Historia wczesnonowożytna (XVI-XVIII wiek)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 470-HS1-2HWN |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Historia wczesnonowożytna (XVI-XVIII wiek) |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami politycznymi, wyznaniowymi, gospodarczymi, ustrojowymi w Rzeczypospolitej i świecie w okresie od XVI do końca wieku XVIII. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami politycznymi, wyznaniowymi, gospodarczymi, ustrojowymi w Rzeczypospolitej i świecie w okresie od XVI do końca wieku XVIII. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia Rok studiów: II Semestr: I Konwersatorium i wykład: 60+60 godz. Punkty ECTS: 10 Bilans nakładu pracy studenta: 250 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach konwersatorium: 30x2 godz.= 60 godz. - udział studenta w zajęciach wykładowych: 30x2 godz.= 60 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 30x2godz.= 60 godz. - przygotowanie do zaliczenia konwersatorium: 10 godz. - zaliczenie konwersatorium: 2 godz. - udział w konsultacjach: 6 godz. - zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 30 godz. - przygotowanie do egzaminu: 20 godz. - egzamin: 2 godz. Razem: 60+60+60+10+2+6+30+20+2= 250 godz. (250:25=10 ECTS) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60+60+2+6+2 = 130 godz. (5,2 ECTS) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60+10+30+20 = 120 (4,8 ECTS) Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie |
Literatura: |
Literatura ogólna: Augustyniak U., Historia Polski 1572–1795, Warszawa 2008. Gierowski J., Historia Polski 1492–1864, Warszawa 1972. Kersten A., Maciszewski J., Historia powszechna 1648-1789, Warszawa 1971. Markiewicz M., Historia Polski 1492–1795, różne wydania. Mikulski K., Wijaczka J., Historia powszechna XV–XVIII, Warszawa 2011. Rostworowski E., Historia powszechna. Wiek XVIII, różne wydania. Wielka historia Polski, t. 4 – S. Grzybowski, Dzieje Polski i Litwy (1506-1648), Kraków 2000. Wielka historia Polski, t. 5 – J.A. Gierowski, Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648- 1763), Kraków 2001. Wielka historia świata, t. 6: Narodziny świata nowożytnego 1453–1605 – S. Grzybowski, Kraków 2017. Wielka historia świata, t. 7: Świat w XVII wieku – P. Franaszek i in., Kraków 2017. Wójcik Z., Historia powszechna XVI–XVII wieku, różne wydania. Wyczański, A., Historia Powszechna. Wiek XVI, różne wydania. Wyczański, A., Wschód i zachód Europy w początkach doby nowożytnej, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG1: zna i rozumie wybrane zagadnienia powszechnej epoki nowożytnej w ujęciu chronologicznym i tematycznym KP6_WG2: ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii nowożytnej na dawnych i współczesnych ziemiach polskich KP6_WG3: zna podstawowe nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne KP6_WG4: wykazuje znajomość historii porównawczej w zakresie historii nowożytnej KP6_WG5: zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości KP6_WG6: zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej KP6_WG7: rozumie, w stopniu zaawansowanym, podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym KP6_WG9: zna główne kierunki rozwoju badań historycznych w zakresie epoki nowożytnej (historia polityczna, społeczna, gospodarcza, wojskowa, kultury, rodziny), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie KP6_WG10: ma zaawansowaną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych KP6_WK2: wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia nt. historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym KP6_WK4: rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi KP6_WK5: rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej KP6_WK6: rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych kontekstach nt. epoki nowożytnej KP6_UW1: samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny nt. historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW2: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historii nowożytnej KP6_UW3: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UW4: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami KP6_UW5: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej KP6_UW7: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną do interpretacji wydarzeń politycznych z historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej KP6_UK5: potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na tematy z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej KP6_UK6: potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej KP6_UO1: uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni KP6_UU1: samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę z zakresu historii nowożytnej w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_KK1: ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy w odniesieniu do historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, jak też własnych umiejętności warsztatowych, a przy tym rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. KP6_KK3: ma umiejętność formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii nowożytnej, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych KP6_KO3: podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę (kolokwium) Wykład: egzamin (ustny i pisemny). Przystąpienie do egzaminu uwarunkowane jest uprzednim zaliczeniem ćwiczeń z historii wczesnonowożytnej Ćwiczenia: kolokwium Progi punktowe prac pisemnych: bardzo dobry – co najmniej 91% dobry plus – co najmniej 81% dobry – co najmniej 71% dostateczny plus – co najmniej 61% dostateczny – co najmniej 51% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kaźmierczyk, Monika Kozłowska-Szyc, Cezary Kuklo, Marzena Liedke | |
Prowadzący grup: | Ewa Kaźmierczyk, Monika Kozłowska-Szyc, Cezary Kuklo, Marzena Liedke | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami politycznymi, wyznaniowymi, gospodarczymi, ustrojowymi w Rzeczypospolitej i świecie w okresie od XVI do końca wieku XVIII. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia Rok studiów: II Semestr: I Konwersatorium i wykład: 60+60 godz. Punkty ECTS: 10 Bilans nakładu pracy studenta: 250 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach konwersatorium: 30x2 godz.= 60 godz. - udział studenta w zajęciach wykładowych: 30x2 godz.= 60 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 30x2godz.= 60 godz. - przygotowanie do zaliczenia konwersatorium: 10 godz. - zaliczenie konwersatorium: 2 godz. - udział w konsultacjach: 6 godz. - zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 30 godz. - przygotowanie do egzaminu: 20 godz. - egzamin: 2 godz. Razem: 60+60+60+10+2+6+30+20+2= 250 godz. (250:25=10 ECTS) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60+60+2+6+2 = 130 godz. (5,2 ECTS) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60+10+30+20 = 120 (4,8 ECTS) Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta |
|
Uwagi: |
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.