Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia informacyjna i kompetencje akademickie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 470-HS2-1TIKA
Kod Erasmus / ISCED: 08.352 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia informacyjna i kompetencje akademickie
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: 2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kształcenia ogólnego

Założenia (opisowo):

Wymagania wstępne: dobra znajomość i umiejętność posługiwania się systemem Windows, programami pakietu MS Office/ OpenOffice / LibreOffice

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest uporządkowanie i pogłębienie nabytej wcześniej przez studentów wiedzy na temat systemów komputerowych i pakietów oprogramowania oraz ich praktycznego zastosowania w zakresie przydatnym studentów (wspomaganie procesu nauczania). Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do świadomego i bezpiecznego posługiwania się komputerem, jego oprogramowaniem oraz wykorzystania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w nowych dziedzinach. Ponadto wypracowanie umiejętności doboru odpowiednich narzędzi informatycznych do określonych zadań oraz przygotowanie studentów do świadomego uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym.

Ponadto celem zajęć jest uporządkowanie i pogłębienie kompetencji akademickich, potrzebnych studentowi w dalszej edukacji w ramach kierunku, w pracy badawczej i zawodowej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia

Rok studiów: studia II stopnia, I

Semestr: 2

Konwersatorium: 30 godz.

Punkty ECTS: 3

Wymagania wstępne: dobra znajomość i umiejętność posługiwania się systemem Windows, programami pakietu MS Office/ OpenOffice / LibreOffice

Bilans nakładu pracy studenta: 75 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):

- udział studenta w zajęciach seminaryjnych: 30 godz. (1,2 ECTS)

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami 15 godz. (0,6 ECTS)

- samodzielna praca studenta: 30 godz. (1,2 ECTS)

Razem: 75 godz.(75:25 = 3 ECTS)

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. (1,8 ECTS)

Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta

Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.

Celem jest przyswojenie podstawowej wiedzy i umiejętności sprawnego funkcjonowania w teleinformatycznym »układzie scalonym« współczesnego świata w sposób świadomy i celowy; zapoznanie z zakresem możliwości przykładowych kierunkowych aplikacji i ich miejsca w systemie publikacji, wymiany informacji i kooperacji; przyswojenie wiedzy pozwalającej na samodzielną ocenę i dobór właściwego oprogramowania jako narzędzi do wykonywania określonych prac.

Prezentacja i związana z tym wstępna praktyka prowadzić będzie od aplikacji tak podstawowych, jak edytory tekstu, przez oprogramowanie służące do wizualizacji i składu publikacji, narzędzia cyfryzacji, archiwizacji i wymiany dzieł, telekomunikacji, po systemy edycji multimediów: audycji i filmów (audycji telewizyjnych).

Osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów kształcenia i uzyskanie zaliczenie wymaga poświęcenia poza zajęciami dodatkowych 10 godzin na samodzielną naukę i wykonanie wymaganych prac.

Sprawdzianem finalnym będzie samodzielne wykonanie bloga na zadany przez prowadzącego temat i jego publikacja w internecie.

Ponadto student po ukończonym kursie powinien mieć podstawową wiedzę o specyfice pracy naukowej i pracy na uczelnie wyższej. Potrafi także korzystać z baz danych i portali naukowych oraz z różnorakiego oprogramowania wspomagającego proces prowadzenia badań i publikacji. Co więcej powinien znać specyfikę i procedury typowe dla naukowego rynku wydawniczego, ze szczególnym uwzględnieniem czasopism naukowych.

Literatura:

Windows Azure Platforma Cloud Computing dla programistów, praca zbiorowa.

https://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/darmowe-aplikacje-mobilne-ktore-kazdy-powinien-znac/41f8318

https://www.pcworld.pl/ranking/55-najlepszych-aplikacji-mobilnych,404292.html

https://prnews.pl/aplikacje-mobilne-nowy-wymiar-internetu-27732

https://www.dobreprogramy.pl/Urzadzenia-mobilne,Programy,Windows,883.html

http://www.excelszkolenie.pl/index.htm

Andy Wibbels, Prowadź blog! Przewodnik dla małych firm.

Tomek Tomczyk (Kominek), Blog. Pisz, kreuj, zarabiaj.

http://mlodytechnik.pl/m-technik/28457-testujemy-aplikacje-dla-ucznia-i-studenta

http://warsztathistoryka.uni.lodz.pl/podstrony/technologie.html

Izabela Kościów, Jak założyć bloga - poradnik dla początkujących.

Kompetencje akademickie:

Literatura uzupełniająca

U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2008.

A. Swierzawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999.

P. Zendrowski, Praca magisterska, licencjat: krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, Warszawa 2009.

J. Zieliński, Metodologia pracy naukowej, Warszawa 2012.

Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce, https://www.bip.pw.edu.pl/Wladze/Zespoly-Rady-Komisje-Kapituly-Rzecznicy-Koordynatorzy/Archiwum/kadencja-2012-2016/Komisja-ds.-Etyki-Zawodowej/Materialy-pomocnicze/Dobre-praktyki-w-procedurach-recenzyjnych-w-nauce

Commitee on Publication Ethics, https://publicationethics.org/

SCOPUS

Web of Science

Academia.edu

Researchgate.net

Warsztat Badacza, https://ekulczycki.pl

UNESCO Recommendation on Open Science, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949

Efekty uczenia się:

KP7_WG10 Student dysponuje w pogłębionym stopniu wiedzę z zakresy metodologii historii.

KP7_WK3 Student zna i rozumie wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne.

KP7_WK4 Student zna i rozumie dogłębnie zasady ochrony praw własności intelektualnej na potrzeby przygotowywanej pracy magisterskiej i innych projektów;

KP7_UW1 – Student potrafi samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji;

KP7_UW3 – Student potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci, przeprowadzając ich pogłębioną krytykę;

KP7_UW4 – Student potrafi analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp.;

KP7_UW5 – Student potrafi korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu, stosując różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań;

KP7_UW6 – Student potrafi przygotować w języku ojczystym tekst naukowy z aparatem krytycznym, poprawnie stosując różnorodne formy pisarstwa historycznego.

KP7_UK1 – Student potrafi prowadzić debatę, skutecznie argumentując i uzasadniając swoje stanowisko w dyskusji naukowej z wykorzystaniem wiedzy i własnego doświadczenia badawczego, jak też poglądów reprezentantów różnych nurtów historiograficznych.

KP7_UK2 – Student potrafi komunikować się w języku ojczystym oraz wybranym języku obcym nowożytnym na poziomie B2+ z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla nauk historycznych i pokrewnych.

KP7_UO1 – Student potrafi kierować pracę zespołu lub wykonywać zadania badawcze we współpracy z innymi członkami zespołu, w tym również reprezentującymi różne dyscypliny wiedzy oraz różne kręgi kulturowe.

KP7_UO2 – Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;

KP7_KK1 – Student jest gotów do krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad różnorodnymi aspektami historii.

KP7_KK3 – Student jest gotów do zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów.

KP7_KO1 – Student jest gotów do aktywnego uczestnictwa w dyskusjach historycznych i aktualnych debatach oraz w przekazywaniu informacji o nich osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców.

KP7_KR1 – Student jest gotów do dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z pracą historyka.

KP7_KR2 – Student jest gotów do ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych.

KR7_KR4 – Student jest gotów do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazując odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne.

Metody i kryteria oceniania:

praca z projektem, ćwiczenia laboratoryjne indywidualne i grupowe z wykorzystaniem technik multimedialnych i komputerowych, przygotowanie prezentacji multimedialnej, dyskusja

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Mojsik
Prowadzący grup: Tomasz Mojsik, Mirosław Przeździecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)