Technologia informacyjna [0400-PS1-3TIN]
Rok akademicki 2019/20
Laboratorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Technologia informacyjna [0400-PS1-3TIN] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2019/20 [2019]
(zakończony)
Laboratorium [LAB], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Krzysztof Korotkich, Mariusz Leś |
Literatura: |
1. R. Chwałowski, Typografia typowej książki, Gliwice 2001. 2. M. Kopertowska, Przetwarzanie tekstów, Warszawa 2007. 3. M. Kopertowska, Arkusze kalkulacyjne, Warszawa 2007. 4. A. Trawka, Użytkowanie komputerów, Katowice, 2007 5. R. Williams, Mistrzowskie stosowanie czcionek. Jak to zrobić?, Gliwice 2003. Bazy danych, biblioteki i repozytoria cyfrowe, publikacje elektroniczne dostępne w internecie (omawiane podczas zajęć). |
Zakres tematów: |
Rozwijanie umiejętności z zakresu obsługi komputera 1. Podstawy technologii informacyjnej oraz użytkowanie komputera Zasoby fizyczne komputera. Oprogramowanie. Bezpieczeństwo i ochrona danych 2-6. Rozwijanie umiejętności obsługi edytora tekstu a) tworzenie oraz redagowanie dokumentów – formatowanie tekstu (zaawansowane operacje na czcionkach i akapitach; ustawianie marginesów, akapity punktowane i numerowane; nagłówek i stopka; tabulatory); b) tworzenie oraz redagowanie dokumentów (skróty klawiaturowe; blokowanie tekstu za pomocą myszy i klawiatury; wypunktowanie, numeracja i konspekty wielopoziomowe; obramowanie i cieniowanie krawędzi; sortowanie danych; opcje języka i dzielenie wyrazów; funkcja znajdź/zamień; korespondencja seryjna); c) tabele; wstawianie grafiki i autokształty; d) stosowanie przypisów; automatyczny spis treści; skorowidz haseł; recenzowanie i komentarze; hiperłącza: wstawianie, usuwanie, modyfikowanie zakładek i hiperłączy; e) standardy techniczne prac licencjackich. 7-8. Rozwijanie umiejętności obsługi arkusza kalkulacyjnego a) Zarządzanie skoroszytami i arkuszami (podstawowe dane dotyczące organizacji arkuszy); Komórki: blokowanie wierszy i kolumn, formatowanie wyglądu i argumentów komórki; Formuły: podstawowe formuły niezbędne w pracy, funkcjonowanie podstawowych formuł w praktyce; operacje na formułach. b) Wykresy: wstawianie wykresów z szablonów i modyfikacja ich elementów składowych; zmiana zakresu danych; Operacje zaawansowane: pole kombi; lista; formatowanie warunkowe. 9. Rozwijanie umiejętności tworzenia prezentacji multimedialnej Przygotowanie prezentacji do pokazu. Rozwijanie umiejętności korzystania z zasobów internetowych dla potrzeb nauki i pozyskiwania wiedzy 10. Gromadzenie informacji dla potrzeb nauki i pozyskiwania wiedzy. Wyszukiwarki naukowe Katalogi stron www. Wyszukiwarki, agregatory, wyszukiwanie zaawansowane. Wyszukiwarki naukowe (Google Scholar, Scirus, Microsoft Academic Search, CiteSeer). Ukryty (głęboki) internet. Multiwyszukiwarki. Portale i serwisy dziedzinowe, wyszukiwarki i katalogi specjalistyczne, wyszukiwarki dziedzinowe. 11. Źródła informacji dla humanisty Bibliograficzne bazy danych. Bazy danych. Katalogi naukowe. Katalogi centralne. Zintegrowany dostęp do informacji. Literaturoznawcze bazy danych, np. BazHum, Polska Literatura Humanistyczna – ARTON, Polska Bibliografia Literacka. Bazy BN. Wirtualna Biblioteka Nauki. Projekty: Polska Bibliografia Naukowa; POL-on; SYNAT; bazy prac naukowych. 12. Open Access – nowy model komunikacji naukowej. Biblioteki i repozytoria cyfrowe Polskie i zagraniczne biblioteki i repozytoria cyfrowe. Federacja bibliotek cyfrowych. Elektroniczne czasopisma naukowe. Serwisy czasopism i książek. Digitalizacja zbiorów. Technologie i narzędzia WEB 2.0. E-learning. 13. Praktyczne aspekty wyszukiwania Strategie wyszukiwawcze. Ćwiczenie modyfikacji zapytań. Ocena wiarygodności znalezionych dokumentów. Zagrożenia związane z korzystaniem z internetu i sposoby zapobiegania tym zagrożeniom. 14. Wolność słowa a prawa autorskie w internecie. Licencje CC 15. Społeczeństwo informacyjne. Aspekty rozwoju informatyki (społeczne, gospodarcze, prawne) 16. Nowe media w promocji, marketingu i komunikacji. Współpraca w sieci instytucji kultury Sieci społecznościowe. Serwisy: YouTube, Google+, Flickr…. Podsumowanie |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: praca w laboratorium, zadania praktyczne samodzielne wykonywanie zadań, praca w grupie, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie wykonanych prac oraz aktywności na zajęciach. Nieobecności zaliczane są poprzez udział w zajęciach w innych grupach. Do niezaliczenia przedmiotu kwalifikują dwie nieobecności. |
Uwagi: |
Grupa nr 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.