Prognozowanie sprzedaży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 450-ZS1-2SPSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.301
|
Nazwa przedmiotu: | Prognozowanie sprzedaży |
Jednostka: | Instytut Zarządzania |
Grupy: |
Zarządzanie 1 stopień 2 rok Stacjonarne lato |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Matematyka 450-ZS1-1MAT |
Założenia (lista przedmiotów): | Matematyka 450-ZS1-1MAT |
Założenia (opisowo): | Dydaktyka dotyczy prognozowania w procesów gospodarczych, w szczególności sprzedaży. Znajomość matematyki (kurs przedmiotu: 450-ZS1-1MAT). |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do prognozowania sprzedaży w przedsiębiorstwie przy wykorzystaniu różnych metod prognostycznych. Studenci są zapoznawani z zarówno teoretycznymi podstawami metod prognozowania gospodarczego, jak również ich praktycznym wykorzystaniem. Studenci poznają aspekty prognozowania ze szczególnym uwzględnieniem skali mikroekonomicznej. Poznają również uwarunkowania i ograniczenia stawiane przez wachlarz dostępnych metod prognostycznych oraz źródeł danych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: moduł 6b, specjalnościowy Dziedzina: nauki społeczne; dyscyplina: nauki o zarządzaniu i jakości Rok studiów /semestr: II-gi rok/semestr 4-ty Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): znajomość zagadnień matematyki (0300-ZS1-1MAT) Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń Punkty ECTS: 4 pkt Bilans nakładu pracy studenta- rodzaj aktywności studenta (liczba godzin: 100h): - udział w wykładach: 15h - udział w ćwiczeniach: 30h - przygotowanie do egzaminu końcowego i wcześniej kolokwium: 17,5h - przygotowanie się do ćwiczeń: 30h - udział w konsultacjach: 6h - udział w egzaminie końcowym: 1,5h Wskaźniki ilościowe- nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 52,5h (2,1 pkt ECTS) - o charakterze praktycznym 30 1,2 pkt Metody dydaktyczne: wykład monograficzny i konwersatoryjny z prezentacją multimedialną i prezentacją przykładów, ćwiczenia w formie zadań rozwiązywanych na komputerach zwłaszcza z wykorzystaniem MS EXCEL oraz prezentacją przykładów; w przypadku konieczności synchronicznego online kształcenia zdalnego- wykorzystanie platformy EDUPORTAL; wykorzystana będzie baza danych NOTORIASERWIS (nabyta w ramach projektu: „Zwiększenie kompetencji kadry dydaktycznej Uniwersytetu w Białymstoku z zakresu projektowania uniwersalnego” (POWR.03.04.00-00-KP15/21). |
Literatura: |
Podstawowa: Barteczko Krzysztof, Bocian Andrzej F., Prognozowanie i symulacje procesów gospodarczych, Wyd. UwB, Białystok 2010. Cieślak Maria (red.), Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowanie, PWN, Warszawa 2011. Zeliaś Aleksander, Pawełek Barbara, Wanat Stanisław, Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania, PWN, Warszawa 2008. Uzupełniająca: Nicolas Carnor, Vincent Koen and Bruno Tissot. Economic forecasting and policy, Basingstoke, New York: Palgrave Macmillan, 2011. Nowak Edward, Zarys metod ekonometrii, PWN, Warszawa 2006. Bazy danych, w tym: NBP, ECB, GUS, Eurostatu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 2SPSP_W01 - Student zna i rozumie podstawowe metody prognozowania i narzędzia informatyczne (Excel, internetowe bazy danych) gromadzenia, analizy oraz prezentacji danych w zakresie sprzedaży oraz stałych i zmiennych mających na nią wpływ (KA6_WK6) Umiejętności 2SPSP_U01 - Student potrafi prawidłowo analizować oraz interpretować przyczyny i przebieg procesu sprzedaży, a także czynników mających na nią wpływ (na podstawie wykonanych prognoz i zebranych danych) (KA6_UW1) 2SPSP_U02 - Student potrafi pozyskiwać dane do analizowania i prognozowania sprzedaży z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dyscypliny nauk o zarządzaniu (KA6_UW2) 2SPSP_U03 - Student potrafi rozstrzygać dylematy decyzyjne w zakresie sprzedaży na podstawie otrzymanych prognoz, interpretuje je bazując na swojej wiedzy i proponuje odpowiednie ich rozwiązania (KA6_UW4) 2SPSP_U04 - Student potrafi analizować i interpretować zjawiska społeczne z otoczenia organizacji i rozumie ich skutki dla działalności sprzedażowej przedsiębiorstwa (KA6_UW5) |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: - ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie rozwiązywanych na ćwiczeniach zadań oraz kolokwium (aktywność na zajęciach, projekt grupowy, zaliczenie kolokwium); konieczne jest uzyskanie ponad 50% możliwych do zdobycia punktów; - wykłady: egzamin końcowy (wcześniej udział w wykładach), do którego dopuszczeni zostaną studenci posiadający zaliczenie ćwiczeń; test (konieczne jest uzyskanie ponad 50% możliwych do zdobycia punktów). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.