Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Social Macrostructures

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 480-ERS-1SMS
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Social Macrostructures
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: 3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

The course is designed to introduce students to selected issues of macro-social structures, i.e. social phenomena and processes in modern societies on a macro scale, paying special attention to cultural and subjective aspects of social structures and how they are changing today.




Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

The following issues will be discussed based on the attached reading list: Polish society during the transition period, collective behavior, collective action and social movements, conflict as a source of social change, social inequality and social stratification, social mobility, class and stratum structure, middle class and lifestyle, globalization, transformation of local communities, collective memory.The listed phenomena will be discussed in the context of Polish society, but also the context of other societies will be discussed.

Literatura:

Banerjee, A. V., & Duflo, E. (2008). What is middle class about the middle classes around the world?. Journal of economic perspectives, 22(2), 3-28.

Coser, L. A. (1957). Social conflict and the theory of social change. The British journal of sociology, 8(3), Complementary reading 197-207.

Dixon, J., Sturgeon, B., Huck, J., Hocking, B., Jarman, N., Bryan, D., ... & Tredoux, C. (2022). Navigating the divided city: Place identity and the time-geography of segregation. Journal of Environmental Psychology, 84, 101908

Domański, H. (2017). Omnivorism of Eating and ‘Highbrow–Lowbrow’ Distinction: Cultural Stratification in Poland. Polish Sociological Review, 199(3), 299-314.

Giddens, A.. (2006), Sociology, 5th edition, Cambridge: Polity Press

Jungsberg, L., Copus, A., Herslund, L. B., Nilsson, K., Perjo, L., Randall, L., & Berlina, A. (2020). Key actors in community-driven social innovation in rural areas in the Nordic countries. Journal of Rural Studies, 79, 276-285.

Karolewski, I. P. (2006). Civil Society and its Discontents. Polish Sociological Review, 154(2), 167-186.

Karstedt, S. (2009). The Life Course of Collective Memories: Persistency and Change in West Germany between 1950 and 1970. Polish Sociological Review, 165(1), 27-38.

Kurczewski, J. (2006). The Social Functions of “Solidarity”. Polish Sociological Review, 153(1), 111-128.

Li, Y., Zhang, S., & Kong, J. (2015). Social mobility in China and Britain: a comparative study. International Review of Social Research, 5(1).

Niżnik, J. (2017). Transformation of the Memory and Symbolism of Local Space in the Process of European Integration. Polish Sociological Review, 198(2), 127-140.

Shahraki, H., & Heydari, E. (2019). Rethinking rural entrepreneurship in the era of globalization: some observations from Iran. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(1), 42.

Słomczyński, K. M., Janicka, K., Shabad, G., Tomescu-Dubrow, I. (2007). Changes in Class Structure in Poland, 1988–2003: Crystallization of the Winners—Losers’ Divide. Polish Sociological Review, 157(1), 45-64.

Szczecińska-Musielak, E. (2016). Social Conflict Theory in Studying the Conflict in Northern Ireland. Polish Sociological Review, 193(1), 119-136.

T i l l y, Charles. 2009. Inventions of the Social Movement, in Social Movements, 1768–2004. Boulder, Co.: Paradigm Publishers, p. 16-37

Tarkowska, E. (2013). Collective Memory, Social Time and Culture: The Polish Tradition in Memory Studies. Polish Sociological Review, 183(3), 281-296.

Tomescu-Dubrow, I., Dubrow, J. K., Słomczyński, K. M., Domański, H., Dubrow, J. K., Sawiński, Z., & Przybysz, D. (2018). Class, Stratification, and the 2008 Economic Crisis from an Intersectional Perspective. In Dynamics of Class and Stratification in Poland (pp. 201–216). Central European University Press.

Veal, A. J. (1993). The concept of lifestyle: a review. Leisure Studies, 12(4), 233–252. doi:10.1080/02614369300390231 

Wilk, K. (2009). Embeddedness of Social and Economic Relations in Systemic Transformation. Long-Term Evidence From the Post-Communist Transition in Poland, 1988–2003. Polish Sociological Review, 165(1), 81-106.

Efekty uczenia się:

The student knows and understands the definitions of the most important sociological terms, can explain the basic concepts and theoretical approaches to social structures, knows different types of individual and collective identities, understands the role of the individual in the formation of different types of communities at different levels of social structure, as well as knows the functioning of different types of modern and historical social structures

Metody i kryteria oceniania:

Demonstrated knowledge of the assigned literature, completed project work.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Dziekońska
Prowadzący grup: Małgorzata Dziekońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Niziołek
Prowadzący grup: Katarzyna Niziołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)