Warsztat diagnozy psychopedagogicznej [340-ON2-1WDP]
Rok akademicki 2021/22
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Warsztat diagnozy psychopedagogicznej [340-ON2-1WDP] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Joanna Sacharczuk |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1, [red. nauk. Tadeusz Pilch], Wydaw. Akademickie "Żak", Warszawa 2003, s. 664- 688. S. Ziemski, Problemy dobrej diagnozy, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973, s.15-23, s.62-125. Judith S. Beck, Terapia poznawczo-behawioralna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012 Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka, A. Popiel i E. Pragłowska, Warszawa 2008 ABC twoich emocji, Mariusz Wirga , Maxie C. Maultsby Jr , Michael DeBernardi, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Żnin 2019 J. Mellibruda, Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Ślady dziecięcych traum i toksycznych relacji jako wyzwanie, Wydawnictwo Zielone Drzewo, Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2011, s. 59-93. Z. Sobolewska – Mellibruda, Psychoterapia dorosłych dzieci alkoholików, Wydawnictwo Zielone Drzewo, Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2011, s. 65-74 L. Golińska, Emocje: przyjaciel czy wróg, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, Warszawa 2002 Literatura uzupełniająca: Danuta Skulicz, Diagnozowanie pedagogiczne, W: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, pod red. Stanisława Palki, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998, s.55-73. Socha Władysław, Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1984, s. 10-15, 20-22. Elementy diagnostyki pedagogicznej, pod red. Ireny Lepalczyk i Jana Badury, Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa- Łódź, 1987, s. 9-21; 31-45. St. Kawula, Zdzisław Dąbrowski, Mieczysław Gałaś, Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych i kulturalnych środowiska, Toruń 1980, s.42-65. Dąbrowski Zdzisław, Teoretyczne podstawy opieki i wychowania przez opiekę, Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1988, s.194-209, 224-227. Okoń Wincenty, Nowy słownik pedagogiczny, Wydaw. Akademickie "Żak", Warszawa 2004 Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna, red. nauk. Krystyna Sujak-Lesz, Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 2002 E. Małkiewicz: Motywy poznania świata i uczenia się w kontekście podstawowych potrzeb dziecka R. Reiland, Uratuj mnie. Opowieść o złym życiu i dobrym psychoterapeucie, Media Rodzina, 2010 |
Zakres tematów: |
Konwersatorium 1: 2 godziny Temat: Wprowadzenie w wybrane obszary diagnozy psychopedagogicznej Plan: • Zapoznanie z programem oraz literaturą przedmiotu, • Zaakcentowanie podstawowych kwestii związanych z procesem diagnostycznym, • Wskazane istotnych problemów diagnostycznych. Konwersatorium 2: 4 godziny Temat: Diagnoza psychopedagogiczna - wstępna orientacja w stanie i sytuacji osoby diagnozowanej Plan: • Schemat diagnozy rozwiniętej wg Stefana Ziemskiego (diagnoza: klasyfikacyjna, genetyczna, znaczenia, fazy, prognostyczna) • Rodzaje problemów osobistych i podstawowe rodzaje sytuacji problemowych • Przyczyny problemów (negatywne schematy osobiste i utrwalone dysfunkcjonalne tendencje) • Źródła problemów – ślady traumatycznych wydarzeń i relacji. Rozpoznawanie historii życia pod kątem ważnych doświadczeń osobistych, których ślady wpływają na funkcjonowanie jednostki obecnie. Konwersatorium 3: 4 godziny Temat: Diagnoza psychopedagogiczna indywidualnego przypadku Plan: • Przeprowadzenie diagnozy indywidualnego przypadku na podstawie analizy fragmentów biografii, przykładowych historii życia z uwzględnieniem: - rozpoznania i określenia podstawnych rodzajów problemów, których doświadcza jednostka -określenia przyczyn problemów (schematycznych i utrwalonych tendencji i deficytów) - rozpoznania historii ważnych doświadczeń osobistych, których ślady mogą tworzyć przyczyny problemów. Konwersatorium 4: 2 godziny Temat: Interwencja poznawczo-behawioralna w pracy psychopedagogicznej Plan: • Założenia interwencji poznawczej • Nabywanie umiejętności rozpoznawania i diagnozowania negatywnych przekonań, automatycznych-negatywnych myśli, powtarzających się sytuacji problemowych, w których osoba doznaje niepowodzenia. Konwersatorium 5: 3 godziny Temat: Emocje jako wyzwanie w procesie diagnostycznym Plan: • Źródła emocji • Komponenty emocji • Emocje podstawowe i pochodne • Formy regulacji emocji • Nabywanie umiejętności rozpoznawania wybranych własnych emocji oraz diagnozowania emocji innych osób. Diagnozowanie lęku i złości. |
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja - burza mózgów - praca z tekstem - metoda indywidualnego przypadku |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSÓB ZALICZENIA: Cały przedmiot: system punktowy • Obecności – każda obecność to 1 punkt, obecności w sumie umożliwiają zdobycie 1x15=15pkt • Nieobecności – każda nieobecność będzie skutkować utratą punktów, nieobecności można zaliczyć na konsultacjach • Aktywności – na wszystkich zajęciach można zdobyć 2 punkty za aktywność, rozumianą jako merytoryczne przygotowanie się do zająć i zabieranie głosu w dyskusji oraz wykonywanie zadań proponowanych w ramach obowiązującego tematu (np. prezentacje zagadnień) Aktywności w sumie umożliwiają zdobycie 2x 6=12 pkt • Punkty dodatkowe – przyznawane według uznania prowadzącego za szczególne osiągnięcia (dodatkowe prace, wysoka aktywność itp.)- jest to dodatkowy bufor punktów do zdobycia za pozytywne wyróżnianie się na zajęciach • Diagnoza psychopedagogiczna indywidualnego przypadku Warunki zaliczenia przedmiotu: Do zaliczenia laboratorium może podejść student, który uczestniczył w zajęciach. Absencje w ciągu tygodnia należy zaliczyć ustnie podczas konsultacji nauczyciela prowadzącego ćw. Możliwy jest regularny kontakt mailowy: j.sacharczuk@uwb.edu.pl |
Uwagi: |
Grupa nr 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.