Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Social Microstructures - Group Processes

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 480-ERS-1SMG
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Social Microstructures - Group Processes
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: 3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Pełny opis:

Objectives:

- To enable students to acquire theoretical and practical knowledge of group processes

- to enable students to experience group processes

- to familiarise students with the specificity of functioning in society in diverse group contexts

Literatura:

Primary literature:

1.Babbie Earl, 2019, The essence of sociology, Wyd. Naukowe PWN, Warsaw

Encyclopedia of Sociology,2002, (ed. Frieske K.W et al), vol. 4, pp. 132-137, Headword: Social structure by Henryk Domanski;

2.Ciccarelli, Saundra, J. Noland White, 2016, Psychology, Rebis Poznan.

3.Merton, Robert. 1998. social role syndrome (in:) H. H. Sommer (ed.), Small social structures - a selection of texts, Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza w Tyczynie, Tyczyn;

4.Murray Morrison and Jim Pey, 1999, Writing essays in sociology, Zysk i s-ka Poznań.

5.Dictionary of Sociology and the Social Sciences, 2004, (ed. Marshall G.), pp.366-367, entry: Social Structure by Paweł Świebody and Ibid, pp.367-369, entry: Structuralism by Alina Kapciak

6.Szmatka, Jacek. 2007. Małe struktury społeczne, Warszawa, PWN

7.Sztompka, Piotr. 2002. Sociology. Analiza społeczeństwa, Kraków, Znak;

8.Turowski, Jan. 2001. Sociology. Small social structures, Lublin, KUL;

Complementary literature:

1.Durkheim, Emil. 1964. Types of Suicide. in: Jerzy Szacki. Durkheim. Warsaw. WP.

2. Mikołajewska, Barbara. 1999. "Protective" community and individual identity. in: Irena Machaj, Small social structures, Wydawnictwo UMCS, Lublin, pp. 185-193;

3 Ossowski, Stanisław. 1986.O strukturze społecznej, PWN;

4. Rybicki, Paweł. 1996.The structure of the social world; in: Marian Malikowski and Stanisław Marczuk (eds.), General Sociology. A selection of texts, vol. II, WSSG Tyczyn, pp. 5 -10;

5 Szacka, Barbara. 2003. social control. in: Introduction to sociology. Warsaw, Oficyna Naukowa, pp. 53-72.

6 Turowski, Jan. 1999. large and small social structures; in: Sociology. Large Social Structures, TN KUL, Lublin, pp. 48

- 50;

7. Weber, Max. 1975. Three pure types of legitimate rule, in: W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki. (eds.) Elements of sociological theories. pp. 539-550;

8 Znaniecki, Florian. 1939. social groups as products of participating individuals. In Jerzy Szacki. 1986 Znaniecki. Warsaw. WP. pp. 293 - 308.

Efekty uczenia się:

Knowledge:

KP6_WG1 - Student(s) knows, understands and can define the basic concepts of social microstructures i.e. :social structure, social status, social position, social role, structural precepts of social role, role complexes, small social group stratification, small social group structure and others;

KP6_WG4 - Student(s) has knowledge of various theoretical approaches explaining the essence of social structures with particular emphasis on emergent structuralism;

KP6_WG8 - Student(ka) has basic knowledge of group processes and is able to indicate them on the example of his/her practice group;

KP6_WG11 - Student(ka) is able to characterize the phenomenon of identity on many levels including individual, social and collective identity;

KP6_WG13 - Student(s) understands the reciprocal relationship between the individual and the social group;

KP6_WG17 - Student(s) can characterise the axionormative system of a social group, can describe the genesis and transformation of social norms and rules;

Skills:

KP6_UW1 Student(ka) is able to apply various typologies of social phenomena to describe them, with particular attention to types and properties of small social groups

Competences:

KP6_KK1 Student(ka) is aware of changes occurring in terminology and methodological orientations within microsociology;

KP6_KO1 Student(ka) is determined towards the need to improve his/her social skills within the framework of work in a research team;

KP6_KO2 The student(s) is open to working in a group, being able to assume different roles in it. He/she perceives the need for creative leadership within the work of the research team;

KP6_KO3 The student(ka) is aware of the necessity to plan in time the performance of particular tasks (especially those connected with the preparation of successive mini-chapters of the term paper) carried out in remote and stationary mode;

KP6_KR4 - Student(ka) is aware of the complexity and multifaceted nature of social life and is sensitive to the phenomenon of cultural relativism;

Metody i kryteria oceniania:

Credit for the course is given in the form set by the instructor.

A pass mark is obtained when min. 51% of the required points. 50% unexcused absences result in failing the course.

It is permitted to conduct classes and consultations as well as to receive credit remotely. The main platform on which classes are conducted is the one recommended by UwB at the time. Students taking classes remotely should have access to a computer with an Internet connection.

Students with special teaching and learning needs may apply to the course tutor to adapt the methods and credit requirements to their needs. Classes are taught with the principles of universal design in mind.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Karpińska
Prowadzący grup: Agnieszka Karpińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)