Komunikacja międzykulturowa [380-RS2-1GLC]
Rok akademicki 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Komunikacja międzykulturowa [380-RS2-1GLC] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (parzyste), 15:00 - 16:30
sala C1.2 (teatralna) Budynek Wydziału Nauk o Edukacji jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Misiejuk | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa 2009, R. 6;R8;R12 Griffin M., Podstawy komunikacji społecznej. R. 29 Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa. Gdańsk 2007 R. 10 Mikułowski –Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa – wprowadzenie. Kraków 1999 Misiejuk D., Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekście procesów socjalizacji. Białystok 2013 Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej : studium z pogranicza polsko-litewsko-białoruskoukraińskiego . Białystok 2016 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Przedmiot i problematyka komunikacji międzykulturowej, cele przedmiotu i znaczenie społeczne Edukacja międzykulturowa jako praktyka społeczna, warianty komunikowania się międzykulturowego. 2. Pojmowanie kultury jako komunikacji, typologie kultur w różnych podejściach metodologicznych. Kultura jako kręgi cywilizacyjne, regionalne, narodowe i lokalne, jako produkt historycznego rozwoju ludzkości. Kultura jako ukształtowany przez człowieka świat zewnętrzny i jako jednostkowa dyspozycja. Tradycje socjopsychologiczna, semiotyczna, socjokulturowa w teorii komunikacji. 3. Kultura jako komunikowanie – istota ujęcia na tle innych reprezentacji kultury jako kategorii analitycznej. Znaczenie procesu interpretacji w odbiorze i przekazywaniu świata społecznego. 4. Podstawowe założenia interakcjonizmu symbolicznego: G.H. Mead, J.Cooley, H.Blumer. 5. Teoria znaczenia, wymiany znaczeń symbolicznych i działań połączonych, rola symbolu w procesie komunikowania się. Znaczenie – konstruowanie rzeczywistości społecznej, język – źródło znaczenia. Teoria jaźni jako przejmowanie roli innego i odbicie w zwierciadle. 6. Uniwersum symboliczne, kanony kulturowe kręgów kulturowych jako matryce do komunikowania się międzykulturowego. 7. Problematyka zaburzeń komunikowania się międzykulturowego: przeciwdziałanie stereotypom i uprzedzeniom, modyfikacja stereotypów i uprzedzeń, warunki i zasady. Trening wrażliwości międzykulturowej i udrażnianie kontaktu. 8. Interpersonalne komunikowanie się międzykulturowe. Teoria kontroli niepewności/niepokoju W. Gudykunst’a |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
test wiedzy zalicza 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.