Superwizja w pracy socjalnej [380-SS2-2GRC]
Rok akademicki 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Superwizja w pracy socjalnej [380-SS2-2GRC] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Joanna Szymanowska |
Literatura: |
Literatura podstawowa Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2012. Domaradzki P., Krzyszkowski J., Sosnowski M., Włoch A., Superwizja pracy socjalnej dla praktyków, UŁ, Łódź 2016. Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społęcznych, MCPS, Warszawa 2014. Łuczyńska, M., Olech, A. Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Warszawa 2013, (http://irss.pl/wp-content/uploads/2014/01/Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej.pdf) Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształtowanie, Warszawa 1996. Szmagalski J. (red), Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, IRSS, Warszawa 2005. Szmagalski J., Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych, IRSS, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca Gilbert, M., Evans, K., Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004. Mańkowska B., Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Warszawa 2020. Krzyszkowski J. (red), Wybrane aspekty pracy socjalnej. Podręcznik dla pracowników socjalnych, Wrocław 2012. Stoltzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu. jak opanować najważniejszą umiejętność coacha?, Wrocław 2008. |
Zakres tematów: |
Superwizja w obszarze pomocy społecznej i pracy socjalnej - historia oraz regulacje prawne. Analiza wybranych przesłanek uzasadniających wprowadzenie superwizji (m.in. kompetencje zawodowe, wartości w pracy socjalnej, dylematy etyczne pracownika socjalnego, metodyka działania pracownika socjalnego, stres zawodowy, konflikty w środowisku pracy, trudności w rozwoju zawodowym i skutecznej realizacji zadań). Kontrakt superwizyjny w teorii oraz praktyce superwizyjnej. Superwizja grupowa i indywidualna - organizacja i przebieg sesji superwizyjnej. Gry transakcyjne w superwizji. Wzorce komunikacji w superwizji. Ewaluacja w superwizji pracy socjalnej. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: sytuacyjna, analiza przypadku, giełda pomysłów, dyskusja. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: przygotowanie prezentacji (indywidualnie lub zespołowo) na temat zagadnień dotyczących superwizji w pracy socjalnej, aktywność podczas zajęć, praca pisemna (indywidualnie lub zespołowo) na temat przedstawiony na zajęciach organizacyjnych. Pozytywna ocena od 51% pkt. możliwych do uzyskania. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu. Nieobecności zaliczane są w formie wypowiedzi ustnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.