Resocjalizacja w środowisku otwartym [380-ZS1-3RES]
Rok akademicki 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Resocjalizacja w środowisku otwartym [380-ZS1-3RES] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Beata Boćwińska-Kiluk |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kalinowski, M. (1990). Nadzór kuratora sądowego – forma wychowania resocjalizacyjnego. Powstanie i rozwój kurateli sądowej dla nieletnich, [w:] K. Pospiszyl (red.). Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje. Warszawa: WSiP, s. 26, 284. ISBN 8302041092. Bębas, S. (2014). Metody i formy oddziaływań wychowawczych kuratorów sądowych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny t. XXXII I, s. 138, [online] fi le:///C:/Users/s26/Do-wnloads/184-274-1-SM.pdf [dostęp 26.01.2019]. Kufel J.P., Działalność kuratorów sądowych – rozważania w zakresie ustawodawstwa i praktyki, STUDIA PRAWNO-EKONOMICZNE, t. LXXXIII, 2011 PL ISSN 0081-6841 s. 133–148. Stróżewski B., Instytucja kuratora sądowego w polskim wymiarze sprawiedliwości, Journak of Modern Science, 2019;41(2):249–272. Kwadrans, Ł. (2010). 90 lat kurateli sądowej w Polsce. Historia – teraźniejszość – przyszłość. Warszawa: „Probacja”, nr 3–4, s. 122. ISSN 1689-6122. Pawlicka, M. (2007). Kuratela sądowa w Polsce, Europie i świecie – historia i stan obecny. Warszawa: Wydawnictwo Impuls 2007. ISBN 9788360856048 Ł. Wirkus (red.) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych, Adam Marszałek, Toruń 2017. Ł Kandrans, Metody pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich, Warszawa 2019. Mudrecka I., Wychowanie resocjalizujące w praktyce Ochotniczych Hufców Pracy, w: Profilaktyka i resocjalizacja w działalności Ochotniczych Hufców Pracy, red. Z. Jasiński, I. Mudrecka, Opolska Oficyna Wydawnicza, Opole 2001, s. 73-79. Zieliński J., Aktualność działań resocjalizacyjnych Ochotniczych Hufców Pracy w świetle badań świadomości istotnych obowiązków małżeńskich młodzieży OHP, Seminare 2016/37(2), s. 103-114. Por. Wychowanie w Ochotniczych Hufcach Pracy, Ochotnicze Hufce Pracy. Komenda Główna, kwiecień 2005, s. 7-12. Marszałek-Trzebińska Ż., Ochotnicze Hufce Pracy w Kaliszu (1975-2018). Pedagogika. Studia i Rozprawy 2019/ t. 28, s. 357-368. Vanková K., Kwadrans Ł., Rozwój instytucji probacji i mediacji w Republice Słowackiej w odniesieniu do doświadczeń wybranych krajów europejskich, w: K. Sawicki, R. Ćwikowski, A. Chańko (red.) Dylematy i wyzwania współczesnej resocjalizacji, Białystok 2015. Lewicka-Zelent A., Profilaktyczny i resocjalizacyjny wymiar mediacji w sprawach nieletnich, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej 2017/28. Cwalina M., Mediacja z udziałem nieletniego sprawcy czynu karalnego, Resocjalizacja Polska 2012/3, s. 253-262 Boćwińska-Kiluk B., Konsultacja terapeutyczna, Psychoterapia 2009/3, 31-42. Literatura uzupełniająca: Bałandynowicz, Resocjalizacja wobec skazanych w warunkach kurateli sądowej [w:] Z. Bartkowicz, A. Węgliński (red),Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, Lublin 2008. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej, (w:) Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja. Teoria i Praktyka Pedagogiczna, Warszawa 2008. Będkowska Heine V., Heine M., Rozwijanie poczucia odpowiedzialności u młodzieży objętej oddziaływaniami resocjalizacyjnymi [w:] A. Kamiński (red.) Uwarunkowania procesu resocjalizacji, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna "KONIKA", Warszawa 2011. |
Zakres tematów: |
1. Kuratela sądowa dla nieletnich: struktura, statystyka, zadania, rola kuratora i podopiecznego, dokumenty, kompetencje, metody pracy, wspólpraca ze środowiskiem społecznym. 2. Kuratela sądowa dla dorosłych jako pomoc w readaptacji społecznej: struktura, statystyka, zadania, rola kuratora i podopiecznego, dokumenty, kompetencje, metody pracy. 3. Efektywność resocjalizacji w Ochotniczych Hufcach Pracy: struktura, statystyka, zadania, rola pracy, środowiskowe hufce pracy, 4. Prewencja w resocjalizacji: prewencja sytuacyjna, 5. Efektywność mediacji i terapii psychologicznych w resocjalizacji – definicja, zadania, przykłady instytucji mediacyjnych i terapii dla osób dorosłych i młodzieży 6. Organizacje non-profit jako przykład środowiskowego programu wsparcia i resocjalizacji i podmioty realizujące zadania resocjalizacyjne. 7. Opracowanie projektu resocjalizacji: podział na 6 grup ośmioosobowych, wybranie jakiejś osoby, która popełniła przestępstwo i napisanie dla niej projektu resocjalizacyjnego, np. Jokera. Praca na 10 stron. Diagnoza, czynniki ryzyka, czynniki wspierające integrację społeczną,obszary problemowe: np. praca, zdrowie, itp., zadania i plan korekcji, ewaluacja. |
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja multimedialna, pogadanka, burza mózgów, zadania problemowe, praca w grupach, praca z tekstem, projekt, studium przypadku |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zajęciach nie używa się tel. komórkowego, ani laptopa – trzeba mieć notatki Obecność na zajęciach – możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona, wszystkie inne zaliczyć w przeciągu 2 tygodni od nieobecności na konsultacjach Nieobecność powyżej 50% - brak zaliczenia Ocenianie ciągłe na zajęciach – aktywność, zadania dla chętnych Opracowanie projektu resocjalizacji w środowisku otwartym Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.