami badawczymi antropologii.

Pełny opis:

OPIS:

- Profil studiów -- ogólnoakademicki

- Forma studiów -- stacjonarne

- Rodzaj przedmiotu -- obowiązkowy

- Dziedzina i dyscyplina nauki -- nauki społeczne, nauki socjologiczne

- Rok studiów / semestr rok II / semestr II

- Wymagania wstępne -- brak

- Liczba godzin dydaktycznych -- 30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń

- Metody dydaktyczne -- wykład, ćwiczenia, konsultacje

- Punkty ECTS -- 4

- Bilans nakładu pracy studenta -- udział w wykładach - 30 godzin; udział w ćwiczeniach - 30 godzin; udział w konsultacjach 10 godzin; udział w egzaminie - 1,2 godziny; przygotowanie do sprawdzianu i do egzaminu - 15 godzin; przygotowanie do ćwiczeń - 18,8 godziny; RAZEM 104 godziny, co odpowiada 4 punktom ECTS.

- Wskaźniki ilościowe -- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela -- 70,2 godziny, co odpowiada 2,7 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 33,8 godziny, co odpowiada 1,3 pkt ECTS.

Literatura:

literatura podstawowa:

Barth Fredrik, Andre Gingrich, Robert Parkin i Sydel Silverrman. 2007. ANTROPOLOGIA. JEDNA DYSCYPLINA, CZTERY TRADYCJE: BRYTYJSKA, NIEMIECKA, FRANCUSKA I AMERYKAŃSKA. Kraków: WUJ.;

Eller, Jack David. 2012. ANTROPOLOGIA KULTUROWA. GLOBALNE SIŁY, LOKALNE ŚWIATY, Kraków: WUJ.

Eriksen, Thomas Hylland. 2009. MAŁE MIEJSCA, WIELKIE SPRAWY. WPROWADZENIE DO ANTROPOLOGII SPOŁECZNEJ I KULTUROWEJ. Warszawa: Volumen.

Hann Chris. 2008. ANTROPOLOGIA SPOŁECZNA. Kraków: WUJ.

--------------------

Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, red. A. Mencwel, Warszawa 2004

W. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Wyd. Zysk i S-ska, Poznań 1998

Elementy teorii antropologicznej, M. Kempny, E. Nowicka red. Warszawa 2003

Świat człowieka- świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, E. Nowicka, M. Głowacka- Grajper, Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca:

część A sylabusa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)