Technologia informacyjna i kompetencje akademickie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 470-HS2-1TIKA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna i kompetencje akademickie |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne: dobra znajomość i umiejętność posługiwania się systemem Windows, programami pakietu MS Office/ OpenOffice / LibreOffice |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uporządkowanie i pogłębienie nabytej wcześniej przez studentów wiedzy na temat systemów komputerowych i pakietów oprogramowania oraz ich praktycznego zastosowania w zakresie przydatnym studentów (wspomaganie procesu nauczania). Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do świadomego i bezpiecznego posługiwania się komputerem, jego oprogramowaniem oraz wykorzystania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w nowych dziedzinach. Ponadto wypracowanie umiejętności doboru odpowiednich narzędzi informatycznych do określonych zadań oraz przygotowanie studentów do świadomego uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym. Ponadto celem zajęć jest uporządkowanie i pogłębienie kompetencji akademickich, potrzebnych studentowi w dalszej edukacji w ramach kierunku, w pracy badawczej i zawodowej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia Rok studiów: studia II stopnia, I Semestr: 2 Konwersatorium: 30 godz. Punkty ECTS: 3 Wymagania wstępne: dobra znajomość i umiejętność posługiwania się systemem Windows, programami pakietu MS Office/ OpenOffice / LibreOffice Bilans nakładu pracy studenta: 75 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach seminaryjnych: 30 godz. (1,2 ECTS) - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 15 godz. (0,6 ECTS) - samodzielna praca studenta: 30 godz. (1,2 ECTS) Razem: 75 godz.(75:25 = 3 ECTS) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. (1,8 ECTS) Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Celem jest przyswojenie podstawowej wiedzy i umiejętności sprawnego funkcjonowania w teleinformatycznym »układzie scalonym« współczesnego świata w sposób świadomy i celowy; zapoznanie z zakresem możliwości przykładowych kierunkowych aplikacji i ich miejsca w systemie publikacji, wymiany informacji i kooperacji; przyswojenie wiedzy pozwalającej na samodzielną ocenę i dobór właściwego oprogramowania jako narzędzi do wykonywania określonych prac. Prezentacja i związana z tym wstępna praktyka prowadzić będzie od aplikacji tak podstawowych, jak edytory tekstu, przez oprogramowanie służące do wizualizacji i składu publikacji, narzędzia cyfryzacji, archiwizacji i wymiany dzieł, telekomunikacji, po systemy edycji multimediów: audycji i filmów (audycji telewizyjnych). Osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów kształcenia i uzyskanie zaliczenie wymaga poświęcenia poza zajęciami dodatkowych 10 godzin na samodzielną naukę i wykonanie wymaganych prac. Sprawdzianem finalnym będzie samodzielne wykonanie bloga na zadany przez prowadzącego temat i jego publikacja w internecie. Ponadto student po ukończonym kursie powinien mieć podstawową wiedzę o specyfice pracy naukowej i pracy na uczelnie wyższej. Potrafi także korzystać z baz danych i portali naukowych oraz z różnorakiego oprogramowania wspomagającego proces prowadzenia badań i publikacji. Co więcej powinien znać specyfikę i procedury typowe dla naukowego rynku wydawniczego, ze szczególnym uwzględnieniem czasopism naukowych. |
Literatura: |
Windows Azure Platforma Cloud Computing dla programistów, praca zbiorowa. https://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/darmowe-aplikacje-mobilne-ktore-kazdy-powinien-znac/41f8318 https://www.pcworld.pl/ranking/55-najlepszych-aplikacji-mobilnych,404292.html https://prnews.pl/aplikacje-mobilne-nowy-wymiar-internetu-27732 https://www.dobreprogramy.pl/Urzadzenia-mobilne,Programy,Windows,883.html http://www.excelszkolenie.pl/index.htm Andy Wibbels, Prowadź blog! Przewodnik dla małych firm. Tomek Tomczyk (Kominek), Blog. Pisz, kreuj, zarabiaj. http://mlodytechnik.pl/m-technik/28457-testujemy-aplikacje-dla-ucznia-i-studenta http://warsztathistoryka.uni.lodz.pl/podstrony/technologie.html Izabela Kościów, Jak założyć bloga - poradnik dla początkujących. Kompetencje akademickie: Literatura uzupełniająca U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2008. A. Swierzawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999. P. Zendrowski, Praca magisterska, licencjat: krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, Warszawa 2009. J. Zieliński, Metodologia pracy naukowej, Warszawa 2012. Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce, https://www.bip.pw.edu.pl/Wladze/Zespoly-Rady-Komisje-Kapituly-Rzecznicy-Koordynatorzy/Archiwum/kadencja-2012-2016/Komisja-ds.-Etyki-Zawodowej/Materialy-pomocnicze/Dobre-praktyki-w-procedurach-recenzyjnych-w-nauce Commitee on Publication Ethics, https://publicationethics.org/ SCOPUS Web of Science Academia.edu Researchgate.net Warsztat Badacza, https://ekulczycki.pl UNESCO Recommendation on Open Science, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949 |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG10 Student dysponuje w pogłębionym stopniu wiedzę z zakresy metodologii historii. KP7_WK3 Student zna i rozumie wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne. KP7_WK4 Student zna i rozumie dogłębnie zasady ochrony praw własności intelektualnej na potrzeby przygotowywanej pracy magisterskiej i innych projektów; KP7_UW1 – Student potrafi samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji; KP7_UW3 – Student potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci, przeprowadzając ich pogłębioną krytykę; KP7_UW4 – Student potrafi analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp.; KP7_UW5 – Student potrafi korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu, stosując różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań; KP7_UW6 – Student potrafi przygotować w języku ojczystym tekst naukowy z aparatem krytycznym, poprawnie stosując różnorodne formy pisarstwa historycznego. KP7_UK1 – Student potrafi prowadzić debatę, skutecznie argumentując i uzasadniając swoje stanowisko w dyskusji naukowej z wykorzystaniem wiedzy i własnego doświadczenia badawczego, jak też poglądów reprezentantów różnych nurtów historiograficznych. KP7_UK2 – Student potrafi komunikować się w języku ojczystym oraz wybranym języku obcym nowożytnym na poziomie B2+ z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla nauk historycznych i pokrewnych. KP7_UO1 – Student potrafi kierować pracę zespołu lub wykonywać zadania badawcze we współpracy z innymi członkami zespołu, w tym również reprezentującymi różne dyscypliny wiedzy oraz różne kręgi kulturowe. KP7_UO2 – Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; KP7_KK1 – Student jest gotów do krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad różnorodnymi aspektami historii. KP7_KK3 – Student jest gotów do zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów. KP7_KO1 – Student jest gotów do aktywnego uczestnictwa w dyskusjach historycznych i aktualnych debatach oraz w przekazywaniu informacji o nich osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców. KP7_KR1 – Student jest gotów do dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z pracą historyka. KP7_KR2 – Student jest gotów do ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych. KR7_KR4 – Student jest gotów do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazując odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
praca z projektem, ćwiczenia laboratoryjne indywidualne i grupowe z wykorzystaniem technik multimedialnych i komputerowych, przygotowanie prezentacji multimedialnej, dyskusja |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Mojsik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Mojsik, Mirosław Przeździecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.