Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przetwarzanie informacji i upowszechnianie wiedzy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 480-SS2-2PIU2
Kod Erasmus / ISCED: 14.252 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przetwarzanie informacji i upowszechnianie wiedzy
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia mające na celu zapoznanie studentów z narzędziami i technikami przetwarzania danych badawczych oraz upowszechniania wiedzy.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów – stacjonarne

Rodzaj przedmiotu – fakultatywny

Język prowadzenia przedmiotu – polski

Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia

Rok studiów/semestr – 2 rok II stopnia, semestr zimowy (3.)

Wymagania wstępne – brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin laboratoriów

Metody dydaktyczne – elementy wykładu, dyskusje, ćwiczenia indywidualne i w grupach, elementy pracy projektowej, konsultacje

Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę

Punkty ECTS – 3

Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratoriach - 30 godzin, udział w konsultacjach 20 godzin, przygotowanie do zajęć - 15 godzin, przygotowanie do zaliczenia - 10 godzin. Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS.

Literatura:

Chip Heath, Liczby się liczą. Data storytelling czyli jak opowiadać o danych, MT Biznes 2022.

Cole Nussbaumer Knaflic, Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów, Onepress 2015.

Marianna Michałowska, Katarzyna Jankowska, Aneta Łuczkiewicz, ZOBACZYĆ – ROZPOZNAĆ – ZROZUMIEĆ Wizualizacja jako metoda upowszechniania wiedzy, Politechnika Gdańska 2019.

Maja Starakiewicz, Model i metafora. Komunikacja wizualna w humanistyce. Korporacja Ha!art, Kraków 2019.

Łukasz Żyła, Dziennikarstwo danych i data storytelling, Helion 2022.

Efekty uczenia się:

KP7_WG11 studentka ma pogłębioną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod i technik badawczych, zna ograniczenia metod i technik badawczych

KP7_UW2 studentka potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie,

KP7_UW7 studentka posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania oraz upowszechniania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach

KP7_KR1 studentka ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych

KP7_KR2 studentka jest świadoma wielokierunkowych (zamierzonych i niezamierzonych) konsekwencji swoich działań związanych z upowszechnianiem wiedzy

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w laboratoriach (i odpowiednie przygotowanie do zajęć), test końcowy. Ocena będzie opierała się na systemie punktowym: 10 punktów do zdobycia za test oraz dodatkowo maksymalnie 3 punkty za aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Skala ocen:

10 pkt = bdb

9 pkt = db+

8 pkt = db

7 pkt = dst+

6 pkt = dst

0-5 pkt = ndst

Studentka ma prawo do dwóch nieobecności w czasie kursu. Większa liczba nieobecności wymaga zaliczenia ich podczas dyżuru w ciągu dwóch tygodni od powrotu studentki na uczelni. Nie zastosowanie się do tej zasady skutkuje przyznaniem studentce punktu ujemnego. Podejście do zaliczenia wymaga ponad pięćdziesięcioprocentowej frekwencji na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Białous
Prowadzący grup: Maciej Białous
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mające na celu zapoznanie studentów z narzędziami i technikami przetwarzania danych badawczych oraz upowszechniania wiedzy.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów – stacjonarne

Rodzaj przedmiotu – fakultatywny

Język prowadzenia przedmiotu – polski

Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia

Rok studiów/semestr – 2 rok II stopnia, semestr zimowy (3.)

Wymagania wstępne – brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin laboratoriów

Metody dydaktyczne – elementy wykładu, dyskusje, ćwiczenia indywidualne i w grupach, elementy pracy projektowej, konsultacje

Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę

Punkty ECTS – 3

Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratoriach - 30 godzin, udział w konsultacjach 20 godzin, przygotowanie do zajęć - 15 godzin, przygotowanie do zaliczenia - 10 godzin. Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS.

Literatura:

Marianna Michałowska, Katarzyna Jankowska, Aneta Łuczkiewicz, ZOBACZYĆ – ROZPOZNAĆ – ZROZUMIEĆ Wizualizacja jako metoda upowszechniania wiedzy, Politechnika Gdańska 2019.

Maja Starakiewicz, Model i metafora. Komunikacja wizualna w humanistyce. Korporacja Ha!art, Kraków 2019.

Łukasz Żyła, Dziennikarstwo danych i data storytelling, Helion 2022.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Białous
Prowadzący grup: Maciej Białous
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mające na celu zapoznanie studentów z narzędziami i technikami przetwarzania danych badawczych oraz upowszechniania wiedzy.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów – stacjonarne

Rodzaj przedmiotu – fakultatywny

Język prowadzenia przedmiotu – polski

Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia

Rok studiów/semestr – 2 rok II stopnia, semestr zimowy (3.)

Wymagania wstępne – brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin laboratoriów

Metody dydaktyczne – elementy wykładu, dyskusje, ćwiczenia indywidualne i w grupach, elementy pracy projektowej, konsultacje

Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę

Punkty ECTS – 3

Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratoriach - 30 godzin, udział w konsultacjach 20 godzin, przygotowanie do zajęć - 15 godzin, przygotowanie do zaliczenia - 10 godzin. Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS.

Literatura:

Chip Heath, Liczby się liczą. Data storytelling czyli jak opowiadać o danych, MT Biznes 2022.

Cole Nussbaumer Knaflic, Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów, Onepress 2015.

Marianna Michałowska, Katarzyna Jankowska, Aneta Łuczkiewicz, ZOBACZYĆ – ROZPOZNAĆ – ZROZUMIEĆ Wizualizacja jako metoda upowszechniania wiedzy, Politechnika Gdańska 2019.

Maja Starakiewicz, Model i metafora. Komunikacja wizualna w humanistyce. Korporacja Ha!art, Kraków 2019.

Łukasz Żyła, Dziennikarstwo danych i data storytelling, Helion 2022.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)