Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Europe's Ageing Population - Should We Be Worried?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 480-ERS-1EAP
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Europe's Ageing Population - Should We Be Worried?
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: 3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

The aim of the course is broadening of the students’ knowledge related with the progress of ageing process in different countries, with the special focus on proposals for solutions that could be implemented in different sectors of social life, education, social education or other areas of life.

Skrócony opis:

The aim of the course is broadening of the students’ knowledge related with the progress of ageing process in different countries, with the special focus on proposals for solutions that could be implemented in different sectors of social life, education, social education or other areas of life.

Pełny opis:

Type of course: optional

Semester: winter

Number of hours: 15

Type of classes: a combination of lecture and workshops

Score: 3 ECTS

Literatura:

1. M. Skinner, Geographies of ageing: Progress and possibilities after two decades of change, Progress in Human Geography, 2015, Vol. 39(6), s. 776–799.

2. G. Moriello, The Effect of Implicit Stereotypes on the Physical

Performance of Older Adults, Educational Gerontology, 2013, 39: 599–612.

3. A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005.

4. B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Wydawnictwo ASPRA-JR 2006.

5. A. Zych, Przekraczając smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii, Katowice 2009, s. 85-100.

6. A. Hulewska, Stereotypowe przekonania na temat kobiet i mężczyzn w okresie późnej dorosłości, [w:] A. Brzezińska, K. Ober-Łopatka, R. Stec, K. Ziółkowska (red.), Zagrożenia rozwoju w okresie późnej dorosłości, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2007, s. 185-196.

7. K. Wiśniewska-Roszkowska, Nowe życie po sześćdziesiątce, Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych 1986, s. 49-54.

8. R.H. Adams, The determinants of international remittances in developing countries, World Development, Vol. 37 (1), 2009, p. 93-103.

9. L. Baldassar, Transnational families and aged care: The mobility of care and the migrance of ageing, Journal of Ethnic and Migration Studies, Vol. 33 (2), 2007, p. 275-297.

10. J. Knodel, J. Kespichaywattana, Ch. Saengtienchai, S. Wiwatwanich, How left behind are rural parents of migrant children? Evidence from Thailand, Ageing and Society, Vol. 30 (05), 2010, p. 811-841.

11. R. Uribe, Migrants Support their Older Parents from a Distance, Migraciones Internacionales, vol. 7 (1), 2013, p. 267-276.

12. J. Hendricks, The Elderly in Society: Beyond Modernization Social Science History ,Vol. 6, No. 3 (Summer, 2002), pp. 321-345

13. E. Ockleford, Y. Barnes-Holmes, R. Morichelli, A.Morjaria, F. Scocchera, F. Furniss, Claudio Sdogati and DermotBarnes-Holmes, Mistreatment of Older Women in Three European Countries: Estimated Prevalence and Service Responses, „Violence against Women”, No. 9, 2003, p. 1453-1464.

14. G. J. Anetzberger(2008), ElderAbuse. Encyclopedia of Interpersonal Violence. SAGE Publications, 3 March 2009. Dostępne na: /http://sageereference.com/violence/Article_n157.html [Data dostępu: 12.10.2009]

15. J. B. Bond, R. L.Penner, PYellen. Perceived Effectiveness of Legislation Concerning Abuse of the Elderly: A Survey of Professionals in Canada and the United States, “Canadian Journal on Ageing”, Vol. 14, sup. 2, 1995, p.118-135.

16. R. J. Bonnie, R. B. Wallace [eds.], Elder Mistreatment, Abuse, Neglect and Exploitation in Ageing America, National Academic Press, Washington D. C.2003

17. M. Rysst, ‘‘Healthism’’ and looking good: Body ideals and body

practices in Norway, Scandinavian Journal of Public Health, 2010; 38(Suppl 5): 71–80.

18. V. C. Giampapa, A. Fuente del Campo, O. M. Ramirez, Anti-Aging Medicine and the Aesthetic Surgeon: A New Perspective for Our Specialty, Aesthetic Plastic Surgery, 2004, 27:493–501.

Efekty uczenia się:

Learning outcomes:

Student:

1. knows and understands the definitions of the most important sociological terms, can identify specific problems undertaken by sociology (KP6_WG1)

2. is able to identify social problems of a selected community / social group and analyse, evaluate and propose solutions (KP6_UW8)

3. is determined to improve his/her social skills (KP6_KO1)

4. is open to work in a group, being able to assume various roles in it, sees the need for managing teams creatively (KP6_KO2)

Metody i kryteria oceniania:

Method of evaluation: Oral exam

During the exam the student will have 3 questions – two from the course and one to individual preparation - at the last class students will get a topic connected with the course to individual preparation for exam; each question will give for student 10 points; in order to pass exam student should get 51% (16 pkt) of all points

Student could leave one class in order to get a positive mark from the subject.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Kramkowska
Prowadzący grup: Emilia Kramkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

The aim of the course is broadening of the students’ knowledge related with the progress of ageing process in different countries, with the special focus on proposals for solutions that could be implemented in different sectors of social life, education, social education or other areas of life.

Pełny opis:

Course Code: 440-ERS-1EAP

Type of course: optional

Semester: winter

Number of hours: 15

Type of classes: a combination of lecture and workshops

Score: 3 ECTS

Literatura:

1. M. Skinner, Geographies of ageing: Progress and possibilities after two decades of change, Progress in Human Geography, 2015, Vol. 39(6), s. 776–799.

2. G. Moriello, The Effect of Implicit Stereotypes on the Physical

Performance of Older Adults, Educational Gerontology, 2013, 39: 599–612.

3. A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005.

4. B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Wydawnictwo ASPRA-JR 2006.

5. A. Zych, Przekraczając smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii, Katowice 2009, s. 85-100.

6. A. Hulewska, Stereotypowe przekonania na temat kobiet i mężczyzn w okresie późnej dorosłości, [w:] A. Brzezińska, K. Ober-Łopatka, R. Stec, K. Ziółkowska (red.), Zagrożenia rozwoju w okresie późnej dorosłości, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2007, s. 185-196.

7. K. Wiśniewska-Roszkowska, Nowe życie po sześćdziesiątce, Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych 1986, s. 49-54.

8. R.H. Adams, The determinants of international remittances in developing countries, World Development, Vol. 37 (1), 2009, p. 93-103.

9. L. Baldassar, Transnational families and aged care: The mobility of care and the migrance of ageing, Journal of Ethnic and Migration Studies, Vol. 33 (2), 2007, p. 275-297.

10. J. Knodel, J. Kespichaywattana, Ch. Saengtienchai, S. Wiwatwanich, How left behind are rural parents of migrant children? Evidence from Thailand, Ageing and Society, Vol. 30 (05), 2010, p. 811-841.

11. R. Uribe, Migrants Support their Older Parents from a Distance, Migraciones Internacionales, vol. 7 (1), 2013, p. 267-276.

12. J. Hendricks, The Elderly in Society: Beyond Modernization Social Science History ,Vol. 6, No. 3 (Summer, 2002), pp. 321-345

13. E. Ockleford, Y. Barnes-Holmes, R. Morichelli, A.Morjaria, F. Scocchera, F. Furniss, Claudio Sdogati and DermotBarnes-Holmes, Mistreatment of Older Women in Three European Countries: Estimated Prevalence and Service Responses, „Violence against Women”, No. 9, 2003, p. 1453-1464.

14. G. J. Anetzberger(2008), ElderAbuse. Encyclopedia of Interpersonal Violence. SAGE Publications, 3 March 2009. Dostępne na: /http://sageereference.com/violence/Article_n157.html [Data dostępu: 12.10.2009]

15. J. B. Bond, R. L.Penner, PYellen. Perceived Effectiveness of Legislation Concerning Abuse of the Elderly: A Survey of Professionals in Canada and the United States, “Canadian Journal on Ageing”, Vol. 14, sup. 2, 1995, p.118-135.

16. R. J. Bonnie, R. B. Wallace [eds.], Elder Mistreatment, Abuse, Neglect and Exploitation in Ageing America, National Academic Press, Washington D. C.2003

17. M. Rysst, ‘‘Healthism’’ and looking good: Body ideals and body

practices in Norway, Scandinavian Journal of Public Health, 2010; 38(Suppl 5): 71–80.

18. V. C. Giampapa, A. Fuente del Campo, O. M. Ramirez, Anti-Aging Medicine and the Aesthetic Surgeon: A New Perspective for Our Specialty, Aesthetic Plastic Surgery, 2004, 27:493–501.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)