Seminarium magisterskie cz. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 470-HS2-1SMGR2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie cz. 2 |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Realizacja przez studiujących zgodnie ze standardami akademickimi projektu badawczego w postaci rozprawy magisterskiej. Praktyczne wykorzystanie przez studentów umiejętności nabytych w trakcie studiów i ich doskonalenie w trakcie przygotowania i napisania pracy magisterskiej |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne 2 stopnia Status przedmiotu – dyplomowy, obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr: rok I, semestr 2 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Dobra znajomość historii najnowszej Liczba godzin zajęć dydaktycznych – 30 Metody dydaktyczne Zadanie projektowe, praca pisemna, dyskusja, analiza źródeł, konsultacje Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30 godz. Udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 10 godz. Realizacja zadań projektowych i prac pisemnych: 60 godz. Razem…………………………………………………....................................100 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz.- 2 pkt ECTS Łącznie 4 pkt ECTS |
Literatura: |
Lektura podstawowa: Zasady przygotowywania pracy magisterskiej na kierunku HISTORIA Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytet w Białymstoku M. Antczak, A. Nowacka, Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć i stosować: podręcznik, Warszawa 2009. A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001. J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997. W. Werner, Wprowadzenie do historii, Warszawa 2022 (lub wcześnejsze) Literatura uzupełniająca: B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000. E. Mierzwa, Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001. I. Ihnatowicz, A. Biernat, Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003. J. Boć, Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1994. M. Węglińska, Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Warszawa 2016. Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: KP7_WG1 w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w historii najnowszej Polski KP7_WG2 metody i problemy badań historii politycznej, społecznej, gospodarczej, kultury, regionu. KP7_WG3 ma pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii Polski XX w. tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym KP7_WG4 w pogłębionym stopniu zagadnienia historii powszechnej XX w. oraz dorobek historiografii w tym zakresie KP7_WG8 w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych, KP7_WG10 w pogłębionym stopniu wiedzę z zakresu metodologii historii KP7_WK1 relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi i społeczeństw KP7_WK2 wpływ podłoża narodowego i kulturowego na różne stanowiska reprezentowane w naukach historycznych KP7_WK4 dogłębnie zasady ochrony praw własności intelektualnej na potrzeby przygotowywanej pracy magisterskiej i innych projektów Absolwent potrafi: KP7_UW1 Samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji KP7_UW2 formułować tematy badawcze; stosując metody i techniki badań w zakresie wybranej dziedziny historii oraz posługując się teoriami i paradygmatami badawczymi KP7_UW3 analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci, przeprowadzając ich pogłębioną krytykę KP7_UW4 analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp KP7_UW5 korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu, stosując różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań KP7_UW6 przygotować w języku ojczystym pracę magisterską z aparatem krytycznym, poprawnie stosując różnorodne formy pisarstwa historycznego KP7_UK1 prowadzić debatę, skutecznie argumentując i uzasadniając swoje stanowisko w dyskusji naukowej z wykorzystaniem wiedzy i własnego doświadczenia badawczego, jak też poglądów reprezentantów różnych nurtów historiograficznych KP7_UK2 komunikować się w języku ojczystym oraz wybranym języku obcym nowożytnym na poziomie B2+ z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla nauk historycznych i pokrewnych KP7_UO2 współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role KP7_UU1 planować oraz uczyć się przez całe życie, doskonaląc kwalifikacje własne oraz innych Absolwent jest gotów do: KP7_KK1 krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad różnorodnymi aspektami historii KP7_KK2 zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych KP7_KK3 zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów KP7_KO1 aktywnego uczestnictwa w dyskusjach historycznych i aktualnych debatach oraz w przekazywania informacji o nich osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców KP7_KO2 promowania tradycji oraz dziedzictwa historycznego i kulturowego Polski, swojego regionu i Europy KP7_KO3 aktywnego propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w różnych środowiskach KP7_KR1 dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z pracą historyką KP7_KR2 ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych KP7_KR3 poszanowania odmiennych od własnych teorii i poglądów oraz prowadzenia polemiki z nimi w sposób etyczny i kulturalny KP7_KR4 do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazując odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne KP7_KR5 wykazywania niezależności i samodzielności myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech |
Metody i kryteria oceniania: |
- zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach i realizacji zadań związanych z przygotowaniem pracy magisterskiej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Kuklo, Tomasz Mojsik, Joanna Sadowska, Krystyna Szelągowska, Grzegorz Zackiewicz | |
Prowadzący grup: | Cezary Kuklo, Tomasz Mojsik, Joanna Sadowska, Krystyna Szelągowska, Grzegorz Zackiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.