University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Analiza przekazów wizualnych

General data

Course ID: 440-SS2-2APW
Erasmus code / ISCED: 14.252 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Analiza przekazów wizualnych
Organizational unit: Institute of Sociology
Course groups: (in Polish) 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty specjalnościowe
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

(in Polish) specjalizacyjne

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Zajęcia w formie konwersatorium dotyczą zagadnienia analizy przekazów wizualnych. Przekazy wizualne rozpatrywane są w ramach zajęć jako forma komunikacji wizualnej. Temat przedstawiony zostanie od strony teoretycznej z jak najszerszej perspektywy, aby ukazać złożoność zjawiska, jakim jest komunikacja wizualna u człowieka. Na poziomie teoretycznym uwzględniona zostanie perspektywa ewolucyjna, poznawcza, socjologiczna oraz antropologiczna (etnograficzna). Przedmiotem konwersatorium będą wybrane przekazy wizualne analizowane na podstawie krytycznej lektury tekstów. W ramach zajęć omówione zostaną również podstawowe techniki i perspektywy analizy przekazów wizualnych ze szczególnym uwzględnieniem ich wykorzystania w badaniach jakościowych.

Full description: (in Polish)

• Profil studiów - ogólnoakademicki.

• Rodzaj przedmiotu–specjalistyczny

• Dziedzina i dyscyplina nauki –nauki socjologiczne, socjologia

• Rok studiów/semestr– rok 2 (IIst.) /semestr I

• Wymagania wstępne–brak

• Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć–15 godzin konwersatorium.

• Metody dydaktyczne –prezentacja multimedialna, dyskusja, projekt grupowy, konsultacje

• Punkty ECTS – 3

• Bilans nakładu pracy studenta – udział w konwersatorium – 15 godzin, udział w konsultacjach – 15 godzin, przygotowanie do konwersatorium- 30 godzin, przygotowanie projektu grupowego- 15 godzin.

• Wskaźniki ilościowe – np. nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godzin, co odpowiada 1,8 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS

Bibliography: (in Polish)

Literatura bazowa:

ROSE Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, PWN, Warszawa 2010.

BANKS Marcus, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2009.

PINK Sarah, Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.

Literatura obowiązkowa (według zakresu tematów):

Ramachandran, V. S. (2012). Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. O czym mówi mózg?. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, (rozdział 7 i 8)

Dutton D. (2019) Instynkt sztuki, przeł. Luty J. Wydawnictwo Copernicus Center Press, (rozdział 1. Pejzaż i pragnienie).

Sztompka P., Wyobraźnia wizualna i socjologia [w:] Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Kraków 2012.

PINK Sarah, Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009. (rozdział 1 i 2).

Dukaj J. (2019) Po piśmie, Wydawnictwo Literackie, Kraków, podrozdział II (Wyzwalanie z pisma) oraz III (Ku sztuce transferu bezpośredniego).

Turner, T. S. (2012). The social skin. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 2(2), 486-504.

Rivière, P. (1994). WYSINWYG in Amazonia. Journal of the Anthropological Society of Oxford, 25(3), 255-262.

ROSE Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, PWN, Warszawa 2010. (rozdział 1 i 12)

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kształcenia

KA7_WG5 - Student(ka) ma rozszerzoną wiedzę na temat ujęć teoretycznych i paradygmatów badawczych dotyczących przemian współczesnego społeczeństwa polskiego

KA7_WK6 - Student(ka) posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zróżnicowania narodowo-etnicznego współczesnego świata zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym

KA7_WG11 - Student(ka) posiada rozszerzona wiedzę na temat relacji komunikacji i mediów w nowoczesnym społeczeństwie w aspekcie socjologicznym, kulturowym, politycznym, ekonomicznym

KA7_WG20 - Student(ka) ma rozszerzoną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod badawczych i technik zbierania danych, zna ich ograniczenia

Umiejętności

KA7_UW6 - Student(ka) potrafi dokonać analizy danych jakościowych oraz ocenić ich wartość i ograniczenia w procesie badawczym

KA7_UW7 - Student(ka) potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy

KA7_UW8 - Student(ka) potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze podejmuje próby ich falsyfikacji, krytycznie odnosi się do otrzymanych wniosków.

KA7_UK2 - Student(ka) posiada rozszerzone umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne)

KA7_UK3 - Student(ka) potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problematyką z wykorzystaniem źródeł socjologicznych

KA7_UO2 - Student(ka) potrafi przygotować prezentację multimedialną, potrafi prezentować wyniki badań w formie multimedialnej

Kompetencje społeczne

KA7_KO1 - Student(ka) jest otwarty na przekazywanie swojej wiedzy.

KA7_KO2 - Student(ka) jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role i jest świadomy roli kreatywnego kierowania zespołem ludzkim.

KA7_KR1 - Student(ka) Ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą do zaliczenia kursu jest obecność na konwersatorium (dopuszczalna jedna nieobecność) oraz aktywne uczestnictwo w dyskusjach. Studenci będą oceniani na podstawie merytorycznego udziału w zajęciach oraz przygotowania pracy semestralnej - grupowego projektu badawczego w oparciu o analizę materiałów wizualnych wraz z prezentacją.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)