Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie dla starzejącej się populacji i srebrnej gospodarki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 480-SS2-1PSP2
Kod Erasmus / ISCED: 14.251 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie dla starzejącej się populacji i srebrnej gospodarki
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem modułu jest zapoznanie Studentów i Studentek z zagadnieniami dotyczącymi starzenia się ludności, srebrnej gospodarki i projektowania uniwersalnego.

Pełny opis:

Celem modułu jest zapoznanie Studentów i Studentek z zagadnieniami dotyczącymi starzenia się ludności, srebrnej gospodarki i projektowania uniwersalnego. Studenci i Studentki poznają uwarunkowania, przejawy i liczne skutki starzenia się społeczeństwa polskiego, podstawowe pojęcia i teorie z zakresu gerontologii społecznej oraz srebrnej gospodarki. Omówione też zostaną główne koncepcje z zakresu zarządzania designem (wzornictwem) w instytucjach publicznych i podmiotach gospodarczych. Teoretyczne wprowadzenie zostanie uzupełnione o narzędzia i techniki myślenia projektowego (design thinking), które mogą być wykorzystane do projektowania produktów, usług, przestrzeni i infrastruktury dla osób starszych i starzejących się.

Dzięki zastosowaniu warsztatowych i partycypacyjnych metod dydaktycznych Studenci i Studentki zdobędą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne związane z kierowaniem i organizacją procesów projektowania wybranych produktów, usług, przestrzeni i infrastruktury.

Moduł ten zapewni uczestnikom umiejętności i wiedzę potrzebną do tworzenia rozwiązań innowacyjnych, które mogą odpowiedzieć na wyzwania, takie jak starzenie się ludności i rosnące oczekiwania w zakresie jakości życia.

Literatura:

1. Budny J. 2009. Dostosowanie budynków użyteczności publicznej - teoria i narzędzia, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa.

2. Gedliczka A. 2001. Atlas miar człowieka, Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa.

3. Kuryłowicz E. 2005, Projektowanie Uniwersalne. Uwarunkowania architektoniczne kształtowania otoczenia wybudowanego przyjaznego dla osób niepełnosprawnych, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa.

4. Polski Związek Niewidomych. 2009. Osoby niewidome i słabowidzące w przestrzeni publicznej - zalecenia, przepisy, dobre praktyki, PZN, Warszawa.

5. Wysocki M. 2009. Dostępna przestrzeń publiczna, Samorząd równych szans, Fundacja Rozwoju Regionalnego, Kraków.

Efekty uczenia się:

• Potrafi wyjaśnić pojęcia związane ze starzeniem się ludności, srebrną gospodarką i projektowaniem uniwersalnym

• Potrafi rozpoznawać wyzwania i możliwości związane ze starzeniem się ludności

• Umie stosować narzędzia i techniki design thinking do projektowania dla osób starszych

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

• Projekty grupowe

• Studia przypadków

• Warsztaty

• Prezentacje

• Dyskusje grupowe

ocena umiejętności krytycznego korzystania za źródeł Internetowych

ocena umiejętności wyboru treści na zadany temat

ocena umiejętności prezentacji analizaowanego materiał

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kłopotowski
Prowadzący grup: Maciej Kłopotowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem modułu jest zapoznanie Studentów i Studentek z zagadnieniami dotyczącymi starzenia się ludności, srebrnej gospodarki i projektowania uniwersalnego.

Pełny opis:

Celem modułu jest zapoznanie Studentów i Studentek z zagadnieniami dotyczącymi starzenia się ludności, srebrnej gospodarki i projektowania uniwersalnego. Studenci i Studentki poznają uwarunkowania, przejawy i liczne skutki starzenia się społeczeństwa polskiego, podstawowe pojęcia i teorie z zakresu gerontologii społecznej oraz srebrnej gospodarki. Omówione też zostaną główne koncepcje z zakresu zarządzania designem (wzornictwem) w instytucjach publicznych i podmiotach gospodarczych. Teoretyczne wprowadzenie zostanie uzupełnione o narzędzia i techniki myślenia projektowego (design thinking), które mogą być wykorzystane do projektowania produktów, usług, przestrzeni i infrastruktury dla osób starszych i starzejących się.

Dzięki zastosowaniu warsztatowych i partycypacyjnych metod dydaktycznych Studenci i Studentki zdobędą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne związane z kierowaniem i organizacją procesów projektowania wybranych produktów, usług, przestrzeni i infrastruktury.

Moduł ten zapewni uczestnikom umiejętności i wiedzę potrzebną do tworzenia rozwiązań innowacyjnych, które mogą odpowiedzieć na wyzwania, takie jak starzenie się ludności i rosnące oczekiwania w zakresie jakości życia.

Literatura:

1. Budny J. 2009. Dostosowanie budynków użyteczności publicznej - teoria i narzędzia, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa.

2. Gedliczka A. 2001. Atlas miar człowieka, Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa.

3. Kuryłowicz E. 2005, Projektowanie Uniwersalne. Uwarunkowania architektoniczne kształtowania otoczenia wybudowanego przyjaznego dla osób niepełnosprawnych, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa.

4. Polski Związek Niewidomych. 2009. Osoby niewidome i słabowidzące w przestrzeni publicznej - zalecenia, przepisy, dobre praktyki, PZN, Warszawa.

5. Wysocki M. 2009. Dostępna przestrzeń publiczna, Samorząd równych szans, Fundacja Rozwoju Regionalnego, Kraków.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)