Propaganda i dezinformacja w stosunkach międzynardowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 490-MS1-2PDE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Propaganda i dezinformacja w stosunkach międzynardowych |
Jednostka: | Wydział Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne Stosunki międzynarodowe 2 rok I st. s.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy z zakresu dezinformacji i propagandy w stosunkach międzynarodowych. Przedstawienie wybranych studiów przypadków (case study) jako wizualizacji i i praktycznego zastosowania dezinformacji w stosunkach międzynarodowych. |
Skrócony opis: |
Konserwatorium przybliża zagadnienia związane z dezinformacją i propagandą w ujęciu globalnym i międzynarodowym. Celem przedmiotu jest szersze spojrzenie na działania dezinfromacyjne i ich wpływie na stosunki międzynarodowe. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: politologia i wiedza o społeczeństwie Rok studiów/semestr: rok 2, pierwszego stopnia/ sem. I Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: ćwiczenia, moderowana dyskusja. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS, przygotowanie do zajęć i zaliczenia, udział w konsultacjach - 45 godzin, co odpowiada 1,8 pkt. ECTS. Razem 75 godzin, co odpowiada 3 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS. Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 45 godzin, co odpowiada 1,8 pkt. ECTS. Tematy: - Analiza podstawowych pojęć. Czym jest propaganda i dezinformacja. - Historia dezinformacji w stosunkach międzynarodowych. - Techniki dezinformacyjne. - Wpływ mediów na rozwój technik dezinformacyjnych. - Najczęściej stosowane metody dezinformacyjne. - Fake newsy, jak nie dać się nabrać. - Intoksykacja. - Rosyjskie operacje wpływu w XXI w. - Chińska propaganda i dezinformacja i jej konsekwencje dla Europy i świata. - Case study. Konflikt rosyjsko - ukraiński. - Budowanie odporności społecznej. |
Literatura: |
1. Dezinformacja międzynarodowa. Pojęcie, rozpoznanie, przeciwdziałanie. pod red. Robert Kupiecki, Filip Bryjka, Tomasz Chłoń. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2022 2. Jessikka Aro. Trolle Putina. Prawdziwe historie z frontów rosyjskiej wojny informacyjnej. Wydawnictwo Sine Qua Non, 2020. 3. Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz. Prawne granice dezinformacji w środkach masowego przekazu. Wydawnictwo Adam Marszałek, 2023 4. Michał Wojnowski, „Zarządzanie refleksyjne” jako paradygmat rosyjskich operacji informacyjno-psychologicznych w XXI w.. Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Absolwent zna i rozumie: KP6_WG1 kluczowe terminy, teorie oraz metody i techniki badawcze wykorzystywane w dyscyplinach naukowych badających stosunki międzynarodowe oraz powiązania między tymi dyscyplinami KP6_WG5 specyfikę stosunków międzynarodowych na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej i kulturalnej w perspektywie globalnej i regionalnej KP6_WG7 najważniejsze normy i przepisy prawa regulujące funkcjonowanie podmiotów działających w systemie międzynarodowym KP6_WK1 podstawowe trendy przemian cywilizacyjnych w świecie UMIEJĘTNOŚCI: KP6_UW1 dostrzegać problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich kontekst historyczny KP6_UW2 doszukiwać się związków przyczynowoskutkowych wydarzeń międzynarodowych KP6_UW3 interpretować krajowe i międzynarodowe wydarzenia, odwołując się do wiedzy teoretycznej i uwarunkowań historycznych KP6_UW4 wyszukiwać, selekcjonować, analizować i syntetyzować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, metod i narzędzi (w tym zaawansowanych technik informacyjno- komunikacyjnych) KP6_UW5 posługiwać się obowiązującymi normami prawa w celu oceny konkretnych działań na płaszczyźnie międzynarodowej KP6_UW6 na podstawie wiedzy historycznej ocenić konsekwencje aktualnych wydarzeń międzynarodowych i prognozować rozwój sytuacji międzynarodowe KP6_UK2 merytorycznie argumentować i dyskutować, przedstawiać swoje opinie i odnosić się |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową wlicza się : - obecność na zajęciach - aktywny udział w zajęciach, znajomość omawianych tekstów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Ferreira Fernandes | |
Prowadzący grup: | Karolina Ferreira Fernandes | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, politologia Rok studiów/semestr: rok 2, pierwszego stopnia/ sem. I Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: ćwiczenia, moderowana dyskusja. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS, przygotowanie do zajęć i zaliczenia, udział w konsultacjach - 45 godzin, co odpowiada 1,8 pkt. ECTS. Razem 75 godzin, co odpowiada 3 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt. ECTS. Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 45 godzin, co odpowiada 1,8 pkt. ECTS. Tematy: - Analiza podstawowych pojęć. Czym jest propaganda i dezinformacja. - Historia dezinformacji w stosunkach międzynarodowych. - Techniki dezinformacyjne w starych mediach. - Wpływ nowych mediów na rozwój technik dezinformacyjnych. - Najczęściej stosowane metody dezinformacyjne w mediach społecznościowych. - Fake newsy, jak nie dać się nabrać. - Zarządzanie refleksyjne jako paradygmat rosyjskich operacji informacyjno-psychologicznych w XXI w. - Działalność rosyjskich trolli. - Chińska propaganda i dezinformacja i jej konsekwencje dla Europy i świata. - Case study. Dezinfromacja antynuklearna w Europie. - Case study. Konflikt rosyjsko - ukraiński. - Globalne skutki dezinformacji. |
|
Literatura: |
1. Dezinformacja międzynarodowa. Pojęcie, rozpoznanie, przeciwdziałanie. pod red. Robert Kupiecki, Filip Bryjka, Tomasz Chłoń. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2022 2. Jessikka Aro. Trolle Putina. Prawdziwe historie z frontów rosyjskiej wojny informacyjnej. Wydawnictwo Sine Qua Non, 2020. 3. Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz. Prawne granice dezinformacji w środkach masowego przekazu. Wydawnictwo Adam Marszałek, 2023 4. Michał Wojnowski, „Zarządzanie refleksyjne” jako paradygmat rosyjskich operacji informacyjno-psychologicznych w XXI w.. Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 2015. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Boćkowski | |
Prowadzący grup: | Daniel Boćkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.