Kryzys bioróżnorodności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 490-MS2-1PF1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Kryzys bioróżnorodności |
Jednostka: | Wydział Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zachowanie bioróżnorodności jest jednym z głównych problemów współczesnego świata. Utrata różnorodności biologicznej wywołana jest szeregiem czynników związanych z działalnością człowieka. Jednym z ważniejszych jest nasilający się proces inwazji biologicznych. W ostatnich dekadach coraz więcej uwagi poświęca się wpływowi obcych, inwazyjnych gatunków na różnorodność biologiczną, gospodarkę, zdrowie i inne sfery naszego życia. Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemem zachowania i utraty bioróżnorodności na różnych poziomach organizacji biologicznej i w różnych skalach geograficznych oraz wpływem czynników (zanieczyszczenie wód i gleby, zmian klimatycznych, urbanizacją, itp.) kształtujących bioróżnorodność. Student poznaje problemy od strony teoretycznej na wykładach oraz od strony praktycznej na zajęciach konwersatoryjnych. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok, II stopień , semestr zimowy Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz. przygotowanie do zajęć i zaliczenia 5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 40 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 70 godzin, co odpowiada 2,8 pkt ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 5 godz., co odpowiada 0,2 pkt ECTS. |
Literatura: |
1. Dajdok Z., Pawlaczyk P. 2009. Inwazyjne gatunki roślin ekosystemów mokradłowych Polski. Wyd. Klubu Przyrodników. Świebodzin. pp. 167. https://www.wigry.org.pl/inwazyjne_mokradlowea.pdf 2. Elton Ch., 1967. Ekologia inwazji zwierząt i roślin. PWRiL. Warszawa. pp. 189. 3. Faliński J.,B. 2004. Inwazje w świecie roślin: mechanizmy, zagrożenia, projekt badań. Phytocoenosis 16 (NS). Sem. Geobot. 10: 1-32. 4. Tokarska-Guzik B. 2005. The establishment and spread of alien plant species (kenophytes) in the flora of Poland. Wyd. UŚl, Katowice. 192 pp. 5. Tokarska-Guzik B., Dajdok Z., Zając M., Zając A., Urbisz A., Danielewicz W., Hołdyński Cz. 2012. Rośliny obcego pochodzenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych. GDOŚ. Warszawa. pp. 197. 6. Symonides E. 2008. Ochrona przyrody. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 7. Oryginalne publikacje naukowe. |
Efekty uczenia się: |
Umiejętności: Student potrafi analizować zjawiska i procesy przyrodnicze oraz analizować i prognozować procesy i zjawiska gospodarcze z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi: Student potrafi stosować podstawową terminologię specjalistyczną w języku ojczystym oraz obcym (na poziomie B2) w celu opisu zagadnień przyrodniczych i społecznych: Student stosuje odpowiednie techniki informacyjno-komunikacyjne, w tym przygotować krótkie wystąpienia, wyrażać swoje opinie oraz prowadzić dyskusję stosując język specjalistyczny: Kompetencje społeczne: Student jest gotów do stałego uczenia się oraz korzystania z pomocy ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu: KP7_WG1; KP7_WG3; KP7_WG4: KP7_UW2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - Warunkiem zaliczenia obecność i aktywność na zajęciach jest Konwersatoria - pozytywne oceny z przygotowania prezentacji na tematy zaproponowane przez prowadzącego oraz wygłoszenie referatu. Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Brzosko | |
Prowadzący grup: | Emilia Brzosko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Skrócony opis: |
Zachowanie bioróżnorodności jest jednym z głównych problemów współczesnego świata. Utrata różnorodności biologicznej wywołana jest szeregiem czynników związanych z działalnością człowieka. Jednym z ważniejszych jest nasilający się proces inwazji biologicznych. W ostatnich dekadach coraz więcej uwagi poświęca się wpływowi obcych, inwazyjnych gatunków na różnorodność biologiczną, gospodarkę, zdrowie i inne sfery naszego życia. Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemem zachowania i utraty bioróżnorodności na różnych poziomach organizacji biologicznej i w różnych skalach geograficznych oraz wpływem czynników (zanieczyszczenie wód i gleby, zmian klimatycznych, urbanizacją, itp.) kształtujących bioróżnorodność. Student poznaje problemy od strony teoretycznej na wykładach oraz od strony praktycznej na zajęciach konwersatoryjnych. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów: Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok, II stopień , semestr zimowy Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 10 godz., konwersatoria - 20 godz. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, wykład konwersatoryjny, konsultacje, praca z literaturą, prezentacja. Punkty ECTS: 4 Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 100 godz. -nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. -udział w wykładach: 10 godz. -udział w zajęciach pozawykładowych: 20 godz. -udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminach: 20 (zaliczenia: 6 godz.; konsultacje: 14 godz.) -praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, zaliczeń, egzaminów): 50 godz. |
|
Literatura: |
1. Dajdok Z., Pawlaczyk P. 2009. Inwazyjne gatunki roślin ekosystemów mokradłowych Polski. Wyd. Klubu Przyrodników. Świebodzin. pp. 167. https://www.wigry.org.pl/inwazyjne_mokradlowea.pdf 2. Elton Ch., 1967. Ekologia inwazji zwierząt i roślin. PWRiL. Warszawa. pp. 189. 3. Faliński J.,B. 2004. Inwazje w świecie roślin: mechanizmy, zagrożenia, projekt badań. Phytocoenosis 16 (NS). Sem. Geobot. 10: 1-32. 4. Tokarska-Guzik B. 2005. The establishment and spread of alien plant species (kenophytes) in the flora of Poland. Wyd. UŚl, Katowice. 192 pp. 5. Tokarska-Guzik B., Dajdok Z., Zając M., Zając A., Urbisz A., Danielewicz W., Hołdyński Cz. 2012. Rośliny obcego pochodzenia w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem gatunków inwazyjnych. GDOŚ. Warszawa. pp. 197. 6. Symonides E. 2008. Ochrona przyrody. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 7. Oryginalne publikacje naukowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.