Przetwarzanie informacji i upowszechnianie wiedzy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 480-SS2-2PIU2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.252
|
Nazwa przedmiotu: | Przetwarzanie informacji i upowszechnianie wiedzy |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia mające na celu zapoznanie studentów z narzędziami i technikami przetwarzania danych badawczych oraz upowszechniania wiedzy. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – fakultatywny Język prowadzenia przedmiotu – polski Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia Rok studiów/semestr – 2 rok II stopnia, semestr zimowy (3.) Wymagania wstępne – brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin laboratoriów Metody dydaktyczne – elementy wykładu, dyskusje, ćwiczenia indywidualne i w grupach, elementy pracy projektowej, konsultacje Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę Punkty ECTS – 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratoriach - 30 godzin, udział w konsultacjach 20 godzin, przygotowanie do zajęć - 15 godzin, przygotowanie do zaliczenia - 10 godzin. Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS. |
Literatura: |
Chip Heath, Liczby się liczą. Data storytelling czyli jak opowiadać o danych, MT Biznes 2022. Cole Nussbaumer Knaflic, Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów, Onepress 2015. Marianna Michałowska, Katarzyna Jankowska, Aneta Łuczkiewicz, ZOBACZYĆ – ROZPOZNAĆ – ZROZUMIEĆ Wizualizacja jako metoda upowszechniania wiedzy, Politechnika Gdańska 2019. Maja Starakiewicz, Model i metafora. Komunikacja wizualna w humanistyce. Korporacja Ha!art, Kraków 2019. Łukasz Żyła, Dziennikarstwo danych i data storytelling, Helion 2022. |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG11 studentka ma pogłębioną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod i technik badawczych, zna ograniczenia metod i technik badawczych KP7_UW2 studentka potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, KP7_UW7 studentka posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania oraz upowszechniania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach KP7_KR1 studentka ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych KP7_KR2 studentka jest świadoma wielokierunkowych (zamierzonych i niezamierzonych) konsekwencji swoich działań związanych z upowszechnianiem wiedzy |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w laboratoriach (i odpowiednie przygotowanie do zajęć), test końcowy. Ocena będzie opierała się na systemie punktowym: 10 punktów do zdobycia za test oraz dodatkowo maksymalnie 3 punkty za aktywne uczestnictwo w zajęciach. Skala ocen: 10 pkt = bdb 9 pkt = db+ 8 pkt = db 7 pkt = dst+ 6 pkt = dst 0-5 pkt = ndst Studentka ma prawo do dwóch nieobecności w czasie kursu. Większa liczba nieobecności wymaga zaliczenia ich podczas dyżuru w ciągu dwóch tygodni od powrotu studentki na uczelni. Nie zastosowanie się do tej zasady skutkuje przyznaniem studentce punktu ujemnego. Podejście do zaliczenia wymaga ponad pięćdziesięcioprocentowej frekwencji na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Białous | |
Prowadzący grup: | Maciej Białous | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mające na celu zapoznanie studentów z narzędziami i technikami przetwarzania danych badawczych oraz upowszechniania wiedzy. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – fakultatywny Język prowadzenia przedmiotu – polski Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia Rok studiów/semestr – 2 rok II stopnia, semestr zimowy (3.) Wymagania wstępne – brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin laboratoriów Metody dydaktyczne – elementy wykładu, dyskusje, ćwiczenia indywidualne i w grupach, elementy pracy projektowej, konsultacje Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę Punkty ECTS – 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratoriach - 30 godzin, udział w konsultacjach 20 godzin, przygotowanie do zajęć - 15 godzin, przygotowanie do zaliczenia - 10 godzin. Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Marianna Michałowska, Katarzyna Jankowska, Aneta Łuczkiewicz, ZOBACZYĆ – ROZPOZNAĆ – ZROZUMIEĆ Wizualizacja jako metoda upowszechniania wiedzy, Politechnika Gdańska 2019. Maja Starakiewicz, Model i metafora. Komunikacja wizualna w humanistyce. Korporacja Ha!art, Kraków 2019. Łukasz Żyła, Dziennikarstwo danych i data storytelling, Helion 2022. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Białous | |
Prowadzący grup: | Maciej Białous | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mające na celu zapoznanie studentów z narzędziami i technikami przetwarzania danych badawczych oraz upowszechniania wiedzy. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – fakultatywny Język prowadzenia przedmiotu – polski Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia Rok studiów/semestr – 2 rok II stopnia, semestr zimowy (3.) Wymagania wstępne – brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin laboratoriów Metody dydaktyczne – elementy wykładu, dyskusje, ćwiczenia indywidualne i w grupach, elementy pracy projektowej, konsultacje Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę Punkty ECTS – 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratoriach - 30 godzin, udział w konsultacjach 20 godzin, przygotowanie do zajęć - 15 godzin, przygotowanie do zaliczenia - 10 godzin. Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Chip Heath, Liczby się liczą. Data storytelling czyli jak opowiadać o danych, MT Biznes 2022. Cole Nussbaumer Knaflic, Storytelling danych. Poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów, Onepress 2015. Marianna Michałowska, Katarzyna Jankowska, Aneta Łuczkiewicz, ZOBACZYĆ – ROZPOZNAĆ – ZROZUMIEĆ Wizualizacja jako metoda upowszechniania wiedzy, Politechnika Gdańska 2019. Maja Starakiewicz, Model i metafora. Komunikacja wizualna w humanistyce. Korporacja Ha!art, Kraków 2019. Łukasz Żyła, Dziennikarstwo danych i data storytelling, Helion 2022. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.