Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [380-OS1-2MOP]
Rok akademicki 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [380-OS1-2MOP] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 36 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Jolanta Muszyńska |
Literatura: |
Albański Leszek, Gola Stanis3aw (2013), Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze, Jelenia Góra, ISBN: 978-83-61955-30-6. Antas-Jaszczuk Alicja, Trębicka-Postrygacz Beata (2013), Wybrane problemy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą. Z praktyki studenckiej, t. 2, Wyd. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Siedlce, ISBN: 987-83-70517-23-6. Brągiel Józefa, Badora Sylwia [red.] (1997), Formy pracy opiekuńczo- -wychowawczej, Wyd. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie, Częstochowa–Opole, ISBN: 83-70982-12-3. Brągiel Józefa, Badora Sylwia [red.] (2005), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole, ISBN: 83-7395-139-3. Górnicka Beata (2010b), Pedagogiczne walory programów profilaktycznych i wychowawczych, [w:] Identyfikacja potrzeb i oczekiwań młodzieży na rynku pracy – konteksty społeczno-pedagogiczne realizacji projektu, red. Z. Jasiński, E. Nycz, Wyd. Instytut Œl1ski, Opole. Górnicka Beata (2010c), Usamodzielnienie jako forma zapobiegania wy- kluczeniu społecznemu młodzie¿y niedostosowanej społecznie – rola i zadania pedagoga, [w:] Powinności i kompetencje w wychowaniu osób niedostosowanych społecznie, red. Z. Bartkowicz, A. Węgliñski, A. Lewicka, Wyd. Uniwersytet Marii Curie-Sk3odowskiej, Lublin, ISBN: 978-83-22731-66-6. Kelm Albin (2000), Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Akademickie „ Żak”, Warszawa, ISBN: 83-88149-29-6. Krajewska Beata (2010), Instytucje wsparcia dziecka i rodziny: zagadnienia podstawowe, Wyd. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, ISBN: 978-83-75874-62-4. Łobocki Mieczysław (2009), Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, ISBN: 978-83-75870-81-7. Łobocki Mieczysław (2010), Teoria wychowania w zarysie, Wyd. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, ISBN: 978-83-7587-556-0. Marzec Danuta K., Badora Sylwia [red.] (2002), System opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie, Wyd. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, ISBN: 83-73080-48-1. Materne Jerzy (1998), Opiekuńcze funkcje szkoły: wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, PWN, Warszawa, ISBN: 83-01077-41-7 Michalak Marek, Smolińska-Theiss Barbara (2011), Słowo wstępne, [w:] Rodzinne domy dziecka – opieka, wychowanie, terapia, red. B. Weigl, L. Drozdowski, Wyd. Fundacja ORLEN – DAR SERCA, Warszawa, ISBN: 978-83-93330-80-5. Michel Małgorzata [red.] (2011), Streetworking: aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Uniwersytet Jagielloński, Kraków, ISBN: 978-83-23331-12-4. Szymańska Joanna (2002), Szkoła jako miejsce realizacji działań profilaktycznych, [w:] Profilaktyka w środowisku lokalnym, red. G. Świątkiewicz, Wyd. Krajowe Biuro ds. Przeciwdzia3ania Narkomanii, Warszawa, ISBN: 83-90339-59-5. Zarzecki Leon (2012), Teoretyczne podstawy wychowania: teoria i praktyka w zarysie, Wyd. Karkonoska Państwowa Szko3a Wyższa w Jeleniej Górze, Jelenia Góra, ISBN: 978-83-6195-519-1. |
Zakres tematów: |
1. Zasady, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej 2. Sytuacje opiekuńcze 3. Opieka kompensacyjna i jej formy 4. Kierunki opieki kompemscyjnej 5. Opiekuńczo-wychowawcze funkcje szkoły 6. Pedagog szkolny i jego rola w realizacji funkcji opiekuńczo-wychowawczej szkoły 7. Uwarunkowania zaburzeń zachowania uczniów i jego korygowanie 8. Znaczenie wczesnych więzi społecznych 9. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne jako instytucje wspierające rodzinę i szkołę 11. Poradnictwo w pracy opiekuńczo-wychowawczej 12. Wypalenie zawodowe pedagoga 13. Podstawy prawne funkcjonowania rodzin zastępczych 14. Prawa i obowiązki dziecka w rodzinie zastępczej 15. Losy wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych |
Metody dydaktyczne: |
wykład, zajęcia zdalne na platformie Teams |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny- test 51% poprawnych odpowiedzi zalicza test, egzamin na platformie Teams |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.