Nauki społeczne w warsztacie naukowym historyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 470-HS2-2NSWH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki społeczne w warsztacie naukowym historyka |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystywania warsztatu i dorobku wybranych nauk społecznych w badaniach historycznych |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Status przedmiotu – przedmiot podstawowy, obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne, historia Rok studiów II, semestr zimowy Wymagania wstępne - znajomość metodologii historii (z zakresu przedmiotów: vademecum studiów historycznych oraz historia historiografii z elementami metodologii) Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 30 godz. wykładu Metody dydaktyczne – wykład, prezentacja multimedialna, analiza tekstu, dyskusja Punkty ECTS - 4 Bilans nakładu pracy studenta: 100 godz. (uczestnictwo w zajęciach 30 godz., przygotowanie do egzaminu 70 godz.) Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz., 2 pkt. ECTS- Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie |
Literatura: |
PODSTAWOWA: Babbie E., Podstawy nauk społecznych, Warszawa 2008. Burke P., Historia i teoria społeczna, Warszawa-Kraków 2000. Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2001. Nowak S, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2006. UZUPEŁNIAJĄCA: Arendt H., Korzenie totalitaryzmu, Warszawa 1989. Ariès P., Historia dzieciństwa, Warszawa 2010. Babbie E., Podstawy nauk społecznych, Warszawa 2008. Burke P., Historia i teoria społeczna, Warszawa-Kraków 2000. Churchland P.S., Moralność mózgu: co neuronauka mówi o moralności, Kraków 2013. Delumeau J., Cywilizacja odrodzenia, Warszawa 1993. Dymkowski M., Szkice psychologa o historii, Kraków 2020. Geografia ekonomiczna pod red. K. Kucińskiego, Kraków 2009, rozdz.: System osadniczy. Golka M., Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Warszawa 2012. Grzebyk P., Mord katyński – problematyczna kwalifikacja (w związku z artykułem Karola Karskiego), „Sprawy Międzynarodowe” 2011 nr 2, s. 83-102. Huizinga J., Homo ludens: zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1998. Huntington S.P., Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 1997. Karski K., Mord katyński jako zbrodnia ludobójstwa w świetle prawa międzynarodowego, „Sprawy Międzynarodowe” 2011 nr 2, s. 51-82; Kornas K., Neuroteogonia, Znak, 2018, nr 760 Kosiński K., Historia pijaństwa w czasach PRL: polityka, obyczaje, szara strefa, patologie, Warszawa 2008. Kot S., Historia wychowania, t. I, Warszawa 1996. Kula M., Kartki z socjologii historycznej, Warszawa 2014, rozdz.: Próba socjologiczno-historycznej analizy przesłanek kształtu miast. Mażewski L., Problem legalności stanu wojennego z 12-13 grudnia 1981 r. Studium z historii prawa polskiego, Warszawa 2012. Pawelec T., Dzieje i nieświadomość. Założenia teoretyczne i praktyka badawcza psychohistorii, Katowice 2004. Piketty T., Kapitał w XXI wieku, Warszawa 2015. Podstawy psychologii politycznej, pod red. K. Skarżyńskiej, Poznań 2002. Spór o Polskę 1989-99. Wybór tekstów prasowych, red. P. Śpiewak, Warszawa 2000. Świda-Ziemba H., Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii, Warszawa 2010. Fragmenty: Świda-Ziemba H., Urwany lot. Pokolenie inteligenckiej młodzieży powojennej w świetle listów i pamiętników z lat 1945-1948, Kraków 2003. Totalitaryzm. Wybrane problemy teorii i praktyki, pod red. T. Wallasa, Poznań 2003. Vetulani J, M. Mazurek, Bez ograniczeń. Jak rządzi nami mózg, Warszawa 2015. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 16 marca 2011 r. (o niezgodności dekretu o stanie wojennym z konstytucją) Dz.U. 2011 nr 64 poz. 342. Zalewski G., Psychologiczna analiza obłędu, Białystok 1994. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: KP7_WG1 w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w historii społecznej i gospodarczej. KP7_WG2 metody badań wybranych dziedzin historii, takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, zapożyczone z nauk społecznych KP7_WG5 powiązania interdyscyplinarne historii z naukami społecznymi definiując miejsce historii KP7_WG9 zakres zróżnicowania narodowego, religijnego i etnicznego współczesnego świata zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym KP7_WG10 w pogłębionym stopniu wiedzę z zakresu metodologii historii KP7_WK1 relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi i społeczeństw KP7_WK3 wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne Absolwent potrafi: KP7_UW1 samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji KP7_UW4 analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp. KP7_UK1 prowadzić debatę, skutecznie argumentując i uzasadniając swoje stanowisko w dyskusji naukowej z wykorzystaniem wiedzy i własnego doświadczenia badawczego, jak też poglądów reprezentantów nauk społecznych KP7_UO2 współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Absolwent jest gotów do: KP7_KK1 krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad różnorodnymi aspektami historii KP7_KK3 zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów KP7_KO1 aktywnego uczestnictwa w dyskusjach historycznych i aktualnych debatach oraz w przekazywania informacji o nich osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców KP7_KR2 ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych KP7_KR3 poszanowania odmiennych od własnych teorii i poglądów oraz prowadzenia polemiki z nimi w sposób etyczny i kulturalny KP7_KR4 do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazując odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne KP7_KR5 wykazywania niezależności i samodzielności myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustrny. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sadowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Sadowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.