Metody badań ilościowych [380-DS5-4IBM]
Rok akademicki 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody badań ilościowych [380-DS5-4IBM] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala C02 (wyk) Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
co drugi wtorek (nieparzyste), 13:15 - 14:45
sala C02 (wyk) Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 85 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Kowalczuk-Walędziak | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. http://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition. Los Angeles, London, New Dehli: SAGE. Ferguson G.A., Takane Y., (2019). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa: PWN. Privitera, G. (2018). Statistics for the behavioral sciences (3rd Ed.). SAGE. Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Literatura uzupełniająca: Salkind. N. (2016). Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics. SAGE. Biecek, P. (2014). Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych. http://biecek.pl/Eseje/ Notatki i materiały prowadzącego uzyskane w toku szkoleń przekazywane bezpośrednio Studentom na zajęciach. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) Wprowadzenie do przedmiotu - program i warunki zaliczenia. Przypomnienie podstawowych wiadomości dotyczących etapów badania naukowego w badaniach ilościowych w naukach społecznych - przedmiot i cele badań; problemy i hipotezy badawcze; rodzaje zmiennych i wskaźników. Wprowadzenie do statystki (2 godz.) 2) Konstrukcja narzędzi w badaniach sondażowych (ze szczególnym zwróceniem uwagi na kwestionariusz ankiety). Związek między pytaniami (poleceniami) w kwestionariuszu ankiety a problemami badawczymi. Konstrukcja ankiet online z wykorzystaniem formularza Google. Przegląd wybranych platform komercyjnych (Survio, SurveyMonkey, LimeSurvey). (3 godz.) 3) Podstawowe pojęcia statystyczne. Pomiar – istota i właściwości. Charakterystyka skal pomiarowych – nominalna, porządkowa, przedziałowa i stosunkowa. Przekształcanie skal. Umieszczanie w pamięci komputera danych z badań ilościowych-wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel, dysk Google. Zasady wpisywania i czyszczenia danych pochodzących z narzędzi badawczych. Budowanie tabel przestawnych. Graficzne formy prezentacji danych. ( 3 godz.) 4) Obliczanie i interpretacja niektórych miar rozkładu jednozmiennego, chrakteryzujących procesy i zjawiska społeczne: średnia arytmetyczna, mediana, dominanta, odchylenie standardowe. Związek korelacyjny i funkcjonalny. Warunki stosowania, obliczanie i interpretacja współczynnika korelacji miarowej Pearsona – kiedy można obliczać wartość współczynnika, jakie wartości współczynnik może przyjmować, wartość współczynnika a kierunek i siła liniowego związku dwóch zmiennych w próbie. (3 godz.) 5) Wnioskowanie statystyczne – procedura wnioskowania statystycznego. Hipotezy statystyczne – ich rodzaje i weryfikacja. Kryteria doboru testów statystycznych. Błąd I i II rodzaju, poziom istotności. Istotność współczynników korelacji – test istotności współczynnika korelacji r Pearsona. Zastosowanie testów nieparametrycznych – test niezależności 2 oraz parametrycznych – Test t-Studenta dla dwu prób niezależnych, test t-Studenta dla dwu prób zależnych. (4 godz.) |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z elementami dyskusji, zadania problemowe. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- Test składający się z zadań zamkniętych i otwartych (maks. 15 pkt.). - 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w teście jest wymagana do zaliczenia; Punktacja/oceny: 15pkt=bdb 14.75-13.75=db+ 13.50-12.00=db 11.75-10.75=dst+ 10.50-8.00=dst <8.00 = ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.